Rekordowa liczba odwiedzających podczas „Darmowego Listopada w Rezydencjach Królewskich”
05.12.2024
Prawie 380 tys. gości, w tym ponad 12 tys. uczestników warsztatów, zajęć edukacyjnych i lekcji muzealnych wzięło udział w 13. edycji akcji „Darmowy Listopad w Rezydencjach Królewskich”, która w tym roku odbyła się pod hasłem „Królewskie widowisko”. Zaangażowały się w nią 4 ikoniczne rezydencje królewskie – Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Zamek Królewski w Warszawie. Rekordowy wynik odnotował Zamek Królewski na Wawelu, który swoją ofertą zainteresował prawie 218 tys. odwiedzających, podwajając frekwencję z ubiegłego roku.
Finansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego akcja była skierowana do grup szkolnych, dzieci i młodzieży, a także całych rodzin i gości indywidualnych, w tym seniorów. Wszyscy mogli skorzystać z bezpłatnej oferty, uczestnicząc w zwiedzaniu wystaw stałych i czasowych, a także zaplanowanych specjalnie na listopad warsztatach, spacerach tematycznych, zajęciach edukacyjnych i lekcjach muzealnych.
Zamek Królewski na Wawelu
W ramach „Darmowego Listopada” Zamek Królewski odwiedziło aż 214 117 osób. Wyjątkowy program, który cieszył się tak dużym zainteresowaniem obejmował bezpłatny wstęp na ekspozycje II piętra Zamku: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie wraz z wystawą czasową „Niech żyje król! Koronacje Sasów na Wawelu”, Namioty Tureckie oraz wystawę czasową „Arcydzieła z Kolekcji Lanckorońskich. Część 2”, jak również darmowy wstęp do Podziemi Zamku: „Wawel Zaginiony” i „Wawel Podziemny. Lapidarium” oraz na wystawę „Wawel Odzyskany”.
Zamek zorganizował też 200 lekcji stacjonarnych z podziałem na przedszkola, klasy I-III, klasy IV-VIII oraz szkoły ponadpodstawowe. Wzięło w nich udział 3 806 osób, co sprawia, że łączna liczba uczestników akcji w Krakowie wyniosła 217 923. To rekordowy wynik w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy z akcji skorzystało nieco ponad 100 tys. odwiedzających.
Muzeum Łazienki Królewskie
Efekty w postaci wysokiej frekwencji przyniosła również listopadowa oferta Łazienek Królewskich. Z bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w Pałacu na Wyspie, Starej Oranżerii z Królewską Galerią Rzeźby i Teatrem Królewskim, Pałacu Myślewickim, a także Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa skorzystało aż 83 403 osób.
W listopadzie Muzeum przeprowadziło aż 366 zajęć edukacyjnych, w których udział wzięło łącznie 6 487 osób, w tym 324 lekcje muzealne z 5 106 uczestnikami, 32 warsztaty z udziałem 396 osób oraz dodatkowe zajęcia w Starej Kordegardzie, zorganizowane w związku z dużym zainteresowaniem. Przygotowana oferta obejmowała m.in. cykl międzypokoleniowych warsztatów integracyjno-artystycznych „Widowiskowy Amfiteatr”, podczas których powstał haftowany obraz łazienkowskiego Amfiteatru, a także warsztaty edukacyjne w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa – oddziale Muzeum Łazienki Królewskie dotyczące haftu (inspirowanego tradycjami teatralnymi Łazienek Królewskich), postaci malarza Leonarda da Vinci czy architekta Jakuba Kubickiego.
Z listopadowej akcji w Łazienkach skorzystało łącznie 89 890 osób, czyli o ponad 20 tys. więcej niż w ubiegłorocznej edycji wydarzenia.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
W listopadzie Wilanów odwiedziło łącznie 38 229 osób. Wnętrza Pałacu Króla Jana III bezpłatnie zwiedziło 10 440 osób, zaś z darmowego wstępu do ogrodów skorzystało 27 640 gości.
W 50 bezpłatnych zajęciach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży pn. „Wizyta u króla” oraz „Wnętrza pałacu i ich symbolika” wzięło udział 1 618 uczestników, zaś w warsztatach dla rodzin z dziećmi, takich jak: „Zatańcz jak w Pałacu”, „Kamishibai – japoński teatr słowa i ilustracji”, „Kreska czyni cuda - teatrzyk kamishibai”, „Król Jan III i dąb Bartek - teatrzyk kamishibai” oraz „Ilustracja mówi więcej niż tysiąc słów - teatrzyk kamishibai”, zorganizowanych w ramach weekendu taneczno-teatralnego (16-17 listopada), wzięło udział 151 osób.
Łączna liczba gości wilanowskiej rezydencji wyniosła 39 998 osób, czyli o ponad 9 tys. więcej niż rok temu.
Zamek Królewski w Warszawie
Z bezpłatnej oferty Zamku Królewskiego w Warszawie, obejmującej m.in. zwiedzanie Galerii im. Lanckorońskich, wystawę „Zniszczenie i odbudowa Zamku Królewskiego w Warszawie” oraz darmowe zwiedzanie Trasy Królewskiej, w ramach oferty specjalnej w dniach 9-11 listopada skorzystało 31 537 osób.
Dodatkowo odbyło się również 20 spacerów tematycznych, w których wzięło udział 500 uczestników. Łącznie Zamek Królewski w listopadzie odwiedziło 32 037 osób.
O akcji
Dzięki organizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego akcji „Darmowy Listopad” rezydencje królewskie przez cały miesiąc udostępniają znaczącą część swojej oferty nieodpłatnie, zwiększając dostęp do kultury.
Tegoroczna 13. edycja akcji odbywała się pod hasłem „Królewskie widowisko”. Program proponowany przez cztery ikoniczne rezydencje – Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Zamek Królewski w Warszawie – uczestniczące w akcji od samego początku, miał niezwykle włączający i międzypokoleniowy charakter. Przygotowane wydarzenia opowiadały o historii danej instytucji i jej zbiorach, ale też zwracały uwagę na jej przyszłość.
W tym roku podczas akcji po raz pierwszy przeprowadziliśmy badania publiczności, aby pozyskać informacje o oczekiwaniach zwiedzających. Posłużą one do sformułowania wniosków, dzięki którym kolejne edycje „Darmowego Listopada” będą jeszcze bardziej odpowiadać na potrzeby publiczności. W ramach badania w każdej z rezydencji zostały zrealizowane badania ankietowe TAPI na próbie 4x150 ankiet, jak również post test oraz wywiady IDI ze zwiedzającymi. Kolejnym etapem będą badania fokusowe z pracownikami rezydencji. Za koordynację badań odpowiada Muzeum Łazienki Królewskie.