W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wernisaż wystawy „Zmienność Fortuny. Alegorie Hermana Hana” w Zamku Królewskim w Warszawie

06.02.2023

„Otwierana dzisiaj wystawa ma charakter wyjątkowy, gdyż Zamek Królewski w Warszawie prezentuje wczesne obrazy i rysunki Hermana Hana, które zarówno w formie, jak i treści nie są typowe dla jego późniejszej drogi twórczej, czyli wielkoformatowego malarstwa sakralnego. Publiczność ujrzy zatem mniej znane oblicze artysty” – powiedział wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego dr Jarosław Sellin podczas otwarcia wystawy „Zmienność Fortuny. Alegorie Hermana Hana” w Galerii Arcydzieł Zamku Królewskiego w Warszawie. Ekspozycja stanowi pierwszą w Warszawie samodzielną wystawę prac jednego z najsłynniejszych malarzy gdańskich epoki nowożytnej. Będzie dostępna dla zwiedzających do 23 kwietnia.

Wernisaż wystawy „Zmienność Fortuny. Alegorie Hermana Hana” w Zamku Królewskim w Warszawie, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Pretekstem dla prezentowanej od dzisiaj na Zamku Królewskim wystawy – obejmującej malarskie i rysunkowe dzieła z polskich i zagranicznych zbiorów – są obrazy ostatnio nabyte przez Fundację Teresy Sahakian: „Alegoria porządku świata”, „Alegoria bogactwa” i „Alegoria pokory”. Jest to pierwsza od pół wieku warszawska wystawa poświęcona gdańskiemu malarzowi, a zarazem pierwsza w historii ekspozycja skupiająca się na odkrytym niedawno niekatolickim dorobku mistrza do niedawna kojarzonego jedynie z wielkoformatowym malarstwem ołtarzowym w duchu kontrreformacyjnym – powiedział Jarosław Sellin.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreślił, że na ekspozycji ukazane zostało wyjątkowe oblicze Gdańska. Wskazał, że miasto, będące wówczas u szczytu swej potęgi, stanowi nie tylko tło, ale przede wszystkim istotny temat wystawy – unikatowy fenomen kulturowy, oddziałujący na cały ówczesny kraj.

Znaczna część dziedzictwa owej „Perły w Koronie”, największej metropolii tej części Europy, została zniszczona bądź rozproszona. Gdańsk, ze swoją dominantą luterańską, w tym czasie przyciągał protestantów innych denominacji. Jednym z ówczesnych przybyszów ze Śląska był właśnie ojciec bohatera naszej ekspozycji. A sam Herman Han do czasu swej konwersji na katolicyzm ok. 1620 r. realizował liczne zlecenia protestanckich rajców – przypomniał wiceminister Sellin.

Wiceszef resortu kultury wskazał, że ówcześni obywatele Gdańska o znacznym statusie materialnym i wysokich aspiracjach intelektualnych, często legitymizujący się tytułami szlacheckimi, uznawali siebie za grupę przedkładającą interes publiczny nad korzyści indywidualne. Zwrócił uwagę, że punktem odniesienia dla gdańskiej sztuki alegorii, traktowanej jako instrument budowy więzi społecznych i kulturowych, były Niderlandy, a zwłaszcza Antwerpia.

Prezentowane na Zamku Królewskim dzieła malarskie i rysunkowe o tematyce świeckiej, alegorycznej oraz portrety pokazują wszechstronność artystyczną i intelektualną Hermana Hana. A jednocześnie w istotny sposób korespondują właśnie z trendami epoki, a także miasta, w którym przyszło mu żyć i tworzyć – podsumował sekretarz stanu w MKiDN.

Dziękując dyrekcji i pracownikom Zamku Królewskiego w Warszawie, dr Jarosław Sellin wyraził przekonanie, że otwierana ekspozycja zostanie entuzjastycznie przyjęta przez publiczność.


O wystawie

Wystawa pt. „Zmienność Fortuny. Alegorie Hermana Hana” w Zamku Królewskim stanowi pierwszą w Warszawie samodzielną wystawę prac jednego z najsłynniejszych malarzy gdańskich epoki nowożytnej. Herman Han (1580–1628),działający w początkach XVII wieku w Gdańsku, znany jest głównie jako twórca arcydzieła„Koronacja Najświętszej Marii Panny”, zdobiącego ołtarz bazyliki katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Pelplinie. Nie mniej doskonałą realizacją jest„Koronacja Madonny” znajdująca się w lewym bocznym ołtarzu archikatedry oliwskiej (w obu świątyniach można znaleźć także inne prace artysty).

Pełne maestrii i rozmachu przedstawienia sakralne w duchu kontrreformacyjnym to nie jedyne, co wyszło spod pędzla gdańskiego mistrza, cieszącego się tytułem malarza królewskiego. Wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie przybliża mniej znane oblicze artysty. Pochodzące z polskich oraz zagranicznych zbiorów dzieła malarskie i rysunkowe o tematyce świeckiej, alegorycznej, a także portrety, pokazują wszechstronność artystyczną i intelektualną Hermana Hana, w istotny sposób uzupełniając obraz epoki, w której tworzył.

Istotnym tematem wystawy jest także sam historyczny Gdańsk – największa ówcześnie metropolia Europy Środkowo-Wschodniej, kosmopolityczne centrum handlu znajdujące się u szczytu potęgi i promieniujące kulturowo na całą Rzeczpospolitą.

 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}