W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz Krzysztofa Knittla

01.05.2022

„Pańska złożona osobowość muzyczna od dziesięcioleci krystalizuje się w mnogości form przekazu. Znamienne jest to, że w nich wszystkich osiągnął Pan najwyższy poziom maestrii, co przenosi się na podziw słuchaczy i krytyków muzycznych, a także kolejnych generacji twórców muzyki nowej”– napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym do Krzysztofa Knittla. Wybitny kompozytor muzyki współczesnej, twórca m.in. muzyki elektronicznej i profesor sztuk muzycznych obchodzi dziś 75. urodziny.

Krzysztof Knittel fot. Adam Warżawa / PAP

List wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Glińskiego

Wielce Szanowny Panie Profesorze,

proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia urodzinowe wraz ze słowami uznania wobec znakomitego dorobku twórczego i pedagogicznego.

Pańska złożona osobowość muzyczna od dziesięcioleci krystalizuje się w mnogości form przekazu. Znamienne jest to, że w nich wszystkich osiągnął Pan najwyższy poziom maestrii, co przenosi się na podziw słuchaczy i krytyków muzycznych, a także kolejnych generacji twórców muzyki nowej.

Już od czasów studenckich w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, artystyczna dociekliwość, którą kształtował Pan pod kierunkiem Tadeusza Bairda oraz Włodzimierza Kotońskiego, prowadziła Pana z dala od głównych nurtów kompozytorskich w kierunku innowacyjnych technik ekspresji muzycznej, a także w stronę elektronicznego instrumentarium. Zainspirowany jego możliwościami, kształcił się Pan w dziedzinie programowania w Instytucie Matematyki PAN, podejmując równolegle w 1973 roku współpracę ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia.

W pracy artystycznej najczęściej wypełnia Pan jednocześnie role kompozytora i wykonawcy, a więc pozostaje Pan możliwie blisko tkanki dzieła, co daje słuchaczom unikalną szansę na wgląd w Pański świat muzyczny. Realizacja w tym charakterze utworów komputerowych i elektroakustycznych zaprowadziła Pana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyki współczesnej, w tym m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień czy ISCM World Music Days. Pana kompozycje rozbrzmiewały w najważniejszych ośrodkach muzycznych na świecie – od Carnegie Hall w Nowym Jorku przez Théâtre de la Ville w Paryżu po Kumho Art Hall w Seulu.

Imponujące dossier obejmuje szerokie spektrum form, stylów, gatunków i obsad muzycznych. Wśród nich są dzieła operowe oraz baletowe, muzyka orkiestrowa i chóralna, kameralna, a także z wykorzystaniem live electronics czy instalacji dźwiękowych. O nadzwyczajnym kunszcie świadczy swoboda, z jaką porusza się Pan w diametralnie różnych obszarach tematycznych oraz estetycznych. Z dużą skromnością podejmuje Pan metafizyczne i religijne wątki w poruszającej „Męce Pańskiej według św. Mateusza” czy w inspirowanej obrazem Hansa Memlinga operze „Sąd Ostateczny”. Z drugiej jednak strony w Pańskiej twórczości pojawiają się także nawiązania do lżejszych gatunków muzyki rozrywkowej, w tym rocka, jazzu czy rapu.

Wraz z innymi znakomitymi postaciami ze świata dźwięków współtworzy Pan artystyczne kolektywy, skupione wokół wykonawstwa muzyki improwizowanej lub – jak często ją Pan nazywa – intuitywnej. Wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Pociąg Towarowy, założony wspólnie z Piotrem Bikontem i Markiem Chołoniewskim oraz utworzony w 2004 roku m.in. z Jerzym Kornowiczem i Tadeuszem Wieleckim zespół Kawalerowie Błotni.

Ważnym rozdziałem Pańskiej drogi zawodowej jest działalność pedagogiczna w trzech prestiżowych uczelniach muzycznych w Łodzi, Krakowie i Warszawie. Jako profesor kompozycji przekazuje Pan wiedzę i doświadczenie kolejnym pokoleniom polskich twórców.

Na szczególny szacunek zasługuje Pańska aktywność na rzecz promocji współczesnej kultury muzycznej. Od dziesięcioleci udziela Pan swojego autorytetu oraz merytorycznego wsparcia wielu organizacjom. Pełnił Pan m.in. funkcję prezesa Polskiej Rady Muzycznej, Związku Kompozytorów Polskich i wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

Potwierdzeniem wysokiej rangi Pańskich artystycznych dokonań było uhonorowanie Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w 2005 roku.

Dziękując za istotny wkład w rozwój polskiej kultury muzycznej, życzę wielu dalszych sukcesów, nieustającej satysfakcji z eksplorowania i przybliżania słuchaczom dźwięków z marginesu oraz wszelkiej pomyślności.

Z wyrazami szacunku

Piotr Gliński

KRZYSZTOF KNITTEL

Krzysztof Knittel urodził się 1 maja 1947 roku w Warszawie. Studiował kompozycję oraz reżyserię dźwięku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Umiejętności w zakresie programowania doskonalił na Kursach Zastosowań Matematyki w Polskiej Akademii Nauk. Doświadczenie zdobywał współpracując od roku 1973 ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, na Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt, a także podczas pracy w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo w 1978 r.

Występował ze swoimi kompozycjami na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, w tym m.in.: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Pan Music Festival w Seulu, Dresdner Tage der Zeitgenössischen Musik, Festival International des Musiques et Creations Electroniques w Bourges czy TonArt w Bernie. Jako twórca i wykonawca koncertował w takich salach koncertowych jak np. Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, Stedelijk Museum w Amsterdamie oraz Théâtre de la Ville w Paryżu.

Tworzy instalacje dźwiękowe, utwory komputerowe, komponuje muzykę orkiestrową, chóralną, kameralną, baletową i filmową. Pisał utwory dla najlepszych polskich zespołów, w tym m. in.: Filharmonii Narodowej, Sinfonii Varsovii, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, czy Chóru Camerata Silesia. Współpracował również z Tomaszem Stańką, Januszem Olejniczakiem oraz Olgą Pasiecznik.

Ważną częścią jego drogi artystycznej jest działalność w kolektywach specjalizujących się w muzyce improwizowanej. Wśród nich wymienić należy Grupę Kompozytorską KEW (z Elżbietą Sikorą oraz Wojciechem Michniewskim), Pociąg Towarowy (z Piotrem Bikontem i Markiem Chołoniewskim) czy istniejący od przeszło 20 lat zespół Kawalerowie Błotni (utworzony m. in. z Jerzym Kornowiczem i Tadeuszem Wieleckim).

W latach 1989-92 pełnił funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Był dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz współtwórcą festiwalu „Audio Art” w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim. Zajmował również stanowisko prezesa Związku Kompozytorów Polskich (1999-2003) oraz był wieloletnim przewodniczącym Polskiej Rady Muzycznej.

Przez wiele lat prowadził działalność pedagogiczną na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W roku 2012 uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadził również liczne wykłady na temat muzyki współczesnej m.in. w Warszawie, Bostonie, Budapeszcie i Barcelonie.

W roku 2005 Krzysztof Knittel odznaczony został Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}