W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ponad 150 propozycji zajęć dla uczniów – ruszyły „Muzealne zielone szkoły”

05.06.2020

Ponad 150 propozycji zajęć z zakresu historii, języka polskiego, przyrody, historii sztuki i plastyki przygotowały instytucje prowadzone i współprowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. „Muzealne zielone szkoły” to oferta skierowana do placówek oświatowych, które ze względu na sytuację epidemiologiczną nie mogą realizować programu w ramach tradycyjnych tzw. zielonych szkół. Zajęcia zostały przygotowane z uwzględnieniem podstawy programowej oraz z podziałem na trzy kategorie wiekowe: szkoła podstawowa – klasy 1-4, szkoła podstawowa – klasy 5-8 oraz szkoła ponadpodstawowa.

Pałac w Wilanowie, widok od dziedzińca, fot. Wojciech Holnicki, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński, podkreśla niezwykle ważną rolę instytucji kultury w systemie edukacji.

- Wyjątkowa sytuacja, która zmusiła nas wszystkich – w tym dzieci i młodzież – do pozostania w domu, jednocześnie otworzyła przed nami nowe możliwości dotarcia z bogatą ofertą kulturalną i edukacyjną do szerokiego grona odbiorców. Za pomocą nowoczesnych mediów muzea, które tworzą, budują naszą tożsamość, przechowując i chroniąc zbiory dziedzictwa przeszłości, stały się dostępne dla wszystkich. Oferta przygotowana w ramach akcji „Muzealne zielone szkoły” ma za zadanie wspomóc nauczycieli w ich edukacyjnej misji. Oferując możliwości przeprowadzenia wyjątkowych lekcji mamy nadzieję, że dzięki nim dzieci i młodzież zdobędą wiedzę, która na zawsze zostanie w ich pamięci i pozwoli lepiej zrozumieć naszą kulturę i historię – powiedział prof. Gliński.

 - Gorąco zachęcam uczniów i nauczycieli do udziału w akcji „Muzealne zielone szkoły”. To ciekawa i wartościowa propozycja, dzięki której młodzi ludzie będą mogli poznać zasoby różnych instytucji kultury oraz zrozumieć znaczenie dziedzictwa muzealnego. Materiały przygotowane dla szkół, takie jak lekcje i warsztaty online, materiały filmowe czy teki edukacyjne, wzbogacają ofertę w ramach kształcenia na odległość – powiedział minister Dariusz Piontkowski. – Cieszę się, że z zasobów instytucji kultury będą mogły skorzystać także polskie szkoły za granicą. To szczególnie ważne dla podtrzymywania polskiej tożsamości narodowej – dodał minister edukacji.

Akcja „Muzealne zielone szkoły” ma nie tylko pomóc nauczycielom w realizacji programu nauczania w interesujący dla młodego pokolenia sposób, ale także skierować uwagę dzieci i młodzieży na instytucje kultury jako bogate źródło różnorodnej wiedzy oraz uświadomić im wagę dziedzictwa narodowego.

Wśród proponowanych zajęć, z których mogą korzystać placówki oświatowe z kraju i z zagranicy, są m.in. lekcje online, pakiety edukacyjne zawierające materiały filmowe dla uczniów wraz z zadaniami i scenariuszami zajęć dla nauczycieli, warsztaty online, warsztaty maturalne, webinaria skierowane do maturzystów, e-learningi, cykl zajęć plastycznych, prezentacje mulitmedialne, teczki edukacyjne z kartami zadań.

​​​​​​​Oferta zajęć:

Muzeum Historii Polski

SP klasy 1-4: Historia

  • Historia dla najmłodszych (http://muzhp.pl/pl/p/252/historia-dla-najmlodszych) - materiały dla dzieci, które nie uczą się jeszcze historii w szkołach, zawierające krótkie informacje historyczne i aktywności plastyczne związane z omawianym tematem. W tej chwili dostępne są cztery bloki tematyczne:

SP klasy 4-6: Historia

  • (http://muzhp.pl/pl/p/300/dla-uczniow-iv-vi-klasa) – materiały dla uczniów szkół podstawowych zawierające informacje nawiązujące tematycznie do podstawy programowej, uzupełniane proponowanymi aktywnościami plastycznymi. W tej chwili dostępnych jest pięć bloków tematycznych:

SP klasy 7-8: Historia 

  • (http://muzhp.pl/pl/p/298/dla-uczniow-vii-viii-klasa)  – materiały dla uczniów najstarszych klas szkoły podstawowej zawierające analizę materiałów źródłowych oraz tematy, które mogą być interesujące dla młodego człowieka. W tej chwili są dostępne dwa bloki tematyczne:

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Pakiety edukacyjne - na „wielką” historię patrzymy przez los jednostki i za jego pomocą pokazujemy najważniejsze aspekty rzeczywistości, w której żyli i działali bohaterowie pakietów. W tej chwili dostępne są dwa pakiety:
  • Jan Karski i jego czasy (www.karski.muzhp.pl) - materiał, którego podstawą jest życiorys emisariusza pokazuje szeroki kontekst jego działalności;
  • Tadeusz Kościuszko – człowiek wolności (www.kosciuszko.muzhp.pl) - pakiet ma charakter interdyscyplinarny, a punktem wyjścia do omawiania poszczególnych tematów jest życiorys Kościuszki.

Pomocne dla maturzystów (http://muzhp.pl/pl/p/251/pomocne-dla-maturzystow) – materiały przeznaczone dla uczniów szkół ponadpodstawowych pozwalające na zdobywanie nowej wiedzy oraz powtórzenie materiału.

Muzeum Narodowe w Krakowie

SP klasy 1-4: Plastyka i historia sztuki

SP klasy 5-8: Plastyka

  • „Warsztat Artysty” (https://www.youtube.com/user/2012MNK) – film - impresja z pracowni artysty, poruszający zagadnienia dotyczące warsztatu artystycznego, zapraszający do działań twórczych.

SP klasy 5-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia sztuki

  • Cykl filmów „Muzeum w domu” (https://www.youtube.com/user/2012MNK) - cykl kilkuminutowych filmów, w których edukatorzy opowiadają o dziełach sztuki z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.
  • Rozgrzewka z dziełami sztuki (https://youtu.be/abs-3mP3D2o) - cykl krótkich filmów z ćwiczeniami inspirowanymi pozami z dzieł sztuki.

Szkoły ponadpodstawowe: Język polski i historia sztuki

  • Rozmowy o literaturze (https://mnk.pl/cykle/rozmowy-o) - karty pracy do pobrania. Teksty literackie nawiązujące do dzieł sztuki z kolekcji MNK do omówienia i analizy
  • Muzealne spotkania w sieci dla szkół (https://mnk.pl/artykul/spotkania-online-dla-szkol) – tematyczne zajęcia na indywidualne zamówienie dla grup szkolnych, odbywające się za pośrednictwem Internetu w czasie rzeczywistym. Każde spotkanie trwa 45 minut i prowadzone jest przez edukatora muzealnego.

Zasoby dla nauczycieli

  • Zestaw kart pracy do wykorzystania przez nauczycieli w czasie zajęć z dziećmi i młodzieżą. Poruszają różnorodne tematy, od patriotyzmu, przez Aleksandra Gierymskiego i Williama Turnera aż po kwestie kryzysów gospodarczych (https://mnk.pl/artykul/pliki-do-pobrania-dla-nauczycieli).
Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

SP klasy 1-4: Historia (Zajęcia online na platformie ZOOM)

  • „Mieszkańcy spod 11” (klasy 1 – 3) - na zajęciach wspólnie obejrzymy film animowany o przyjaźni trójki bohaterów: Elzy, Aniceta i Tadzika. Spróbujemy dowiedzieć się, dlaczego ta opowieść nie jest zwykłą bajką. Podczas wspólnych działań warsztatowych sprawdzimy, jaki związek mają losy mieszkańców spod 11 z historią Polski. Zabawy edukacyjne pomogą zrozumieć, dlaczego wolność jest tak ważna dla każdego i uświadomić sobie, że dzięki wspólnym działaniom można przenosić góry. Zajęcia z wykorzystaniem platformy edukacyjnej www.mieszkancyspod11.pl z grą: „Mieszkańcy spod 11”.
  • „Od Ziuka do Józefa – komiksowa opowieść o Józefie Piłsudskim” (klasy 4) – podczas zajęć szukamy odpowiedzi na pytania: Co to jest komiks historyczny? Jakich błędów unikać przy tworzeniu komiksów? W jaki sposób zakomponować planszę komiksową, aby była ona czytelna dla odbiorcy? Przyjrzymy się również pracy twórcy komiksu historycznego. Zajęcia z nauką rysowania komiku, wykorzystując film: „Przepis na komiks” (https://www.youtube.com/watch?v=D-O21w3CuLA&feature=emb_title)
  • „Historyk na tropie – z wizytą u Piłsudskich” (klasy 4) - Naukowiec czy detektyw? Na czym tak naprawdę polega praca historyka? Czy ogranicza się wyłącznie do lektury starych dokumentów? W czasie lekcji przyjrzymy się (i przysłuchamy) różnym rodzajom źródeł historycznych. Poszukując tropów związanych z historią rodziny Piłsudskich, przekonamy się, jak wiele można się nauczyć z rodzinnych opowieści i skarbów zachowanych w muzeach.
  • Konkurs na narysowanie komiksu o Milusinie (wydłużenie terminu na całe wakacje)

https://muzeumpilsudski.pl/milusin-i-jego-mieszkancy-narysuj-komiks/

  • Materiały dodatkowe, które mogą być wykorzystane na zajęciach:

SP klasy 5-8: Historia (Zajęcia online na platformie ZOOM)

  • „Historyk na tropie – z wizytą u Piłsudskich” (klasy 5 – 6) - Naukowiec czy detektyw? Na czym tak naprawdę polega praca historyka? Czy ogranicza się wyłącznie do lektury starych dokumentów? W czasie lekcji przyjrzymy się (i przysłuchamy) różnym rodzajom źródeł historycznych. Poszukując tropów związanych z historią rodziny Piłsudskich, przekonamy się, jak wiele można się nauczyć z rodzinnych opowieści i skarbów zachowanych w muzeach.
  • „Od Ziuka do Józefa – komiksowa opowieść o Józefie Piłsudskim” (klasy 5 - 6) – Co to jest komiks historyczny? Jakich błędów unikać przy tworzeniu komiksów? W jaki sposób zakomponować planszę komiksową, aby była ona czytelna dla odbiorcy? W czasie zajęć poszukamy odpowiedzi na te i inne pytania oraz przyjrzymy się pracy twórcy komiksu historycznego. Mamy nadzieję, że po zajęciach ręce same będą rwały się do pracy! Zajęcia z nauką rysowania komiku, wykorzystując film: „Przepis na komiks” https://www.youtube.com/watch?v=D-O21w3CuLA&feature=emb_title
  • „Spotkanie z „bostonką” (klasy 7 – 8) - Spotkanie z „bostonką” – maszyną drukarską, to nie tylko spotkanie z wyjątkowym obiektem, o którego sprowadzeniu z zagranicy w 1894 r. wiedzieli tylko najbardziej wtajemniczeni. To jednocześnie podróż w zakamarki konspiracyjnej taktyki działaczy PPS-u, dla których walka słowem – w tym drukowanie i powielanie „bibuły” – była ważną częścią walki o wolność Polski, była jak „pocisk rewolucyjny [który] wyruszy w świat, by poruszyć żywiej serca tysięcy wiernych towarzyszów pracy, budzić śpiących, pokrzepiać strudzonych (…)”.
  • Konkurs na narysowanie komiksu o Milusinie (wydłużenie terminu na całe wakacje) https://muzeumpilsudski.pl/milusin-i-jego-mieszkancy-narysuj-komiks/
  • Materiały dodatkowe, które mogą być wykorzystane na zajęciach:

Szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • Webinary debatanckie - Co dwa tygodnie w poniedziałki o godzinie 17.00 muzeum organizuje webinary debatanckie, w czasie których można nauczyć się zasad debatowania, tworzenia argumentów, zasad sędziowania debat i wypracowywania swojego stylu w debatach. Więcej informacji: https://muzeumpilsudski.pl/webinar-o-debatach-historycznych/

Dodatkowe informacje:

  • wszystkie zajęcia są bezpłatne
  • na zajęciach online zespół muzeum korzysta z wielu interaktywnych aplikacji m.in. Mentimeter, Learningsapp. Kahoot, Genially
  • każde zajęcia trwają 60 minut
  • Zajęcia można rezerwować, pisząc na adres: warsztaty@muzeumpilsudski.pl.
Zamek Królewski w Warszawie

SP klasy 1-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • 3maj po królewsku (https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/3maj-po-krolewsku) - akcja edukacyjna, zawierająca materiały związane z rocznicą uchwalenia Konstytucji 3 maja. Przygotowane pakiety zawierają specjalnie przygotowany materiał filmowy dla uczniów wraz z zadaniami oraz scenariusze zajęć dla nauczycieli
  • SP kl. 1-3 – 2 zajęcia, kl. 4 – 4 zajęcia, kl. 5-8 – 4 zajęcia
  • Szkoły ponadpodstawowe – 4 zajęcia
  • Królewska szkoła online – interaktywne zajęcia online prosto z Zamku Królewskiego w Warszawie. Uczniowie mają możliwość aktywnie uczestniczyć w zajęciach, a edukator, mający stały kontakt z grupą, w interesujący sposób prezentuje wybrany temat. Lekcje odbywają się w czasie rzeczywistym w programie zoom. W zajęciach mogą brać udział klasy ze szkół w całej Polsce, ale także zza granicy. Oferta płatna (przy czym pierwsze zajęcia dla szkoły są bezpłatne). Szczegóły rezerwacji na stronie (https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/krolewska-szkola-online)
  • SP kl. 2-3 – 1 zajęcia, kl. 4 – 2 zajęcia, kl. 5-8 – 6 zajęć
  • Szkoły ponadpodstawowe – 4 zajęcia
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza

Szkoły ponadpodstawowe: Język polski

  • Warsztaty maturalny z języka polskiego - zajęcia polegające na interpretacji zarówno tekstów literackich, jak dzieł sztuki stanowiących ważny element ustnego egzaminu maturalnego. Prowadzenie: dr Michał Friedrich. Warunkiem uczestnictwa w warsztatach jest dołączenie do zamkniętej grupy warsztatowej na Facebooku Muzeum Literatury: https://tiny.pl/77n3j.
Muzeum Narodowe w Warszawie

SP kl.1-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia i historia sztuki

Szkoły ponadpodstawowe: Historia sztuki

Historia sztuki: Maturalne SOS – bezpłatne webinaria skierowane do maturzystów przygotowujących się do egzaminu dojrzałości z historii sztuki. Spotkania odbywają się co tydzień. Więcej informacji o programie: https://www.mnw.art.pl/edukacja/oferta-edukacyjna-online-na-czas-kwarantanny/maturalne-sos/

Państwowe Muzeum na Majdanku

SP klasy 1-4: Historia

  • „Poznajemy muzeum – edukacja dla najmłodszych uczniów” - najmłodsi uczniowie nie są jeszcze gotowi, aby zwiedzać muzea martyrologiczne – to dla nich zbyt trudne pod względem poznawczym i emocjonalnym. Mogą oni jednak uczestniczyć w zajęciach przygotowanych przez muzealnych pedagogów: Jak opowiadać o muzeach i zbiorach? Kto to jest muzealnik i co to są kolekcje? Jak należy zachowywać się w muzeum?

Materiały do lekcji: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/poznajemy_muzeum.pdf

SP klasy 4-6: Historia

  • „Dzieci w obozie koncentracyjnym na Majdanku” - projekt przedstawia losy dzieci polskich, żydowskich i białoruskich deportowanych do KL Lublin. Młodzież dowiaduje się m.in. jaki wpływ na przeżycie obozu miało pochodzenie dziecka; młodzi ludzie mogą prześledzić jednostkowe losy konkretnych dzieci:

SP kl. 7-8: Historia

  • „Świat za drutami – postawy i doświadczenia więźniów Majdanka” – wybrane fragmenty relacji ukazują społeczność więźniarską, różne postawy wśród więźniów oraz ich wpływ na życie w obozie. Chociaż osadzonym przyszło walczyć o przetrwanie w świecie za drutami, przekonujemy się, że nawet w takim miejscu nie przestawały obowiązywać zasady moralne.

Materiał do lekcji: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/muzeum_dla_nauczycieli.%20pdf%20(1)

http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/muzeum_dla_nauczycieli.%20pdf%20(2)

  • „Sztuka opowieści, czyli historie ukryte w muzealnych eksponatach” – Jak opowiadać trudną historię? Jak zaciekawić młodzież i zachęcić do poznawania tragicznych wydarzeń i losów ludzi? Jak zainspirować młodzież do refleksji i zadawania pytań? Odpowiedzią mogą być muzealne eksponaty. Odkrywając ich przeszłość i przeznaczenie, odkrywamy historię ludzi.

Materiały do lekcji:

http://www.majdanek.eu/pl/education/pakiet_edukacyjny/5;

http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/sztuka_opowiesci_-_czyli_historie_ukryte_w_artefaktach__1.pdf;

http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/artefakty_2.pdf

Szkoły ponadpodstawowe:

  • „Obóz na Majdanku w relacji Andrzeja Stanisławskiego” – spotkanie ze świadkiem historii jest zawsze bezcenne. Wsłuchiwanie się we wspomnienia ocalonych jest niezastąpionym źródłem i świadectwem służącym poznaniu przeszłości. Zwłaszcza tej trudnej i tragicznej, jaką była II wojna światowa. Autentyczność przeżyć i emocji niewątpliwie zapada głęboko w pamięć i jest wyjątkowym doświadczeniem dla odbiorców. http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/oboz_na_majdanku_w_relacji_andrzeja_stanislawskiego.pdf
  • „Procesy przeciwko zbrodniarzom z Majdanka w relacji Andrzeja Stanisławskiego” – procesy przeciwko załogom obozów koncentracyjnych, SS-manom i nadzorczyniom, wzbudzały ogromne zainteresowanie. Sale sądowe były wypełnione ludźmi, a dziennikarze relacjonowali niemal na bieżąco przebieg rozpraw. Ogłaszane wyroki budziły skrajne emocje. Relacja Stanisławskiego to ważne świadectwo przybliżające atmosferę panującą na salach sądowych, postawę obrońców czy zachowanie oskarżonych oraz ich stosunek do świadka
  • „Sprawcy – zwyczajni ludzie czy fanatyczni mordercy? Próba wyjaśnienia motywów” – od zakończenia II wojny światowej rosło zainteresowanie tematyką sprawców i ich odpowiedzialności za popełnione zbrodnie. Przeprowadzano badania dotyczące specyficznych grup sprawców z okresu nazizmu, które to próbowały znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących pytań. Do jakiego stopnia da się przyporządkować sprawców poszczególnym typologiom psychologicznym? Jak dalece – mając do dyspozycji badania dotyczące pewnej grupy ludzi – można wyciągnąć wnioski dotyczące cech wspólnych: kariery, pochodzenia, postaw ideologicznych? Czy można odpowiedzieć na pytanie: dlaczego sprawcy decydowali się lub nie na dokonanie konkretnych czynów?

Materiały do lekcji:

Teorie wyjaśniające motywy sprawców: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/teorie_wyjasniajace_motywy_sprawcow__pl.pdf;

Hermine Braunsteiner – biografia: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/hermine_braunsteiner_-_biografia__pl.pdf;

Heinrich Rindfleisch – biografia: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/heinrich_rindfleisch_-_biografia__pl.pdf

Hidegarde Lachert – biografia: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/hidegarde_lachert_biografia_pl.pdfEmil Laurich – biografia: http://www.majdanek.eu/media/files/education/10/emil_laurich_biografia_pl.pdf;

Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

SP klasy 1-8: Przyroda

Tematy lekcji (https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/edukacja/programy-dla-przedszkoli-i-szkol/lekcje-muzealne-online/szkoly-podstawowe-i-srednie-lekcje-przyrodnicze-dla-klas-i-v)

  • Królewscy botanicy – uczniowie poznają różnorodność roślin w czterech porach roku, będą potrafili opisać kolor, teksturę, linię i kształt roślin oraz nazwać części roślin i wyjaśnić pojęcie dendrologia
  • Czy owady tylko wadzą? – uczniowie dowiedzą się, w jakim stopniu obraz owadów kreślony przez literaturę, malarstwo czy film zgodny jest z rzeczywistością, jaką rolę pełnią owady w naszym życiu i środowisku, poznają zwyczaje mieszkaniowe owadów, poznają życie pszczół i innych zapylaczy
  • Królewskie ptaki – uczniowie poznają budki lęgowe przeznaczone dla różnych gatunków ptaków, będą umieli rozpoznawać śpiewy niektórych gatunków ptaków, dowiedzą się, dlaczego niektóre samice są znacznie bardziej kolorowe niż samce, a u innych par różnica jest niewidoczna
  • Wiewiórki, myszy i szczurki - czyli mali mieszkańcy Łazienek Królewskich – uczniowie poznają gryzonie mieszkające w Łazienkach Królewskich, dowiedzą się, gdzie budują gniazda i nory, będą wiedzieli, gdzie gryzonie gromadzą zapasy na zimę oraz będą potrafili wymienić grupy ssaków występujące w ogrodach łazienkowskich
  • Ogród Łazienkowski – uczniowie poznają genezę i historię Ogrodu Łazienkowskiego, dowiedzą się, jakie gatunki roślin rosną w ogrodzie i jakie zwierzęta go zamieszkują, poznają style ogrodowe
Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma

Szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • „Archiwum ważniejsze niż życie” – celem lekcji jest próba przybliżenia historii członków grupy Oneg Szabat - mieszkańców warszawskiego getta, którzy w czasie niemieckiej okupacji stworzyli najważniejsze archiwum II wojny światowej, Podziemne Archiwum Getta Warszawy.

Informacje o lekcji: http://www.jhi.pl/blog/2018-09-28-warsztaty

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

SP klasy 4-6: Historia i przyroda

`      Tematy:

  • Wizyta u króla
  • Wilanowskie obserwatorium przyrody

SP klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia, historia sztuki i przyroda

Tematy:

  • Wizyta u króla
  • Wilanowskie obserwatorium przyrody
  • Wilanów perłą baroku
  • Kultura sarmacka
  • Przyroda w miastach
  • Przy stole – o kulturze i historii

Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe:

E-edukacja - historia i język polski – multimedia, e-learningi, filmy, albumy zdjęć (https://www.wilanow-palac.pl/edukacja/e_edukacja) – wilanowskie Wirtualne Muzeum ma za zadanie pomóc nauczycielom i uczniom w pracy indywidualnej, zespołowej i metodą projektową.

Teczki edukacyjne z kartami zadań z zakresu historii i historii sztuki (https://www.wilanow-palac.pl/zakochany_krol_i_krolowa_teczka_edukacyjna.html) – pięknie wydane i mądrze pomyślane materiały edukacyjne, które stanowią świetne kompendium wiedzy na dany temat. Na co dzień są używane do realizacji lekcji muzealnych i warsztatów, aby urozmaicić wizytę w muzeum i uporządkować zdobywaną wiedzę. Są one również wspaniałą pamiątką po wizycie w muzeum, która pozwala sięgnąć do fotografii widzianych w pałacu obiektów i dodatkowych informacji, które uzupełniają temat realizowany podczas spotkania.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

SP klasy 1-4: Plastyka

  • „Kredki w dłonie w Pawilonie” – zajęcia realizowane przez zespół edukatorek z P4K przy pomocy kart edukacyjnych, prezentacji prezi oraz instrukcji (8 części poświęconych: zwierzętom, pojazdom, budowlom oraz zajęciom domowym).

SP klasy 5-8: Historii sztuki

  • „Prawdziwa twarz mistrza. Artyści Pawilonu Czterech Kopuł: Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz” (2 prezentacje prezi Iwony Gołaj)

Szkoły ponadpodstawowe: Historia sztuki

  • „ABC sztuki współczesnej” - prezentacja głównych kierunków i twórców tej sztuki. Realizuje zespół edukacyjny P4K – Iwona Gołaj, Justyna Oleksy, Agata Iżykowska-Uszczyk. Zrealizowano 12 prezentacji prezi lub na youtube.
  • Projekt #muzeum_online – cykl autorskich filmów i wykładów online kustoszy i edukatorów w P4K na temat artystów współczesnych i ich twórczości poświęconych: Adamowi Marczyńskiemu, Katarzynie Kozyrze, Tadeuszowi Brzozowskiemu, Wassily Kandinskyemu, Zdzisławowi Beksińskiemu, Emmie Rosenstein i Magdalenie Abakanowicz.

Link do materiałów: https://mnwr.pl/wp-content/uploads/2020/05/P4K_muzeum_online.pdf

Zamek Królewski na Wawelu

SP klasy 1-8: Historia

  • Blog edukacyjny (https://waweledukacja.com/) - cykl materiałów (karty pracy, kolorowanki) w formacie PDF (do pobrania) o tematyce związanej z historią Polski, zwyczajami i dziedzictwem kulturowym. Materiały graficznie i merytorycznie zostały przygotowane adekwatnie do poziomu. Oprócz materiałów przeznaczonych dla uczniów dostępny jest tzw. narzędziownik dla nauczycieli.

Szkoły ponadpodstawowe: Historia sztuki

  • Blog edukacyjny (https://waweledukacja.com/), zwierający cykl materiałów od pobrania (karty pracy) w formacie PDF, pomocnych przy powtórkach maturalnych – do zilustrowania wybranych problemów z zakresu historii sztuki wykorzystane są dzieła ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu.

Kontakt: edukacja@wawel.org.pl, tel. 12 422-51-55 wew.290

Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu

Szkoły ponadpodstawowe: Historia

Muzeum Sztuki w Łodzi

SP klasy 0-4: Plastyka

  • „Zadania dla małych... i nie tylko” – w środy i w niedziele na profilu Muzeum Sztuki na Facebooku (https://www.facebook.com/muzeumsztuki/) zamieszczane są propozycje różnych kreatywnych aktywności, które pozwalają odkrywać wybrane eksponaty z pałacu i Galerii Sztuki Dawnej, a także zapoznawać się z obyczajami panującymi w dziewiętnastowiecznym domu. Niektóre zadania wymagają użycia prostych materiałów plastycznych, a inne tylko wyobraźni lub... zawartości szafy. Proponowane zabawy, skierowane do dzieci w wieku ok. 6-11 lat, mogą być także inspiracją dla nauczycieli, którzy poszukują ciekawych zadań dla swoich uczniów.
Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau

Szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • Lekcje internetowe: (http://auschwitz.org/edukacja/e-learning/) - wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci jako unikatowe doświadczenie edukacyjne. Muzeum udostępnia na stronie internetowej szereg lekcji poświęconych różnym tematom związanym z historią obozu Auschwitz, m.in.:
  • Auschwitz – obóz koncentracyjny i zagłady
  • Ewakuacja i wyzwolenie KL Auschwitz
  • Pierwsze transporty Polaków do Auschwitz
  • Sztuka w KL Auschwitz
  • Z powstańczej Warszawy do Auschwitz
  • Pakiet edukacyjny Obywatele Polscy w KL Auschwitz: (http://www.auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/obywatele-polscy-w-kl-auschwitz-lekcja-i-film-poswiecony-losom-obywateli-ii-rp-w-niemieckim-obozie-koncentracyjnym-i-zaglady,1989.html) - celem projektu jest upowszechnienie wśród młodych Polaków rzetelnej wiedzy dotyczącej historii i losów obywateli II Rzeczpospolitej więzionych i mordowanych w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz. Pakiet edukacyjny składa się z następujących elementów:
  • 40-minutowego filmu dokumentalnego „Świadkowie” w reżyserii Mirosława Krzyszkowskiego (https://www.youtube.com/watch?v=gozc4HgHD98 ), który prezentuje portrety i los obywateli polskich deportowanych i więzionych w obozie – Polaków, Żydów i Romów – w kontekście historii nazistowskich Niemiec, powstania i funkcjonowania obozu Auschwitz oraz całego niemieckiego aparatu terroru.
  • lekcji skonstruowanej w oparciu o platformę Prezi, w skład której wchodzą scenariusz zajęć dla nauczycieli oraz karty pracy i karty refleksji dla uczniów.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

SP klasy 1-6: Historia

Tematy:

SP klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia

Tematy:

Muzeum II Wojny Światowej

SP klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • Portal Historii Mówionej Muzeum II Wojny Światowej 

https://historiamowiona.muzeum1939.pl/ - relacji świadków i bohaterów historii II wojny światowej.

Portal daje możliwość nie tylko obejrzenia zgromadzonych relacji filmowych, ale i pobrania ich transkrypcji w języku polskim lub angielskim. Tam, gdzie to było możliwe, do udostępnionych relacji dołączone zostały w galerii kopie dokumentów i zdjęć archiwalnych. Wartość poznawczą i edukacyjną wzbogaca możliwość zobaczenia i odsłuchania udostępnionych krótkich form filmowych, filmów dokumentalnych i audycji radiowych powstałych z wykorzystaniem zgromadzonych przez Muzeum relacji. Większość z nich stanowią wywiady zrealizowane przez pracowników Muzeum, pozostałą część otrzymano od Fundacji Filmowej Armii Krajowej.

Obecnie na portalu udostępniono 480 minut nagrań będących fragmentami notacji

filmowych. Dzięki temu można zapoznać się ze wspomnieniami, m.in. Andrzeja

Wajdy, Olgi Krzyżanowskiej, Weroniki Sebastianowicz i Tadeusza Kellera. Ponadto

załączono krótkie formy filmowe wyprodukowane przez Dział Dokumentacji Filmowej

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (m.in. miniaturę filmową „Dzieci sowieckich

deportacji”) oraz audycje radiowe „Obrazy wojny” powstałe przy współpracy z

Radiem Gdańsk. 
Rozbudowana wyszukiwarka pozwala odnaleźć konkretne fragmenty rozmów i

problemy poruszane przez świadków historii. Pomogą w tym nie tylko transkrypcje w

języku polskim i angielskim, ale również szeroki wybór tagów. 

Projekt poświęcony historii bohaterskiej obrony półwyspu, wzbogacony o mapy, archiwalne filmy, relacje obrońców Westerplatte z Archiwum Polskiego Radia oraz nagrania ich wcześniej niepublikowanych wspomnień. Przy realizacji nowatorskiego projektu powstało ok. 100 oryginalnych panoram Westerplatte, w które wkomponowano czterdzieści archiwalnych fotografii i ponad 30 nagrań historycznych relacji obrońców.

  • Strona poświęcona rtm. Witoldowi Pileckiemu (https://muzeum1939.pl/poznaj-witolda-pileckiego), która zawiera:
    • o biogram rotmistrza Witolda Pileckiego,
    • o liczne artykuły,
    • o materiały z wystawy podsumowującej konkurs na projekt pomnika rtm. Pileckiego,
    • o rozmowę dr. Karola Nawrockiego z brytyjskim korespondentem wojennym Jackiem Fairweatherem, autorem książki o Witoldzie Pileckim „The Volunteer”, 
    • o przesłanie Zofii Pileckiej – Optułowicz – córki rtm. Witolda Pileckiego do uczestników uroczystości odsłonięcia i poświęcenia Pomnika Witolda Pileckiego w Gdańsku 17 września 2019 roku
    • o audiobook „Raport Witolda”, czyli zapiski rotmistrza Pileckiego z okresu jego pobytu w KL Auschwitz-Birkenau,
    • o wywiady.
Muzeum Zamkowe w Malborku

SP klasy 5-8: Historia

  • „Baśnie, legendy, opowieści” - baśnie, legendy i opowieści związane ze średniowieczem prezentują muzealni edukatorzy wraz z członkami Bractwa Rycerzy Ziemi Sztumskiej https://www.youtube.com/watch?v=r3jFVQVHTkQ

SP klasy 5-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • „Historia wypraw krzyżowych ukazanych w pieśniach krucjatowych” - cykl siedmiu odcinków trwających około 4 minut każdy, wzbogacony żywym śpiewem edukatora muzealnego i grą na instrumencie muzycznym z epoki krucjat, jak również tekstami wprowadzającymi:

https://www.youtube.com/watch?v=kcitnAaJh9Y

https://www.youtube.com/watch?v=JrFQTCAJvLM&t=60s

https://www.youtube.com/watch?v=S1cjJxMFuQ4&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=hsA9nUIJA0Q&t=33s

https://www.youtube.com/watch?v=MuPLCJmFBps

https://www.youtube.com/watch?v=4won_hLH6-E&t=192s

https://www.youtube.com/watch?v=m8RK6DevGVk&t=3s

 

  • „Życie codzienne zakonnika na zamku w Malborku” – cykl ośmiu filmów zrealizowanych w scenerii zamkowej, przedstawiających wybrane aspekty życia zakonnika krzyżackiego w warownym zamku i klasztorze. Widzowie towarzyszą mieszkańcom zamku w kuchni, infirmerii, celi pokutnej, kancelarii. Uczestnictwo w obrzędach przyjmowania do zakonu, pasowania na rycerza, obronie w czasie oblężenia oraz potyczkach konnych. Seria wzbogacona krótkim wprowadzeniem tekstowym:

https://www.youtube.com/watch?v=mwG78qssRLg&t=6s

https://www.youtube.com/watch?v=C6xpbeqKSSk&t=3s

https://www.youtube.com/watch?v=9re8HYJy174&t=15s

https://www.youtube.com/watch?v=N5dj25_6_rM

https://www.youtube.com/watch?v=IFRNXwmXBGA

https://www.youtube.com/watch?v=PPkNxmsf-sw

https://www.youtube.com/watch?v=OEXzgx5RyZg

https://www.youtube.com/watch?v=FC7nydVrQOc

 

Szkoły ponadpodstawowe: Język polski

„Miłość i wojna”film, w którym muzealni edukatorzy wraz z członkami Bractwa Rycerzy Ziemi Sztumskiej, czytają poezję średniowieczną. Dzięki uprzejmości pani Jolanty Rawskiej, która udostępniła swoje piękne przekłady utworów niemieckich minnesangerów, poetów-rycerzy, czytający przenoszą słuchaczy kilka wieków wstecz. Film zrealizowano w Zamku w Sztumie (Oddział Muzeum Zamkowego w Malborku): https://www.youtube.com/watch?v=R3_D9l969Xk

Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów

SP klasy 1-8: Historia

  • Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii (https://www.historiaposzukaj.pl/miejsca,681,duch.html) – platforma edukacyjna, opowiadająca o najciekawszych eksponatach, które znajdują się w polskich muzeach. Projekt powstał z myślą przede wszystkim o polskich dzieciach mieszkających i uczących się poza granicami kraju. Z lekcji mogą też korzystać uczniowie, nauczyciele nauczający historii w Polsce oraz wszystkie osoby, dla których historia i kultura materialna Polski jest ważna i interesująca. Projekt ma na celu również zachęcenie młodzieży i dorosłych do odwiedzania muzeów i odkrywania ciekawych dzieł sztuki. Na platformie znajduje się 21 interaktywnych lekcji dla uczniów wraz z opracowaniami przeznaczonymi dla nauczycieli.

 

SP klasy 5-8 i szkoły ponadpodstawowe: Historia

  • Historia z bliska
  • Gra o niepodległość
  • Podjąć wyzwanie! II Rzeczpospolita na drodze do nowoczesności

 

Narodowy Instytut Dziedzictwa

Internetowa platforma edukacyjna (http://dev.edukacja.nid.openform.pl/) – strona przeznaczona do udostępniania materiałów dla szkół, muzeów, rodziców i edukatorów. Na platformie zamieszczone będą materiały edukacyjne m.in. NID, Plenerowni, Muzeum Historii Polski, Bramy Poznania. Strona stanowi formę promocji dla projektów edukacyjnych zainteresowanych podmiotów.

 

{"register":{"columns":[]}}