„Odwiedź kulturę na wakacjach” - kampania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotarła do milionów odbiorców
16.09.2025
Ponad 9 mln wyświetleń w mediach społecznościowych, 3 mln odsłon w portalach internetowych i mediach tradycyjnych, 350 000 osób podróżujących PLL LOT i 40 000 odbiorców spotu kinowego - to zasięgi kampanii „Odwiedź kulturę na wakacjach” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przez całe wakacje na stronie Ministerstwa dostępna była wyszukiwarka wydarzeń kulturalnych z całej Polski. Znalazło się w niej 1228 wydarzeń instytucji prowadzonych i współprowadzonych przez Ministerstwo, oraz niezależnych inicjatyw artystycznych zgłaszanych przez organizatorów, instytucje, oraz artystów i artystki z całego kraju.
Pilotażowa kampania wakacyjna była początkiem prac nad wdrożeniem stałej wyszukiwarki wydarzeń kulturalnych w kraju.
„Odwiedź kulturę na wakacjach” – wyszukiwarka
Na początku lipca na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pojawiło się nowe narzędzie – wyszukiwarka pełna wydarzeń kulturalnych z całej Polski. Swoje wydarzenia do wyszukiwarki mogły dodawać instytucje kultury, kuratorzy, a także artystki i artyści. Wystarczyło wypełnić prosty formularz zgłoszeniowy i przesłać go mailem na wskazany adres Ministerstwa. W rezultacie w wyszukiwarce znalazło się 1 228 propozycji kulturalnych, z czego 635 nowych wydarzeń dopisano już w trakcie wakacji.
Wydarzenia w wyszukiwarce można było filtrować według dowolnych kryteriów – daty, miast, województw, grup docelowych, jak i nazw wydarzeń czy instytucji. Dzięki temu każdy mógł skorzystać z niej według indywidualnych potrzeb. Odbiorcy spędzali w wyszukiwarce średnio ponad 3 minuty na sesję.
Oferta kulturalna jest niezwykle bogata, ale pozostaje rozproszona, często nie wiemy, jakie wydarzenia są planowane więc w nich nie uczestniczymy. Brakowało miejsca, w którym każdy może sprawdzić, co się dzieje w jego okolicy, lub zaplanować weekend albo wyjazd z kulturą. Realizując ten projekt odpowiedzieliśmy na tę potrzebę – mówi Anna Ruszczyńska, dyrektorka Centrum Informacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. –Wyszukiwarka i towarzysząca jej kampania zachęcały do uczestnictwa w kulturze podczas wakacji. Z jednej strony stworzyliśmy użyteczne narzędzie dające możliwość pozyskania informacji przez użytkowników, a z drugiej – platformę komunikacji dla instytucji kultury i organizatorów wydarzeń z całej Polski. Odzew, jaki otrzymaliśmy, potwierdza, że takie kampanie, jak i miejsce w sieci są niezbędne, dlatego jeszcze w tym roku będziemy uruchamiać na stronie Ministerstwa stałą wyszukiwarkę wydarzeń – dodaje.
„Odwiedź kulturę na wakacjach” – kampania
Uruchomieniu wyszukiwarki na stronach Ministerstwa towarzyszyła szeroko zakrojona kampania informacyjna. Jej celem poza promocją narzędzia – było zachęcanie do aktywnego udziału w kulturze w sezonie wakacyjnym. Kampania – poprzez angażujące kreacje wizualne – zachęcała do odkrywania Polski i sprawdzania oferty lokalnych i regionalnych ośrodków kultury.
Realizacja łączyła działania w social mediach, outdoorze i mediach tradycyjnych. Koncept wizualny bazował na podziale na trzy geograficzne obszary Polski: piaszczystą północ, leśne centrum i skaliste południe. Pierwsza odsłona KV wydobywała charakterystyczne elementy architektoniczne tych regionów. Kolejna wykorzystywała zdjęcia z wydarzeń, które zostały wpisane w ich charakterystyczną naturę. Zadbano o taki dobór kanałów, aby dotrzeć zarówno do osób będących w podróży (spontaniczne planowanie), do tych, którzy przygotowują się do wyjazdu, jak i do tych, którzy szukają wydarzeń lokalnych w różnych regionach kraju.
Spot „Odwiedź kulturę na wakacjach”, który był emitowany przed pokazami kina letniego przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie, obejrzało łącznie ok. 40 000 widzów. Krótsza wersja animacji wyświetlana była w 18 instytucjach kultury prowadzonych przez Ministerstwo.
Minimum 350 000 osób podróżujących Polskimi Liniami Lotniczymi LOT mogło zapoznać się z kampanią w sierpniowym wydaniu magazynu „Kaleidoscope”.
Kampania dotarła do ponad 3 mln odbiorców w całej Polsce poprzez artykuły w portalach internetowych oraz wywiady w telewizji i stacjach radiowych. Materiały graficzne publikowane w platformach społecznościowych Ministerstwa zostały wyświetlone blisko 9,3 mln razy i zachęciły do ponad 20 000 interakcji. W efekcie stronę z wyszukiwarką w odwiedziło 12 927 osób, z czego 65% stanowili nowi użytkownicy. 35% z nich powracało do wyszukiwarki regularnie.
„Odwiedź kulturę” – stała wyszukiwarka wydarzeń jeszcze w tym roku
Kampania „Odwiedź kulturę na wakacjach” była pierwszą od lat kampanią Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego tak szeroko zachęcającą do odkrywania polskiej kultury i uczestnictwa w niej. Przez dwa miesiące wakacji, kiedy była realizowana, zwróciła uwagę zarówno odbiorców, jak i przedstawicieli świata kultury. Projekt wyszukiwarki będzie kontynuowany, by mógł jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby odbiorców.
Całoroczna wersja wyszukiwarki zostanie uruchomiona na stronie Ministerstwa w październiku 2025 roku. Już dziś organizatorzy, instytucje oraz artyści i artystki mogą zgłaszać planowane wydarzenia kulturalne przez prosty formularz zgłoszeniowy.