W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 15.07 - 21.07.2023 r.

25.07.2023

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 15.07 - 21.07.2023 r.

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

375

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

5472

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

104

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

0

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:

1

5.1

Na obozie pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej odbywającym się w powiecie iławskim; zorganizowanym przez ZHR z Wrocławia:

·liczba uczestników: 71;

·uchybienia stwierdzone podczas kontroli: w namiotach mieszkalnych nieporządek (porozrzucane buty, rzeczy osobiste przechowywane razem ze sprzętem do spożywania posiłków i środkami higienicznymi), nie zapewniono odpowiednich warunków do utrzymania higieny osobistej (brak dezynfekcji misek do mycia się, brak pojemnika na zużyte środki higieniczne w umywalni dziewcząt), brak wody do spożycia, brak wietrzenia namiotów (poły zamknięte), niewłaściwe przechowywanie leków, w dwóch namiotach ustawienie łóżek uniemożliwiające swobodny dostęp chociaż z jednej strony;

·przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, zapewniono w odpowiedniej ilości wodę pitną konfekcjonowaną, na komendanta obozu nałożono mandat karny 500 zł, wszczęto postępowanie administracyjne. Przeprowadzono kontrolę sprawdzającą – odnotowano poprawę.

 

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

1/500 zł

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

 

  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży -przeprowadzono 4 wspólne kontrole  z przedstawicielami policji.
  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 21;  z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 35, z Higieną Komunalną – 1, z Epidemiologią - 4).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez przeprowadzanie instruktaży dla kadry oraz prowadzenie stoisk/ punktów informacyjno-edukacyjnych na imprezach. 21 lipca br. kierownik Oddziału HDiM WSSE w Olsztynie uczestniczył w imprezie „Zdrowe i bezpieczne wakacje” w Olsztynie na plaży miejskiej
    zorganizowanej przez NFZ (współdziałanie olsztyńskich instytucji
    i innych podmiotów: Państwowa Inspekcja Sanitarna /WSSE, PSSE/, Komenda Miejska Policji, Komenda Miejska Straży Pożarnej, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego, Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy, UWM,  OSiR, Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Kudypy, OHP, Służba Więzienna, Wojskowe Centrum Rekrutacji, Olsztyńskie Towarzystwo Amazonki, GEERS).
    Z zakresu higieny dzieci i młodzieży prowadzono stoisko poświęcone prawidłowemu doborowi plecaka szkolnego i jego wyposażenia wraz z ćwiczeniami poglądowymi, z tej formy edukacji skorzystało 200 osób (dzieci i ich opiekunowie).
     
  • PSSE w Działdowie – z uwagi na stwierdzenie braku przydatności wody do spożycia w wodociągu Lidzbark – przeprowadziła kontrole w 3 ośrodkach wypoczynkowych oraz 2 placówkach opiekuńczo-wychowawczych. W ocenianych podmiotach użytkownikom zapewniono wodę konfekcjonowaną oraz z beczkowozów.

 

 

 

 

II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

 177

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

 36

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

 38

4.

Liczba stołówek, w których  odnotowano nieprawidłowości

 3

 

 W 1 obiekcie całorocznie świadczącym usługi hotelarskie (w powiecie piskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·wykorzystywanie pomieszczeń i stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem,

·niezapewnienie właściwych warunków do obróbki wstępnej warzyw i owoców,

·brak do wglądu wyniku badania wody oraz orzeczenia lekarskiego dla celów sanitarno-epidemiologicznych pracownika,

·brak dokumentacji z zakresu GHP/GMP.

W w.w. obiekcie za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 500 zł

 

Na 2 obozach pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej  (w powiecie iławskim i szczycieńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

·nieprawidłowo zorganizowana część żywieniowa obozu: brak wydzielonego miejsca do obierania warzyw i owoców, brak miejsca do przygotowywania posiłków,

·brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,

·przechowywanie środków spożywczych w warunkach niezgodnych z zaleceniami producenta,

·brak środka do dezynfekcji powierzchni mających kontakt z żywnością,

·brak warunków do przechowywania drobnego sprzętu pomocniczego po myciu i dezynfekcji,

·brak zapewnionej ciepłej wody do mycia naczyń,

·brak zorganizowanego miejsca do przechowywania odzieży roboczej pracowników,

·brak dokumentacji z zakresu GHP/GMP.

 

W powyższych obozach za stwierdzone nieprawidłowości osoby odpowiedzialne ukarano grzywnami w drodze mandatu karnego (odpowiednio w wysokości 200 zł oraz 300 zł).

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 3

6.

Liczba nałożonych mandatów

 3/ 1000 zł


III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej
 

1.

Liczba zajęć edukacyjnych nt. bezpiecznych i zdrowych wakacji

42

 

 Edukacją objęto 36 turnusów wypoczynku letniego.

 

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

1458

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • znaczenie prawidłowego mycia rąk w profilaktyce chorób zakaźnych,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
  • zasady prawidłowego odżywiania się,
  • profilaktyka wścieklizny,
  • profilaktyka bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy i świerzbu,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy, upałów i nad wodą,
  • profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

23

 

·instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 20 (dla 25 osób);

·punkty/stoiska informacyjno-edukacyjne - 3 dla 800 odbiorców /podczas imprez: „Mobilna Strefa Zdrowia PZU” w Iławie (15-16.07.2023; 300 odbiorców); „Bezpieczne Wakacje. Policjant moim przyjacielem” w Parku Kusocińskiego w Olsztynie
(19.07.2023; 100 odbiorców); „Zdrowe i Bezpieczne Wakacje” na Plaży Miejskiej w Olsztynie (21.07.2023, 400 odbiorców).

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w pkt 4

825

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

 W okresie 15-21.07.2023 r.

  • zamieszczono: 8 wpisów na stronach internetowych, 87 wpisów na Facebooku, 31 wpisów na Twitterze oraz 3 wpisy na Instagramie stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią,
  • prowadzono dystrybucję materiałów edukacyjnych do 10 organizatorów wypoczynku letniego,
  • przesłano informacje na temat zasad zdrowego wypoczynku do Starostwa Powiatowego i Urzędu Miasta w Gołdapi oraz do  17 organizatorów wypoczynku letniego.

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}