W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W niebo stąpanie – poruszająca instalacja Jerzego Kaliny w Kordegardzie

28.08.2019

To dzisiejsze wydarzenie nieprzypadkowo zostało zorganizowane tuż przed 80. rocznicą wybuchu II wojny światowej. Jerzy Kalina to jest jeden z najwspanialszych twórców współczesnych chyba na świecie. Jest prekursorem tego typu działań artystycznych, które zawsze są mądre, mają jakąś treść w sobie. Są poruszające, a jednocześnie opierają się na prostych w gruncie rzeczy pomysłach, ten geniusz polega na prostocie. Kalina odwołuje się do naszej wrażliwości interpretacyjnej – mówił podczas wernisażu wystawy W niebo stąpanie w Kordegardzie minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.

W niebo stąpanie – instalacja Jerzego Kaliny w Kordegardzie, fot. Danuta Matloch

W Galerii Narodowego Centrum Kultury do końca września można oglądać 14 naturalnej wielkości figur, trzymających w rękach wypieczone z chleba symbole religijne. Rzeźby uosabiają ofiary II wojny światowej. To cywile – dzieci, kobiety, osoby starsze - brutalnie pozbawieni życia. Niczym dybuki cały czas są obecni w przestrzeni świata realnego. Liczą na zbawienie. Na sprawiedliwość. Na pamięć. Los zamordowanych jest wspólny bez względu na wyznawaną wiarę. Ważnym elementem instalacji jest chleb -  podstawowy i powszedni pokarm, a także symbol religijny. Artysta umieścił w przestrzeni wystawy, choć osobno, piętnastą rzeźbę - postać chłopca, otoczonego ziemniakami. To metafora gehenny dziecka w czasie II wojny światowej, chłopca niosącego pod koszulą ziemniaki, zatrzymanego w drodze do domu.

Twórcą tej wyjątkowej instalacji  jest Jerzy Kalina - jeden z najbardziej wszechstronnych polskich artystów, przenikliwy komentator współczesności.

Jak zauważył minister kultury, "ludzkie sylwetki, które same w sobie są szalenie poruszające, w takim niewielkim tłumie już wyrażają coś więcej, a jednocześnie jest bardzo wiele odniesień, możliwości interpretacyjnych". Ocenił, że instalacja Kaliny zawiera "bardzo wiele symbolicznych, ale szalenie prostych pomysłów". "Bochen chleba, który jest jednocześnie formą nawiązującą do wiele mówiących symboli wielokulturowości, a także ofiar totalitaryzmów i Holokaustu. Jeżeli jest macewa to wiemy, co to wyraża. Jeżeli są rozsypane kartofle, to nam się kojarzą z dziećmi, które przemycały żywność do getta. Ale to jest także martyrologia innych narodów i wyznań, ponieważ wśród 6 milionów naszych ofiar byli ludzie wszystkich wyznań i wszystkich kultur" - zaznaczył prof. Gliński.

Wystawa rozpoczyna się w ostatnich dniach sierpnia, chwilę przed okrągłą rocznica wybuchu 
II wojny światowej. Kolejne dekady dzielą nas od wojennej pożogi, która dotknęła większość państw na naszym kontynencie. W coraz szybszym tempie odchodzą świadkowie tych wydarzeń. Badacze, ludzie kultury i sztuki stają się depozytariuszami pamięci o tragicznej historii. Prezentowane
w Kordegardzie dzieło Jerzego Kaliny jest poruszającym przypomnieniem o wojnie, która przyniosła śmierć i zniszczenie, ale też o przedwojennym dziedzictwie wielokulturowej Polski
 – mówił prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.

Instalacja Jerzego Kaliny, prezentowana obecnie w Kordegardzie, w 2018 r.  pokazywana była
w Płocku,
w Muzeum Żydów Mazowieckich w ramach wystawy Bruno Schultz. Artysta nienazwany. Kuratorami projektu byli Bogusław Deptuła i Jan Bończa-Szabłowski. Jak wspominał ten ostatni: - Instalacja nawiązuje do najsłynniejszej pracy Kaliny, która przyniosła mu międzynarodowy rozgłos, czyli do tzw. „Przejścia”. W 1977 r. po obu stronach ulicy Mazowieckiej w Warszawie artysta wtopił w chodnik 14 rzeźb postaci codziennych przechodniów. Te ustawione bliżej jezdni coraz bardziej zatapiały się pod powierzchnię. (…) Potraktowana została jak odważna ingerencja artysty, która zaburza regularną codzienność ulicy lat 70.

Przejście ponownie i na stałe zostało ustawiona w 2005 r. na jednym ze skrzyżowań we Wrocławiu. Dziś, według rankingu prestiżowego magazynu „Arch2O” z 2015 r., stanowi jeden z 25 najbardziej kreatywnych pomników na świecie.

Wystawą W niebo stąpanie Jerzy Kalina powraca do Kordegardy po dwudziestu latach. Poprzednia wystawa Jerzego Kaliny pt. Pod powieką prezentowana była  w Kordegardzie w 1999 r. Siedem lat wcześniej (1992 r.) w Kordegardzie można było oglądać inne dzieło artysty - instalację Przejście przez Morze Czerwone – upadek Gigantów.

* * *

Jerzy Kalina ukończył Wydział Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1971 r.). Uznawany za jednego z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich artystów,  podejmował wiele różnych aktywności twórczych, które sam określał jako akcje plastyczne, rytualne, obrzędowe, determinaże, interwencje, piktogramy żyjące. Zapisał się w historii polskiej sztuki współczesnej jako rzeźbiarz, scenograf teatralny i filmowy, autor spektakli teatralnych oraz filmów animowanych i dokumentalnych, jeden z pierwszych polskich performerów. Jak wspomina oficjalny biogram artysty: od 40 lat jest wierny zasadniczej idei uprawianej przez siebie sztuki – ciągłemu poszukiwaniu, ostrej prowokacji, ekspresji społecznej, politycznej, religijnej i osobistemu wyznaniu. Jerzy Kalina jest autorem, m.in. kilkudziesięciu akcji i instalacji, projektu pomnika Katyńskiego Kalwarie Polskie w Podkowie Leśnej (1990 r.), projektów polowych ołtarzy papieskich podczas pielgrzymek Jana Pawła II (1987, 1991 i 1999 r.), oprawy plastycznej pogrzebu oraz grobowca księdza Jerzego Popiełuszki przy kościele św. Stanisława Kostki w Warszawie (1986 r.), projektów wnętrza i witraży kaplic prezydenckich w Belwederze i Pałacu Prezydenckim, projektu ekspozycji i narracji plastycznej w Muzeum Katyńskim w Warszawie (2014 r.), projektu pomnika rotmistrza Witolda Pileckiego we Wrocławiu i wielu, wielu innych. Współpracował z wybitymi polskimi reżyserami i aktorami na najlepszych polskich scenach, m. in. Warszawy (Teatr Narodowy, Studio, Mały), Krakowa (Teatr Stary), Wrocławia (Teatr Polski), Katowic (Teatr Śląski), czy Zabrza (Teatr Nowy).

Artysta jest laureatem wielu nagród, w tym m.in. Nagrody Totus Tuus (2017 r.), Nagrody im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego (2013 r.), Złotego Medalu Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej (2005 r.), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1990 r.), Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida (1977 r.), Nagrody im. Brata Alberta (w 1986 r.) oraz Nagrody Solidarności (1984 r.). W 2007 r. został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w 2008 r. – medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie filmu.

Wystawa: Jerzy Kalina W niebo stąpanie

28 sierpień – 29 wrzesień 2019

Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury

Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa

Kuratorka: Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}