Powrót

„BLISKA KULTURA” - nowy program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla mediów lokalnych

22.12.2025

Wzmocnienie roli niezależnych mediów lokalnych jako podmiotów upowszechniających i tworzących kulturę jest głównym celem programu „BLISKA KULTURA”. Nowy program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego adresowany jest do mediów lokalnych - bo to właśnie one są najbliżej ludzi i opisują sprawy, które dotyczą bezpośrednio otoczenia społeczności lokalnych. Program umożliwi pozyskanie dodatkowych środków finansowych na realizację rzetelnych materiałów, poświęconych lokalnej kulturze i lokalnemu dziedzictwu.

„BLISKA KULTURA” – nowy program dla mediów lokalnych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fot. Danuta Matloch/MKiDN

W konferencji prasowej zapowiadającej nowy program wzięli udział: Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz Maciej Wróbel, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Media lokalne, publicyści i dziennikarze są najbliżej ludzi – to oni opowiadają o sprawach najważniejszych dla obywatelek i obywateli. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego koncentruje się na dostępności kultury tak, aby była ona na wyciągnięcie ręki także dla lokalnych społeczności. Chcemy wzmocnić opowieść o kulturze i życiu regionów poprzez silny głos mediów lokalnych - powiedziała Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego. - Przygotowaliśmy program „BLISKA KULTURA”, który ma realizować trzy cele: wzmocnić niezależne media lokalne, zapewnić rzetelne informacje, które są najbliżej obywatela oraz wesprzeć promocję kultury, tożsamości i dziedzictwa regionu. Pilotażowy program, na który przeznaczymy 10 mln zł, wystartuje w pierwszym kwartale 2026 roku. Już dziś chcemy jasno podkreślić, że wsparcie dla mediów lokalnych jest jednym z priorytetów Ministerstwa Kultury na przyszły rok – dodała.

Nowy program w prosty i czytelny sposób określa nasz cel. Bliska kultura to kultura prezentowana przez media, które są najbliżej obywateli – lokalne tygodniki, tytuły prasowe oraz lokalne stacje radiowe i telewizyjne. Chcemy, aby to właśnie te niezależne media, pozostające w bezpośrednim kontakcie ze swoimi odbiorcami, stały się beneficjentami środków Ministerstwa Kultury i przez cały 2026 rok mogły w sposób cykliczny prezentować treści kulturalne – powiedział Maciej Wróbel, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - W najbliższych tygodniach planujemy konsultacje przygotowanych założeń programu z organizacjami zrzeszającymi producentów lokalnych programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawców prasy. Jeśli okaże się on skutecznym narzędziem promocji kultury na szczeblu lokalnym, będziemy dążyć do tego, by zwiększyć jego budżet w kolejnych latach – dodał.

Program „BLISKA KULTURA”

Program ma na celu wzmocnienie pluralizmu i niezależności mediów lokalnych. Jego realizacja umożliwi zwiększenie dostępu do rzetelnych treści, poszerzających wiedzę o kulturze, tożsamości oraz dziedzictwie kulturowym regionu, tworzonym przez lokalnych twórców oraz instytucje kultury.

Dotacje w ramach programu będą udzielane na tworzenie artykułów prasowych, reportaży lub audycji, a także ich cykli o charakterze informacyjnym, dokumentalnym lub publicystycznym o tematyce związanej z kulturą i dziedzictwem lokalnym danego regionu, w szczególności:

  • związanymi z historią, tradycjami, obrzędami i zwyczajami lokalnymi, lokalnym dziedzictwem architektonicznym i krajobrazowym,
  • dyscyplinami artystycznymi, w szczególności filmem, sztukami wizualnymi, muzyką, teatrem, tańcem i innymi dziedzinami kreatywnymi z zakresu tzw. przemysłów kultury,
  • dziedzictwem kulturowym, w szczególności ochroną zabytków, muzealnictwem, archeologią, pamięcią historyczną i innymi dziedzinami związanymi z utrwalaniem dziedzictwa i tożsamości kulturowej oraz narodowej, w tym kulturą i tożsamością mniejszości narodowych i etnicznych.

Kto może składać wnioski?

Beneficjentami programu mogą być wyłącznie:

  • osoby fizyczne i podmioty prowadzące działalność gospodarczą (wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub do Krajowego Rejestru Sądowego), a także organizacje pozarządowe, będące wydawcami prasy, nadawcami programów radiowych lub programów telewizyjnych.

W podmiotach tych akcji ani udziałów nie mogą mieć: Skarb Państwa, spółki z udziałem Skarbu Państwa i podmioty przez niego utworzone; jednostki samorządu terytorialnego i podmioty przez nie utworzone oraz spółki komunalne.

Warunkiem otrzymania dotacji będzie:

  • prowadzenie działalności nadawczej lub wydawniczej przez co najmniej 5 lat przed złożeniem wniosku;
  • wydawanie prasy dystrybuowanej na obszarze nieprzekraczającym jednego województwa;
  • rozpowszechnianie programu radiowego lub telewizyjnego, który zgodnie z koncesją zawiera tematykę lokalną, odnoszącą się do obszaru nieprzekraczającego jednego województwa;
  • wydawanie prasy w formie drukowanej, rozpowszechnianie programu radiowego lub telewizyjnego w sposób rozsiewczy naziemny lub kablowy;
  • brak prawomocnego wyroku skazującego względem wydawcy, nadawcy lub redaktora naczelnego;
  • brak przynależności do partii politycznej wydawcy, nadawcy lub redaktora naczelnego.

Budżet programu

Łączny budżet programu wynosi 10 mln zł.

Termin realizacji projektów

Programem objęte będą działania realizowane od 1 marca do 31 grudnia 2026 roku.

Wideo

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}