Jubileusz Jadwigi Rappe
24.02.2022
„Z okazji jubileuszu urodzin proszę przyjąć serdeczne życzenia zdrowia, wszelkiej pomyślności, a także słowa wielkiego podziwu dla Pani artystycznej pracy oraz wybitnych osiągnięć, istotnie wzbogacających polską kulturę. (…)Jednocześnie mam zaszczyt przekazać Pani informację o podjętej decyzji uhonorowania Pani najwyższym odznaczeniem resortowym, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” – napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym skierowanym do Jadwigi Rappe – jednej z najwybitniejszych śpiewaczek operowych, która obchodzi dziś 70. rocznicę urodzin.
List wicepremiera, ministra kultury prof. Piotra Glińskiego
Wielce Szanowna Pani Profesor,
z okazji jubileuszu urodzin proszę przyjąć serdeczne życzenia zdrowia, wszelkiej pomyślności, a także słowa wielkiego podziwu dla Pani artystycznej pracy oraz wybitnych osiągnięć, istotnie wzbogacających polską kulturę.
O muzyce Józef Ignacy Kraszewski pisał, że „jest to jedyna sztuka, która ma swój język własny, odrębny i myśli do naszego świata nie należące, malujące coś, co poza tym światem, odrębnie gdzieś mieszka”. Szczęściem dla świata sztuki stało się przeto, iż z dwóch ukończonych, odmiennych kierunków studiów wyższych – na Uniwersytecie Warszawskim i Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu – wybór padł na bel canto wypełniające od lat Pani zawodowe, pełne doniosłych sukcesów życie.
Imponującą, ponad czterdziestoletnią karierę śpiewaczą otwiera triumf na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku i zdobycie I nagrody, a następnie Złotego Medalu na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux.
Od momentu debiutu wyróżniająca Panią wszechstronność, ukazująca szeroką paletę możliwości w repertuarze pieśni, partii kantatowych, oratoryjnych i operowych wszystkich historycznych epok, budzi niesłabnący podziw i atencję.
W pamięci pozostanie niezrównana rola Erdy w tetralogii „Pierścień Nibelunga”, wykonywana m.in. w berlińskiej Deutsche Oper, Covent Garden w Londynie, Operze Królewskiej w Brukseli, austriackiej Wiener Staatsoper, jak również wiele znamienitych kreacji w dziełach stworzonych przez największych kompozytorów.
Szlachetne brzmienie unikatowego altu wzbogaca Pani perfekcyjną techniką, kulturą śpiewu i konsekwencją w doborze środków adekwatnych do ciężaru gatunkowego utworu.
To wyczucie stylu oraz wirtuozerię doceniało wielu dyrygentów tej miary, co Nicolaus Harnoncourt, sir Colin Davies, Kazimierz Kord, Kent Nagano, Aleksander Fiedosiejew. Pod batutą legendarnych koncertmistrzów występowała Pani z najsławniejszymi orkiestrami w najbardziej prestiżowych salach operowych świata.
Dopełnieniem bogatego portfolio są nagrania z Pani udziałem, zarejestrowane dla renomowanych wytwórni płytowych, takich jak EMI, Decca, Naxos czy dla Polskiego Radia. Jest to chwalebny zbiór ponad pięćdziesięciu pozycji dyskograficznych, wśród których znajdują się wyśmienite interpretacje klasyki rodzimej, jak „Pieśni” Karłowicza, „Siedem bram Jerozolimy” Pendereckiego, „Missa pro pace” Kilara, „Pieśni” Lutosławskiego czy „Pieśni” Żeleńskiego – wszystkie nagrodzone statuetkami Fryderyka.
Na odrębne rewerencje zasługuje uświetnienie prawykonań dzieł współczesnych twórców miary Eugeniusza Knapika, Andrzeja Nikodemowicza, Pawła Mykietyna.
Z równą maestrią i niezawodnym rezultatem przekazuje Pani arkana zawodu utalentowanym adeptom wokalistyki, prowadząc klasy śpiewu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Dowodem uznania wspaniałych osiągnięć jest odznaczenie Złotym Krzyżem Zasługi.
Jednocześnie mam zaszczyt przekazać Pani informację o podjętej decyzji uhonorowania Pani najwyższym odznaczeniem resortowym, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Życząc realizacji dalszych planów, pragnę złożyć podziękowania za trud wniesiony w kształtowanie wrażliwości kolejnych pokoleń wykonawców i odbiorców sztuki wysokiej, a także za dorobek artystyczny, będący chlubą polskiej kultury.
Łączę wyrazy szacunku
Piotr Gliński
Jadwiga Rappe
Jadwiga Rappe urodziła się 24 lutego 1952 w Toruniu. Ukończyła z wyróżnieniem studia śpiewacze, po których rozpoczęła imponującą karierę muzyczną od zdobycia międzynarodowych nagród i wyróżnień – I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku (1980) oraz Złotego Medal na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux (1981).
Jest jedną z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych światowej sławy, prof. dr hab., pedagog na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Dysponuje unikatowym altem o nieprzeciętnych walorach, a także mistrzowskim warsztatem wokalnym, docenianym przez najwybitniejszych dyrygentów tej miary, co Nicolaus Harnoncourt, sir Colin Davies, Kazimierz Kord, Kent Nagano, Aleksander Fiedosiejew. Artystkę wyróżnia niezwykle szeroki, zróżnicowany repertuar – od baroku do współczesności (przez kameralistykę do wielkich form operowych), z którym koncertuje na wszystkich kontynentach na najważniejszych scenach oper i filharmonii, z towarzyszeniem orkiestr o ugruntowanej sławie.
W swoim bogatym portfolio ma ponad pięćdziesiąt nagrań płytowych dla renomowanych wytwórni płytowych, jak EMI, Decca, Naxos czy dla Polskiego Radia – koronnych dzieł Bacha, Mahlera, Brahmsa, Beethovena. Szczególne miejsce w jej dyskografii zajmują rejestracje polskiej klasyki: „Pieśni” Karłowicza, „Siedem bram Jerozolimy” Pendereckiego, „Missa pro pace” Kilara, „Pieśni” Lutosławskiego czy „Pieśni” Żeleńskiego - honorowane prestiżowymi nagrodami w kraju i za granicą.
Jadwiga Rappe uczestniczyła w wielu premierowych wykonaniach dzieł współczesnych kompozytorów, m.in. Wojciecha Kilara, Eugeniusza Knapika, Andrzeja Nikodemowicza czy Pawła Mykietyna. Wiele partii zostało napisanych specjalnie na jej głos.
Śpiewaczka święciła także tryumfy na scenie operowej, gdzie oprócz koronnych dzieł Purcella, Verdiego, Czajkowskiego czy Ryszarda Wagnera, przyjęła rolę w słynnych inscenizacjach „Polskiego Requiem” K. Pendereckiego, a w niedalekiej przeszłości publiczność i krytyka doceniła wirtuozowski warsztat solistki w rolach Nutrice w „Koronacji Poppei” Monteverdiego (reż. K. Warlikowski), realizowanej w Madrycie i Montpellier, oraz Klitemnestry w „Elektrze” Straussa, granej w brazylijskim São Paulo (2008), Strasburgu (2009) i Montpellier (2012).
Z klas śpiewu Maestry, prowadzonych na muzycznych uczelniach w Warszawie i Gdańsku, rokrocznie wychodzi grono młodych adeptów sztuki wokalnej, a sama Jadwiga Rappe zasiada w jury licznych konkursów wokalnych, prowadzi kursy mistrzowskie, uświetnia obecnością międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Salzburger Festspiele, Festival de Paris, Festival d'Oragne, Brucknerfest Linz, Styriarte Graz, Maggio Musicale Fiorentino, Haendel Festspiele w Karlsruhe, MDR Musiksommer w Lipsku, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Wratislavia Cantans”, „Warszawska Jesień”.
W dowód uznania doniosłych zasług dla sztuki i kultury polskiej, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował prof. Jadwigę Rappe w lutym br. najwyższym odznaczeniem resortowym – Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Maestra jest także odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi.