Departament Funduszy i Spraw Europejskich
Tel: +48 22 829 31 70, E-mail: dfe@kultura.gov.pl
Dyrektor: Monika Smoleń-Bromska
Zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych: Przemysław Niedźwiecki
Zastępca dyrektora ds. programowych: Karolina Tylus-Sowa
Dane kontaktowe:
Tel: +48 22 829 31 70
E-mail: dfe@kultura.gov.pl
Lokalizacja: Wierzbowa 9, Warszawa
Adres korespondencyjny: Krakowskie Przedmieście 15, 00-071 Warszawa
Do zadań Departamentu należy:
1) współpraca z organami i instytucjami UE w szczególności z Radą UE, Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim w tym:
a) obsługa Rady UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu oraz Komitetu ds. Kultury (Culture Affairs Committee), w tym przygotowanie instrukcji, sprawozdań, współpraca z innymi resortami w tym zakresie,
b) przygotowanie stanowisk Rządu w odniesieniu do dokumentów z sektora kultury;
2) realizacja zadań wynikających z udziału ministra w centralnym systemie koordynacji polityki europejskiej RP, w tym w pracach Komitetu ds. Europejskich, prowadzenie spraw wynikających z działalności Sejmu i Senatu w sprawach związanych z członkostwem RP w UE;
3) prace związane z wdrażaniem Europejskiego Znaku Dziedzictwa i Europejskiej Stolicy Kultury;
4) nadzór nad instytucją kultury wdrażającą Europejską Stolicę Kultury Lublin 2029;
5) koordynacja prac i wdrażanie projektu Polskie Stolice Kultury;
6) koordynacja prac i uczestnictwo w grupach roboczych ad hoc oraz grupach Otwartej Metody Koordynacji;
7) koordynowanie zadań ministra w zakresie programów UE dedykowanych kulturze (w tym Kreatywna Europa);
8) realizacja zadań wynikających z wdrażania inicjatyw europejskich w Polsce;
9) realizowanie zadań dotyczących występowania pomocy publicznej w programach finansowanych ze środków europejskich, pozostających w zakresie właściwości departamentu;
10) wdrażanie VIII priorytetu „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” w ramach POIiŚ na lata 2014-2020, w tym:
a) nadzór nad wdrażaniem i monitorowaniem trwałości projektów realizowanych w ramach priorytetu,
b) monitoring i ewaluacja priorytetu, sprawozdawczość z wdrażania priorytetu,
c) kontrole projektów realizowanych w ramach priorytetu (w tym: kontrole na miejscu w trakcie realizacji projektów, kontrole projektów na zakończenie realizacji oraz kontrole trwałości po zakończeniu realizacji projektów), i monitorowanie wdrażania zaleceń pokontrolnych,
d) opracowywanie Sektorowych Planów Kontroli w ramach priorytetu,
e) koordynacja prac związanych ze sporządzaniem i aktualizacją Instrukcji Wykonawczej IP oraz Opisu Funkcji i Procedur w części dotyczącej ministerstwa jako IP oraz opiniowaniem wytycznych wdrożeniowych,
f) kontakty z Komisją Europejską i Inicjatywą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions),
g) prowadzenie spraw związanych z koordynacją pozostałych zadań resortu w zakresie wdrażania priorytetu;
11) udział w pracach Grupy Sterującej Ewaluacją w ramach programu FEnIKS 2021-2027;
12) wdrażanie VII priorytetu „Kultura” w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w tym:
a) programowanie zakresu i warunków udzielania wsparcia (opiniowanie wytycznych i wzorów dokumentów wdrożeniowych, określenie i monitoring wskaźników realizacji celów wsparcia),
b) organizacja naborów i ocena projektów, prowadzenie procedury odwoławczej, opiniowanie zmian w projektach,
c) monitoring i ewaluacja priorytetu, sprawozdawczość z wdrażania priorytetu,
d) kontrole projektów realizowanych w ramach priorytetu (w tym: kontrole w trakcie realizacji projektów, kontrole projektów na zakończenie realizacji oraz kontrole trwałości po zakończeniu realizacji projektów) i monitorowanie wdrażania zaleceń pokontrolnych,
e) opracowywanie Sektorowych Planów Kontroli w ramach priorytetu,
f) koordynacja prac związanych ze sporządzaniem i aktualizacją Instrukcji Wykonawczej IP oraz Opisu Funkcji i Procedur w części dotyczącej ministerstwa jako IP,
g) kontakty z Komisją Europejską i Inicjatywą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions),
h) prowadzenie spraw związanych z koordynacją pozostałych zadań resortu w zakresie wdrażania priorytetu;
13) wdrażanie programów finansowanych ze środków MF EOG i NMF w zakresie kultury, w tym:
a) programowanie zakresu i warunków udzielania wsparcia (opiniowanie wytycznych i wzorów dokumentów wdrożeniowych),
b) organizacja naborów i ocena projektów, prowadzenie procedury odwoławczej, opiniowanie zmian merytorycznych w projektach,
c) ocena i nadzór wdrażania projektów predefiniowanych,
d) monitoring i ewaluacja wdrażania Mechanizmów, sprawozdawczość z trwałości zrealizowanych projektów,
e) udział w kontrolach realizowanych projektów,
f) koordynacja prac związanych z opracowaniem i aktualizacją procedur dotyczących wdrażania programów,
g) kontakty z Biurem Mechanizmów Finansowych i Państwami – darczyńcami;
14) prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w ramach pomocy technicznej programu FEnIKS 2021-2027 oraz w ramach zarządzania środkami z MF EOG i NMF, w tym m.in.: wydawanie publikacji, organizacja szkoleń i konferencji dla beneficjentów, prowadzenie portali internetowych dla poszczególnych programów, wydawanie biuletynów informacyjnych dla poszczególnych programów, przygotowanie przetargów od strony merytorycznej (opis przedmiotu zamówienia);
15) udział w pracach komitetów i grup roboczych powołanych w celu wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 i Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy;
16) udział w pracach grup roboczych i komitetów powołanych w ramach zarządzania Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami (w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 i Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027);
17) koordynacja prac związanych z monitorowaniem trwałości projektów systemowych pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” oraz „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych obiektów archiwów państwowych w Polsce – etap 1- przygotowanie dokumentacji” finansowanego w ramach POIiŚ 2014-2020;
18) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektów pozakonkursowych pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych obiektów archiwów państwowych w Polsce – etap 2” oraz „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” finansowanych w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w tym:
a) przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i aktualizacja dokumentacji,
b) przygotowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucja Wdrażająca) umów o dofinansowanie projektów, a także aneksów do umów,
c) bieżąca współpraca z podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych, tj. z Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych, Centrum Edukacji Artystycznej oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa w zakresie wdrażania projektów,
d) bieżący monitoring finansowo - rzeczowy oraz udział w przygotowaniu aktualizacji harmonogramu realizacji inwestycji,
e) udział w przygotowywaniu, podpisywanie i przedkładanie do Instytucji Wdrażającej wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,
f) reprezentowanie beneficjenta w kontaktach z instytucjami w systemie wdrażania FEnIKS (Instytucją Wdrażającą IP, IZ), a także współpraca z instytucjami zewnętrznymi;
19) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i wdrożeniem projektu „Wsparcie służb konserwatorów zabytków na szczeblu centralnym i wojewódzkim realizujących zadania związane z inwestycjami infrastrukturalnymi w zakresie POIiŚ, FEnIKS, CEF i CEF2” finansowanym ze środków programu FEnIKS 2021-2027, w tym:
a) przygotowanie i aktualizacja procedur realizacji projektu,
b) koordynacja przygotowania umowy o dofinansowanie i porozumień z wojewódzkimi konserwatorami zabytków dotyczącej przedmiotowego projektu,
c) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa i wojewódzkimi konserwatorami zabytków w zakresie wdrażania projektu zgodnie z powierzonymi kompetencjami,
d) sporządzanie w systemie CST2021 wniosku o dofinansowanie dla projektu, umowy o dofinansowanie oraz aneksów do umowy,
e) udział w przygotowaniu, podpisywanie i przedkładanie wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,
f) monitorowanie postępu finansowego i rzeczowego projektu,
g) współpraca z jednostkami i instytucjami w zakresie wdrażania projektu (m.in. IZ FEnIKS, Centrum Unijnych Projektów Transportowych);
20) planowanie środków na wkład własny dla projektów realizowanych przez jednostki podległe i nadzorowane przez ministerstwo, w ramach wdrażanych programów (do czasu podpisania umów finansowych);
21) zadania związane z koordynacją zadań horyzontalnych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na poziomie ministerstwa:
a) koordynowanie przygotowania i zawarcia Porozumienia oraz aneksów do Porozumienia pomiędzy MFiPR i ministerstwem w sprawie realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności,
b) monitorowanie realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na poziomie ministerstwa,
c) koordynowanie przygotowywania Podręcznika procedur w ministerstwie;
22) wdrażanie inwestycji dotyczącej zwiększenia efektywności energetycznej obiektów lokalnej aktywności społecznej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w tym m.in.:
a) organizacja naboru, ocena i wybór przedsięwzięć do dofinansowania,
b) realizowanie inwestycji zgodnie z przyjętymi wskaźnikami,
c) monitorowanie realizacji przedsięwzięć wybranych do dofinansowania,
d) sprawozdawczość w zakresie inwestycji,
e) kontrola wdrażania przedsięwzięć w ramach inwestycji;
23) koordynacja prac związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem kontraktów terytorialnych w zakresie przedsięwzięć kulturalnych;
24) monitorowanie i sprawozdawanie z realizacji przedsięwzięć i projektów zawartych w kontraktach terytorialnych;
25) prowadzenie prac związanych z nadzorem nad projektami Programu Promesa dla Kultury, zgodnie z właściwością;
26) koordynacja zadań związanych z polityką regionalną UE w obszarze kultury, w tym współpraca z Komisją Europejską i Sekretariatem Generalnym Rady UE w obszarze polityki regionalnej UE;
27) programowanie i pozyskiwanie funduszy europejskich dla kultury, w tym udział w procesie negocjacyjnym dokumentów dyskutowanych na forum grup roboczych;
28) programowanie i opiniowanie dokumentów z zakresu rozwoju społeczno-gospodarczego UE;
29) opiniowanie dokumentów z zakresu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju;
30) programowanie wsparcia w obszarze kultury w ramach polityki spójności;
31) udział w komitetach i w grupach dotyczących wdrażania środków europejskich;
32) udział w procesie programowania wsparcia na kulturę w zakresie polityk dotyczących rozwoju obszarów wiejskich;
33) działania na rzecz włączenia domeny kultury i dziedzictwa narodowego w projekty koordynowane przez odpowiednie resorty, finansowane ze środków UE;
34) informowanie o funduszach europejskich oraz udostępnianie informacji o programach UE w obszarze kultury;
35) obsługa informatycznych narzędzi wspomagających zarządzanie i monitorowanie wdrażanych programów;
36) prowadzenie spraw związanych z refundacją kosztów podróży pracowników ministerstwa, biorących udział w pracach Rady UE i grup roboczych Rady UE.”;
- Pierwsza publikacja:
- 01.09.2025 12:04 Paulina Czubak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- administrator gov.pl
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Departament Funduszy i Spraw Europejskich | 2.0 | 21.11.2025 09:03 Paulina Czubak |
| Departament Funduszy i Spraw Europejskich | 1.0 | 01.09.2025 12:04 Paulina Czubak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP