W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Prawny

Tel: +48 22 829 33 60, E-mail: dp@kultura.gov.pl

Dyrektor: Marek Kieszczyński

Dane kontaktowe:
Tel: +48 22 829 33 60
E-mail: dp@kultura.gov.pl
Lokalizacja: Wierzbowa, Warszawa
Adres korespondencyjny: Krakowskie Przedmieście 15, 00-071 Warszawa

Do zadań Departamentu należy:

  1. obsługa prawna ministra;
  2. zapewnienie obsługi prawnej ministerstwa w zakresie spraw będących we właściwości dyrektora generalnego na podstawie odrębnych przepisów;
  3. wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym, Trybunałem Konstytucyjnym i innymi organami orzekającymi, w tym podejmowanie działań z zakresu cywilnego postępowania egzekucyjnego, a także reprezentowanie ministra i ministerstwa przed organami administracji publicznej, organami ścigania oraz organami egzekucyjnymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez komórki organizacyjne;
  4. opiniowanie pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa projektów rozstrzygnięć z zakresu prawa pracy;
  5. opiniowanie pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa projektów umów i porozumień;
  6. opiniowanie projektów aktów administracyjnych ministra w pierwszej i drugiej instancji oraz wzorów w przypadku powtarzających się aktów administracyjnych ministra;
  7. opiniowanie pod względem formalno-prawnym dokumentów, w szczególności projektów umów oraz wytycznych wydawanych w celu realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
  8. sporządzanie opinii prawnych dotyczących obowiązującego prawa w zakresie działania ministra oraz ministerstwa, a także nadzorowanych jednostek organizacyjnych, jak również współdziałanie z właściwymi departamentami w ustalaniu wykładni obowiązujących przepisów, w sprawach niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;
  9. koordynowanie czynności przewidzianych dla ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) oraz wynikających z zarządzenia dyrektora generalnego w sprawie wewnętrznego sposobu i trybu sprawowania nadzoru nad fundacjami, dla których właściwym ministrem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, we współpracy z właściwymi rzeczowo komórkami organizacyjnymi ministerstwa;
  10. dochodzenie należności ministerstwa w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji;
  11. udzielanie wyjaśnień z zakresu spraw dotyczących umów z dyrektorami instytucji kultury oraz kontraktów menadżerskich;
  12. rozpatrywanie odwołań od decyzji Komisji do spraw Zaopatrzenia Emerytalnego Twórców;
  13. planowanie i koordynowanie działań legislacyjnych w zakresie właściwości departamentu, w tym koordynacja działań dotyczących zmian struktury organizacyjnej ministerstwa;
  14. inicjowanie, opracowywanie oraz uzgadnianie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych, w zakresie właściwości departamentu;
  15. zatwierdzanie pod względem prawnym oraz zgodności z zasadami techniki prawodawczej projektów aktów normatywnych wydawanych przez dyrektora generalnego;
  16. opiniowanie projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej i inne organy posiadające inicjatywę ustawodawczą, w zakresie właściwości departamentu;
  17. opiniowanie wewnętrznych regulaminów komórek organizacyjnych przedłożonych do zatwierdzenia dyrektorowi generalnemu, we współpracy z Biurem Kadr i Szkolenia;
  18. prowadzenie ewidencji wewnętrznych regulaminów komórek organizacyjnych zatwierdzonych przez dyrektora generalnego;
  19. przekazywanie do zamieszczenia na wewnętrznej stronie ministerstwa wewnętrznych regulaminów komórek organizacyjnych zatwierdzonych przez dyrektora generalnego;
  20. współpraca z właściwymi merytorycznie departamentami w sprawach związanych z tworzeniem, likwidacją i przekształceniem jednostek organizacyjnych w tym instytucji nadzorowanych lub podległych oraz współprowadzonych przez ministra;
  21. przygotowanie pod względem formalno-prawnym zezwoleń ministra na utworzenie w Polsce przedstawicielstwa fundacji zagranicznych mających siedzibę za granicą;
  22. prowadzenie Rejestru instytucji kultury, dla których organizatorem jest minister, polegające w szczególności na:
    a) prowadzeniu i udostępnianiu w Biuletynie Informacji Publicznej ministerstwa Rejestru instytucji kultury, dla których organizatorem jest minister,
    b) prowadzeniu ksiąg rejestrowych instytucji kultury,
    c) przygotowywaniu i wydawaniu urzędowo poświadczonych odpisów;
  23. prowadzenie wykazu instytucji kultury współprowadzonych przez ministra;
  24. w ramach właściwości departamentu przekazywanie do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej ministerstwa materiałów oraz ich aktualizacja w zakładce „Rejestry, ewidencje, archiwa, wykazy”;
  25. prowadzenie rejestru oraz zbioru pełnomocnictw i upoważnień ministra oraz dyrektora generalnego;
  26. prowadzenie rejestru oraz zbioru zarządzeń dyrektora generalnego;
  27. prowadzenie wykazu spraw prowadzonych przez ministra przed sądami administracyjnymi i powszechnymi, w zakresie właściwości departamentu;
  28. prowadzenie wykazu rad, zespołów oraz innych organów pomocniczych w zakresie właściwości departamentu;
  29. wykonywanie innych zadań, zgodnych z właściwością departamentu, zleconych przez ministra lub dyrektora generalnego;
  30. realizacja zadań związanych z ochroną danych osobowych przewidzianych w odrębnych przepisach dla inspektora ochrony danych.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.09.2025 11:59 Paulina Czubak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
administrator gov.pl
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Prawny 2.0 21.11.2025 09:40 Paulina Czubak
Departament Prawny 1.0 01.09.2025 11:59 Paulina Czubak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}