W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Mała książka – wielki człowiek”. Kampania, która uczy empatii

10.12.2021

„Mała książka - wielki człowiek” to dar nas wszystkich, polskiego narodu, społeczeństwa dla naszych dzieci, żeby więcej czytały i żeby częściej słyszały czytających rodziców czy opiekunów – powiedział prof. Piotr Gliński, wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego podczas podsumowania kampanii promującej czytelnictwo wśród najmłodszych.

„Mała książka – wielki człowiek”. Kampania, która uczy empatii, fot. Daniel Bednarz, Instytut Książki

W 2017 roku powołaliśmy z Instytutem Książki program przekazywania nieodpłatnie wartościowych lektur dla naszych najmłodszych w trzech etapach - dla niemowlaków na 350 oddziałach położniczych, dla przedszkolaków i dla dzieci szkolnych do lat 9 – głównie poprzez biblioteki – przypomniał wicepremier Piotr Gliński. - To jest wybór najbardziej ciekawych i ważnych utworów literackich, ale także wspaniałych ilustracji, m.in. autorstwa Józefa Wilkonia – dodał.

Szef resortu kultury i dziedzictwa narodowego przekazał, że łącznie od 2017 r. przekazano nieodpłatnie ponad trzy miliony książek dla dzieci. Jednocześnie podkreślił, że obok kampanii „Mała książka – wielki człowiek” prowadzone są także inne działania wspierające czytelnictwo.

Od tego roku, w ramach drugiej edycji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, zwiększono zaangażowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o 180 mln zł. Łącznie z zaangażowaniem samorządów budżet programu wynosi 1,1 mld zł na promocje czytelnictwa – poinformował wicepremier.

Podkreślając wagę czytania i jego wpływ na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci, a także na wzmacnianie więzi międzyludzkich, prof. Piotr Gliński przekazał, że program wspierania czytelnictwa, a wraz z nim kampania „Mała książka – wielki człowiek” będzie dalej rozwijany.

Mamy dalsze plany dotyczące tego programu, który – mam nadzieję – przekłada się na wyniki utrzymania poziomu czytelnictwa w Polsce, a nawet jego lekki wzrost – powiedział wicepremier Piotr Gliński. 

„Mała książka - wielki człowiek” to cykliczna kampania Instytutu Książki, której celem jest uświadomienie rodzicom jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywa literatura. Zainicjowana w 2017 roku akcja ma zachęcać rodziców i opiekunów do czytania książek dzieciom już od narodzin, a także przekonać dorosłych, że wspólne czytanie książek pomaga dzieciom w nazywaniu emocji, uczy je empatii, a także poszerza słownictwo.

„Wspólne czytanie buduje więzi i miłość”

Ambasadorami tegorocznej kampanii „Mała książka - wielki człowiek” jest aktorskie małżeństwo: Emilia Komarnicka-Klynstra i Redbad Klynstra-Komarnicki.

W naszym domu książki są wszędzie, to artykuły pierwszej potrzeby, nieocenione źródło uniwersalnych wartości wpływających na rozwój dziecka od najmłodszych lat. Jesteśmy przekonani, że to najlepsza inwestycja w nasze dzieci i w nasze relacje. Wspólne czytanie buduje głębokie więzi i sprawia, że między nami jest więcej bliskości, otwartości i miłości, a w naszych dzieciach jeszcze więcej wyobraźni i ciekawości świata – powiedzieli ambasadorzy kampanii Emilia Komarnicka-Klynstra i Redbad Klynstra-Komarnicki.

Kampanię w mediach promuje spot reklamowy, który odpowiada na prowokacyjne pytanie „Co można mieć za trzy miliony?”, nawiązując tym samym do liczby książek, które Instytut Książki przekazał dzieciom oraz ich rodzicom. Trzy miliony książek, które dzięki kampanii trafiły do dzieci i rodziców, to przede wszystkim nieocenione źródło uniwersalnych wartości wpływających na rozwój dziecka od najmłodszych lat oraz narzędzie budowania relacji z rodzicami i bliskimi. Wartości, których nie da się tak po prostu kupić.

Liczby mówią same za siebie. Instytut Książki w ramach projektu podarował już ponad trzy miliony Wyprawek Czytelniczych. W projekt zaangażowanych jest ponad 350 szpitali i oddziałów położniczych, 6 700 bibliotek publicznych oraz przeszło 13 tysięcy szkół podstawowych w całej Polsce. Tym samym kampania mająca na celu wspieranie czytelnictwa stała się jednym z największych tego typu programów w Europie i na świecie – powiedział prof. Krzysztof Koehler, zastępca dyrektora Instytutu Książki.

Książki dla niemowlaków, przedszkolaków i pierwszoklasistów

Kampania społeczna „Mała książka – wielki człowiek” ma trzy etapy i skierowana jest do nowo narodzonych dzieci, przedszkolaków, pierwszoklasistów (oraz ich rodziców i opiekunów), do których rocznie trafia blisko milion bezpłatnych Wyprawek Czytelniczych.

W 2017 roku Instytut wydał pierwszy zestaw książek pt. „Pierwsze wiersze dla…” przeznaczoną dla dzieci w wieku 0 – 3 lat, które – wraz ze specjalną broszurą informacyjną dla rodziców – były dystrybuowane na oddziałach położniczych szpitali w całym kraju. Od lipca 2021 roku najmłodsze dzieci otrzymują już nową książkę pt. „Mama, tata i ja! Hop-la-la!”, antologię utworów polskich autorów, zilustrowaną przez znakomitą artystkę Elżbietę Wasiuczyńską. Miesięcznie wyprawkę otrzymuje blisko 30 tysięcy młodych rodziców w ponad 350 szpitalach w całym kraju.

Od 2019 roku Wyprawki Czytelnicze otrzymują również dzieci w wieku przedszkolnym (książka „Pierwsze czytanki dla…” z ilustracjami Józefa Wilkonia), które odwiedzą z rodzicami biblioteki publiczne, a od 2020 roku także uczniowie pierwszych klas szkół podstawowych (książka „Pierwsze abecadło” z ilustracjami Iwony Chmielewskiej).

Kampania obecna jest w mediach tradycyjnych – telewizji, radiu, prasie, internecie, w przestrzeni miejskiej, a także podczas licznych wydarzeń w bibliotekach i szkołach, skierowanych do dzieci i ich opiekunów. Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji – na stronie kampanii: http://wielki-czlowiek.pl oraz na Facebooku i Instagramie.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}