W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza konkurs na koncepcję siedziby Polskiej Opery Królewskiej

30.12.2022

„Ogłaszamy kolejny etap realizacji bardzo potrzebnej inwestycji, jaką jest budowa nowej siedziby Polskiej Opery Królewskiej - konkurs na koncepcję architektoniczną budynku opery” - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas konferencji prasowej w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Podkreślił, że opera zachowa swój kameralny charakter.

Rusza konkurs na koncepcję siedziby Polskiej Opery Królewskiej, Fot. Danuta Matloch

Wnioski o dopuszczenie do udziału w Konkursie można składać do 27 stycznia.

W tej chwili potrzebujemy dobrego pomysłu na ten wspaniały, mam nadzieję, budynek. On będzie miał według założeń do 18 tys. metrów kwadratowych, więc to będzie opera w skali średniej czy niewielkiej, takie jest też miejsce, które wybraliśmy. Myślę, że to będzie wspaniała oferta dla wszystkich warszawiaków. Frekwencja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej wskazuje, że Polacy kochają teatr muzyczny, teatr operowy. Musimy rozwijać inwestycje w tym obszarze, bo Polacy tego oczekują - ocenił podczas konferencji prasowej połączonej z ogłoszeniem konkursu wicepremier Gliński.

Dzisiejsze wydarzenie chciałbym zadedykować dwóm osobom, których dziś już nie ma z nami – Ryszardowi Perytowi, który współtworzył Polską Operę Królewską, oraz dyrektorowi Łazienek Królewskich, prof. Zbigniewowi Wawrowi, którego pożegnaliśmy zaledwie wczoraj. To są dwie osoby, które były od początku przy tym projekcie. Stworzyliśmy Polską Operę Królewską dla wspaniałego zespołu, który był bezdomny. Bardzo szybko znaleźliśmy miejsce, które mu do tej pory służy – wspomniał szef resortu kultury.

Od początku istnienia Polskiej Opery Królewskiej jej główną sceną jest Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich, stanowiący integralną część kompleksu Muzeum Łazienki Królewskie. Miejsce to, pomimo wyjątkowego anturażu, jest niewystarczające do dalszego funkcjonowania i rozwoju Polskiej Opery Królewskiej. Mała liczba miejsc na widowni – zaledwie 180 – znacząco ogranicza liczbę odbiorców spektakli.

Działka, na której ma stanąć nowy budynek Polskiej Opery Królewskiej, mieści się na terenie Łazienek Królewskich. Jest ograniczona ul. Myśliwiecką, Kanałem Piaseczyńskim i kanałem Stawu Łazienkowskiego. Według założeń konkursu, nowa siedziba Polskiej Opery Królewskiej ma mieć 350 miejsc na widowni. Prace konkursowe oceni zespół sędziowski pod przewodnictwem dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej dr hab. Magdaleny Kozień-Woźniak.

Konkurs będzie dwuetapowy – I etap będzie obejmował przesłanie opracowań studialnych, zaś II etap – przesłanie prac konkursowych. Konkurs będzie otwarty, umożliwiający nieograniczone uczestnictwo zespołów, które spełnią warunki uczestnictwa. Do finałowego etapu zostanie dopuszczonych maksymalnie 6 zespołów. Prace konkursowe będzie oceniał zespół sędziowski w składzie:

  • dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień - Woźniak – Przewodnicząca Sądu Konkursowego; Profesor Politechniki Krakowskiej, Dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, Członek Komisji Architektury i Urbanistyki PAN Oddział w Krakowie, Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Kraków.
  • Iwona Pastwa-Zarychta – Członek Sądu Konkursowego; Zastępca Dyrektora ds. Finansów i Administracji Polskiej Opery Królewskiej.
  • Prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski – Członek Sądu Konkursowego; Profesor Politechniki Krakowskiej, Członek Państwowej Rady Ochrony Przyrody, Rady Ochrony Zabytków i Głównej Komisji Konserwatorskiej.
  • Arch. Piotr Walkowiak – Członek Sądu Konkursowego; przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • Arch. Jacek Lenart – Sędzia referent; Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Szczecin,
  • Arch. krajobrazu Marek Szeniawski – Członek Sądu Konkursowego; Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Warszawa
  • Arch. Wojciech Wagner – Członek Sądu Konkursowego; Zastępca Dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.
  • Arch. Piotr Lewicki – Członek Sądu Konkursowego; Zastępca Przewodniczącego Kolegium Sędziów Konkursowych SARP Oddział Kraków, Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Kraków.
  • Prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens – Członek Sądu Konkursowego, profesor Politechniki Gdańskiej.
  • Funkcję Sekretarza Konkursu będzie pełnił arch. kraj. Rafał Mroczkowski – Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Warszawa.

Ramowy harmonogram Konkursu:

Ogłoszenie Konkursu – 30.12.2022 r.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w Konkursie – do 27.01.2023 r.

Etap I – opracowania studialne – do 28.04.2023 r.

Etap II – prace konkursowe – do 25.08.2023 r.

Prace konkursowe – składanie makiety – do 4.09.2023 r.

Ogłoszenie wyników konkursu – 14.09.2023 r.

Wystawa pokonkursowa – 14-21.09.2023 r.

Dyskusja pokonkursowa – 21.09.2023 r.

Szczegółowe informacje dotyczące konkursu są dostępne pod adresem: https://konkurs.operakrolewska.pl/.

 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}