W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 02.07 - 08.07.2022 r.

12.07.2022

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 02.07 - 08.07.2022 r.

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

374

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

6550

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

138

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

1

 

 Obóz jeździecki pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną (w powiecie ostródzkim) dla 12 uczestników, zorganizowany przez właściciela agroturystyki. Na prośbę Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty wypoczynek skontrolował zespół służb (pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Policji, Straży Pożarnej). Potwierdzono, że organizator nie zarejestrował turnusu w Bazie wypoczynku MEiN; odnotowano niewłaściwy stan techniczny pomieszczenia sanitarnego, wszczęto postępowanie administracyjne.

 

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:

0

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

0

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

2

 

 1/ wypoczynek w miejscu zamieszkania (półkolonia) dla 60 wypoczywających, zorganizowany przez KOLSPORT w Gołdapi, odbywający się w Ośrodku Konferencyjno-Szkoleniowym OHP w Gołdapi. 2/ obóz pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej dla 31 osób, odbywający się nad jeziorem Seniorita, leśnictwo Ustronie, obręb Ściborki, 19-520 Banie Mazurskie; zorganizowany przez Związek Harcerstwa Rzeczpospolitej Okręg Lubelski.

 

9.

Inne ważne informacje

 

 

  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono 12 wspólnych kontroli z przedstawicielami Policji, 2 z przedstawicielami Straży Granicznej, 8 z przedstawicielami Straży Pożarnej, 2 z przedstawicielami Straży Leśnej, po 1 z przedstawicielami Starostwa Powiatowego oraz Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Część ww. kontroli dotyczyła obozów pod namiotami – m.in. w powiecie nidzickim podczas takiej wspólnej kontroli służb, Straż Pożarna przeprowadziła próbną ewakuację obozu ZHR do wyznaczonego miejsca zbiórki. Ponadto na prośbę Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty skontrolowano turnus – obóz jeździecki odbywający się bez zgłoszenia do elektronicznej bazy wypoczynku MEiN.
  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 35;  z Higieną Komunalną – 3; z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 53).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku oraz przeprowadzanie instruktaży dla kadry.
  • Pracownik Higieny Dzieci i Młodzieży PSSE w Ełku pobrał do badań 1 próbkę wody do spożycia w miejscu, gdzie będzie funkcjonował obóz pod namiotami; ponadto udzielił wywiadu na temat wypoczynku w powiecie (Radio 5).

 

 

II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

 89

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

 55

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

 55

4.

Liczba stołówek, w których  odnotowano nieprawidłowości

 5

 

  W 3 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiatach giżyckim i olsztyńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych, w sposób niechroniący przed zanieczyszczeniem, w warunkach niezgodnych z deklaracją producenta, bez zachowania segregacji asortymentowej,

·wykorzystywanie pomieszczeń i stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem,

·brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,

·brak zapewnionych właściwych warunków do mycia i osuszania rąk,

·brak orzeczeń lekarskich do celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników,

·brak skutecznego zabezpieczenia zakładu przed owadami,

·brak zapewnionych warunków do higienicznego suszenia rąk,

·brak bieżących zapisów wynikających z instrukcji GHP/GMP.

W dwóch z ww. obiektów osoby odpowiedzialne ukarano mandatami karnymi w łącznej wysokości 700 zł.

 

W 2 obozach pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej (w powiatach gołdapskim i piskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·niewłaściwy sposób przechowywania środków spożywczych,

·brak możliwości utrzymania nawierzchni podłogi oraz blatów i sprzętów we właściwym stanie sanitarno-higienicznym,

·brak środka do dezynfekcji powierzchni mających kontakt z żywnością,

·niepełny jadłospis, bez m.in. informacji dotyczącej obecności w potrawach składników alergennych.

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 0

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych

 2/700 zł

 
III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

 

1.

Liczba zajęć edukacyjnych nt. bezpiecznych i zdrowych wakacji

80

 

Zajęcia edukacyjne przeprowadzono w 62 placówkach (w tym: 1 przedszkolu, 1 dziennym domu seniora, w 1 szpitalu dziecięcym, na 59 turnusach wypoczynku letniego).

 

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

2928

 

  • dzieci przedszkolne – 50,
  • seniorzy – 20 osób,
  • pacjenci szpitala dziecięcego – 15 osób,
  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 2843 osoby.

 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka COVID-19,
  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych,
  • profilaktyka zatruć grzybami,
  • zasady higieny osobistej, w tym higiena mycia rąk,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady przechowywania żywności,
  • profilaktyka wścieklizny i bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy, świerzbu,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy, upałów i nad wodą,
  • profilaktyka stosowania środków psychoaktywnych,
  • profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową i drogą krwi.
 

4.

 Liczba instruktaży

35

 

·instruktaże dla kierowników turnusów wypoczynku – 17 osób,

·instruktaże dla opiekunów/wychowawców na wypoczynku – 52 osoby.

 

5.

 Przesłanie informacji merytorycznych na temat zasad zdrowego wypoczynku letniego do adresatów

23

 

  • organizatorzy turnusów wypoczynku letniego.

 

 

 

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

 Inne działania dotyczące zdrowego i bezpiecznego wypoczynku:

  • zamieszczono informacje merytoryczne w mediach i na stronach internetowych: gazety (7, w tym 6 internetowe), Facebook Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych (10 stacji – 37 postów), strony internetowe/ Instagram PSSE (2);
  • w trakcie prowadzonych działań adresatom przekazywano materiały edukacyjne (17 turnusów wypoczynku);
  • prowadzono 2 punkty informacyjno-edukacyjne dla 160 odbiorców (1/Akcja „Środa z profilaktyką” – 06.07.2022 r. w Olsztynie dla 60 odbiorców, we współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia; 2/Festyn „Bezpieczne wakacje” – 01.07.2022 r. w Działdowie dla 100 odbiorców, we współpracy ze Starostwem Powiatowym, Urzędem Miasta, Miejskim Domem Kultury i Komendą Powiatową Policji w Działdowie). 

 

 

{"register":{"columns":[]}}