W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 05.07 - 11.07.2025 r.

15.07.2025

Komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

530

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

6658

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

139

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

0

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono

1

 

Na jednym obozie pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej odbywającym się w powiecie szczycieńskim stwierdzono niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny (brak właściwych warunków do utrzymania higieny osobistej uczestników: brak ciepłej wody do mycia się, nie urządzono stanowiska do mycia rąk przy sanitariatach ekologicznych; ponadto nie okazano zgody na wykopanie dołów chłonnych na nieczystości płynne).

Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 200 zł; zalecono pilne usunięcie uchybień; przeprowadzono działania edukacyjno-informacyjne. Kontrola sprawdzająca potwierdziła usunięcie wszystkich nieprawidłowości i zapewnienie wypoczywającym właściwych warunków sanitarno-higienicznych.

 

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

1/200

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

 

  • Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży przeprowadzili 12 wspólnych kontroli turnusów wypoczynku z przedstawicielami policji oraz 3 z przedstawicielami straży pożarnej (działania te dotyczyły głównie obozów pod namiotami). Ponadto przekazano Kuratorium Oświaty w Olsztynie i Komendzie Powiatowej Policji w Ostródzie informację o wspólnych działaniach z przedstawicielem policji w celu wyjaśnienia anonimowej skargi o nieprawidłowościach na wypoczynku w agroturystyce. Zarzuty okazały się nieprawdziwe, warunki pobytu były odpowiednie, a wypoczywające osoby to wypoczynek rodzinny, który nie podlega zgłoszeniu do kuratora oświaty.
  • Podczas przeprowadzania części kontroli turnusów wypoczynkowych przez pracowników pionu Higieny Dzieci i Młodzieży jednocześnie działania w swoim zakresie prowadziły także inne działy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Bezpieczeństwo Żywności i Żywienia, Promocja Zdrowia i Oświata Zdrowotna)
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku czy przeprowadzanie instruktaży skierowanych do kadry.

 

·Na terenie powiatu ostródzkiego na polach pod Grunwaldem w dniach 07 – 13 lipca 2025 r. odbywał się LIII Ogólnopolski Harcerski Zlot Grunwaldzki, w którym uczestniczyło 642 harcerzy oraz 69 osób kadry. PSSE w Ostródzie przeprowadziła kontrolę Miasteczka Zlotowego, które podzielone było na podobozy, tzw. gniazda. W każdym podobozie zorganizowana była część mieszkalna z namiotami, suszarnie, jadalnie/świetlice i magazynki. Ponadto zapewniono część sanitarną tj. sanitariaty ekologiczne z punktami wodnymi i dostępem do mydła, kontener sanitarny z natryskami i dostępem do ciepłej bieżącej wody oraz umywalnie rynnowe. Opieka medyczna sprawowana była przez ratowników medycznych (całodobowo). Ambulatorium i izolatki zorganizowane zostały w namiotach. Uczestnicy mieli zapewnione wyżywienie: obiady dowożono z podmiotu zewnętrznego w naczyniach jednorazowych. Natomiast śniadania i kolacje przygotowywane były przez uczestników pod opieką wychowawców w podobozach.

 


 

II.        Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

111

2.

Liczba skontrolowanych stołówek

59

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

60

4.

Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości

 7

 

W 3 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiecie gołdapskim, iławskim, nowomiejskim) stwierdzono nieprawidłowości:

-niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń i wyposażenia;

-wykorzystywanie stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem;

-niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych;

-brak identyfikowalności zamrożonych środków spożywczych;

-brak warunków do higienicznego suszenia rąk personelu;

-brak zabezpieczenia przed dostępem owadów;

-brak udokumentowanego postępowania z żywnością niewłaściwej jakości zdrowotnej, odpadami pokonsumpcyjnymi.

Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 100 zł.

 

W 2 obiektach używanych okazjonalnie do wypoczynku (w powiecie mrągowskim, nidzickim) stwierdzono nieprawidłowości:

-niewłaściwy stan techniczno-sanitarny drzwi i futryn oraz części sprzętu porządkowego;

-w korytarzu przetrzymywany jest zbędny sprzęt, utrudniający utrzymanie bieżącej czystości;

-brak warunków do higienicznego mycia i suszenia rąk personelu;

-brak skutecznego zabezpieczenia przed dostępem owadów.

 

 

Na 2 obozach pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej (w powiecie szczycieńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

-przetrzymywanie środków spożywczych w niewłaściwych warunkach temperaturowych;

-brak środka do dezynfekcji powierzchni mających kontakt z żywnością;

-brak termometrów do monitorowania temperatury przechowywanych środków spożywczych;

-zły stan higieniczny desek do krojenia żywności;

-używanie wody z jeziora do mycia naczyń kuchennych, naczyń własnych uczestników oraz rąk.

Za stwierdzone nieprawidłowości na obu obozach osoby odpowiedzialne ukarano grzywnami w drodze mandatu karnego w łącznej wysokości 500 zł

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 1

6.

Liczba nałożonych mandatów

 3/600 zł

 

 

III.      Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

1.

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych na turnusach wypoczynku

59

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

2359

 

  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów.
     
 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • znaczenie prawidłowego mycia rąk i szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
  • niebezpieczeństwo zdrowotne związane z kąpielami w fontannach,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka bąblowicy,
  • bezpieczeństwo żywności,
  • zasady zdrowego odżywiania,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
  • zasady higieny osobistej,
  • zasady bezpiecznego zachowania nad wodą,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy i upałów,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy i świerzbu,
  • profilaktyka wścieklizny,
  • profilaktyka zażywania substancji psychoaktywnych/alkoholu,
  • profilaktyka palenia tytoniu i e-papierosów,
  • pierwsza pomoc.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

28

 

·instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 26 (dla 28 osób);

·punkty/stoiska informacyjno-edukacyjne – 2 podczas: festynu „Bezpieczne Wakacje” w Działdowie (04.07.2025 r.; 90 odbiorców), festynu „Fest Ryba” w Bogacku pow. giżycki (05.07.2025 r.; 300 odbiorców).

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w punkcie 4

418

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

W okresie 05.07-11.07.2025 r.:

  • zamieszczono: 29 wpisów na Facebooku, 12 wpisów na Platformie X oraz po 1 wpisie na Instagramie oraz stronie internetowej stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią (łącznie 43 wpisy),
  • prowadzono dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych do 10 organizatorów turnusów wypoczynku letniego,
  • udzielono 1 wywiadu TVP Olsztyn na temat działań edukacyjnych realizowanych podczas letniego wypoczynku.

 

 

{"register":{"columns":[]}}