W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Okrągły Stół na rzecz polskiej kinematografii na 50. FPFF w Gdyni

25.09.2025

W ramach trwającego 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbył się Okrągły Stół na rzecz przyszłości polskiej kinematografii. Twórcy, reżyserzy, scenarzyści i aktorzy rozmawiali o nowym mechanizmie finansowania polskich filmów, ale także o wyzwaniach, problemach i zagrożeniach, wynikających ze zmieniającego się świata cyfrowego. Obrady Okrągłego Stołu na rzecz polskiej kinematografii otworzył Maciej Wróbel, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Okrągły Stół na rzecz polskiej kinematografii na 50. FPFF w Gdyni, fot. MKiDN

Wydarzenie przygotowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie oraz Wytwórnią Filmów Fabularnych we Wrocławiu.

Rozmawiamy o wyzwaniach i kierunkach rozwoju polskiej branży filmowej

Uczestnicy Okrągłego Stołu rozmawiali o przyszłości polskiej kinematografii. Najważniejszymi wśród omawianych tematów były m.in. zmiany w zakresie architektury finansowania produkcji filmowej, transformacja cyfrowa sektora w dobie sztucznej inteligencji, budowanie widowni na polskich filmach w kinach oraz promocja polskiej kinematografii na rynkach międzynarodowych.

Wydarzenie zostało podzielone na trzy części. Obrady Okrągłego Stołu rozpoczęła prezentacja realizowanych i planowanych działań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w takich obszarach, jak: finansowanie produkcji, archiwa, kina, zmiana technologiczna oraz dostępność. Najważniejsze działania resortu przedstawił Maciej Wróbel, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spotykamy się dziś w Gdyni przy symbolicznym Okrągłym Stole, aby rozmawiać o potrzebach i przyszłości polskiej kinematografii. Chcemy wymieniać się doświadczeniami, pomysłami i uwagami, bo tylko w dialogu możemy skutecznie działać. Oczekujemy nie tylko słów wsparcia, ale także konstruktywnej krytyki i propozycji zmian, bo to wy jesteście największymi ekspertami tego środowiska – mówił Maciej Wróbel, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. – W ostatnich miesiącach udało nam się zrobić wiele. Wdrożyliśmy dyrektywę DSM wprowadzającą tantiemy dla twórców i artystów, przygotowaliśmy nowelizację rozporządzenia o tzw. „czystych nośnikach”, deregulację programu „Zachęt” oraz projekt zmian w ustawie o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, który już niebawem trafi do Sejmu. Polska przystąpiła do programu pilotażowego Rady Europy na rzecz koprodukcji seriali. Uruchomiliśmy program dystrybucyjny dla filmu dokumentalnego. Zwiększyliśmy również budżety na kinematografię – 65 mln zł trafiło do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na programy operacyjne PISF-u. Przeznaczyliśmy też dodatkowe 25 mln zł na program „Zachęt” oraz wsparcie dla kin studyjnych, aby mogły modernizować sale i zapewniać widzom lepsze warunki do oglądania filmów. Naszym celem jest to, aby w Polsce było więcej środków na produkcję filmową, bo film to nie tylko kultura, ale także koło zamachowe każdej gospodarki. Dzisiejsze spotkanie to nie początek, lecz konsekwentna kontynuacja naszych działań na rzecz całego sektora – podkreślił wiceminister.

Następnie podjęte działania przedstawili dyrektorzy instytucji, które odpowiadają za kształt polskiej kinematografii: Kamila Dorbach (Polski Instytut Sztuki Filmowej), Tomasz Kolankiewicz (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny), Zbigniew Domagalski (Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych) oraz Robert Banasiak (Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu).

Druga cześć obrad poświęcona została prezentacji wyników badań rynku, które zawierają rekomendacje dotyczące przyszłej polityki publicznej w dziedzinie kinematografii. Badania, przeprowadzone przez Olsberg SPI i dofinansowane ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, były wspólnym przedsięwzięciem Polskiej Gildii Producentów, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, Netflixa oraz TVN Warner Bros Discovery Poland. Analizę modeli zachęt audiowizualnych oraz związane z nimi rekomendacje dla Polski przedstawili: Leon Forde (SPI Olsberg), Joe Stirling Lee (SPI Olsberg), Joanna Szymańska (Polska Gildia Producentów) oraz Grzegorz Łoszewski (Stowarzyszenie Filmowców Polskich). W ramach tej części zaprezentowane zostały również wyniki badań Uniwersytetu Jagiellońskiego pn. „Rynek filmowy w czasach cyfrowej, zielonej i społecznej transformacji – modele zmiany”, finansowanych ze środków Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Przedstawili je Marta Materska-Samek, Joanna Sanetra-Szeliga, Paulina Borkiewicz i Joanna Kotlarz.

Obrady zakończył panel dyskusyjny dotyczący strategii dla rozwoju produkcji niezależnej w Polsce. Wzięli w nim udział przedstawiciele organizacji producenckich: Dariusz Jabłoński (Polska Akademia Filmowa), Dominik Skoczek (SFP ZAPA),  Joanna Szymańska (Polska Gildia Producentów) oraz Stanisław Zaborowski (Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych).

Dowiedz się więcej

» Kontynuujemy wsparcie dla polskiej kinematografii 

» Ustawa otwierająca pierwszy etap zmian w ramach „Planu działań na rzecz polskiej kinematografii” wpisana do wykazu prac legislacyjnych rządu

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}