Jazz w obliczu zmian geopolitycznych. Konferencja „World Jazz Network meets Polish Jazz”
14.03.2024
Globalne zmiany geopolityczne i technologiczne oraz ich wpływ na świat jazzu były tematem przewodnim międzynarodowej konferencji „World Jazz Network meets Polish Jazz”. Konferencja odbyła się w dniach 12-15 marca br. w Szczecinie w ramach X edycji Festiwalu Szczecin Jazz 2025. W panelu dyskusyjnym „Jazz w 2025 – AI • Geopolityka • Świat po resetach” wzięła udział Marta Cienkowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Festiwal Szczecin Jazz 2025 jest jednym z najważniejszych wydarzeń jazzowych w Polsce i Europie. Jubileuszowa edycja odbywa się pod hasłem „10. koncertów na 10. edycję” i trwa przez cały marzec. Program Festiwalu obejmuje koncerty gwiazd światowej klasy, warsztaty oraz jam sessions.
Jazz w obliczu zmian geopolitycznych i technologicznych
Jazz jest uniwersalnym językiem kultury, który łączy ludzi – niezależnie od granic i podziałów. Po kryzysie wywołanym pandemią, świat jazzu mierzy się dziś z kolejnym okresem niepewności, wynikającym z dynamicznie zachodzącymi zmianami politycznymi i technologicznymi.
Podczas dwudniowej konferencji w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie wybitni specjaliści z różnych dziedzin szukali odpowiedzi na pytania: Czy jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłość i odpowiednio przygotować się na jej konsekwencje? Czy sztuczna inteligencja zmieni sposób tworzenia i odbioru jazzu? Jak napięcia międzynarodowe wpłyną na festiwale, finansowanie i globalne tournée artystów? Jak reagować na nowe uwarunkowania polityczne? Czy festiwale i artyści powinni dostosować się do nowych realiów, czy też jasno określić swoje stanowisko moralne?
Przyszłość polskiego jazzu
Istotnym punktem dyskusji była również strategia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie rozwoju i promocji polskiego jazzu. Wśród postulatów pojawiła się propozycja powołania Instytutu Polskiego Jazzu, który mógłby stać się centralnym ośrodkiem wspierającym rozwój tego sektora, zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej.
Historia jazzu to historia budowania wspólnot. Jazz łączył style, nie trzymał się utartych reguł, przełamywał granice – społeczne i administracyjne. Jego siła tkwi w tym, że w swojej 150-letniej historii nie dał się sprowadzić do jednej kategorii, do jednej funkcji, którą miał pełnić, a pełnił ich wiele również w Polsce. Muzyka ma ogromny potencjał łączenia ludzi. Stanowi prawdziwie uniwersalny język, który nie wymaga tłumaczenia. Dziś potrzebujemy takiego wspólnego, zrozumiałego języka być może bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej – mówiła Marta Cienkowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W panelu „Jazz w 2025 – AI • Geopolityka • Świat po resetach Trump - Chiny - Rosja - Europa: Co to wszystko znaczy dla jazzu?”, oprócz wiceministry Marty Cienkowskiej, wzięli także udział: Lydia Liebman (założycielka i prezeska Lydia Liebman Promotions – agencji PR z siedzibą w Nowym Jorku), Jolanta Gulbe Pashkevich (łotewska wokalistka jazzowa i polityczka), Daniel Israel (Jazz at Lincoln Center, USA), Alceste Ayroldi (Musica Jazz/JazzItalia, Włochy), Marnix van der Mollen (Amersfoort Jazz Foundation, Holandia), Cheptoo Kositany (Jazz Sister Cities, USA).