W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 16.07 - 22.07.2022 r.
26.07.2022
Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 16.07 - 22.07.2022 r.
I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży
1.
Liczba funkcjonujących turnusów
333
2.
Liczba uczestników skontrolowanych turnusów
5456
3.
Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną
105
4.
Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki
1
Wypoczynek w miejscu zamieszkania (półkolonia) dla 16 wypoczywających, zorganizowany przez CAPO-ART w Lidzbarku Warmińskim, odbywający się w klubie sportowym w Gołdapi. Turnus odbywał się we właściwych warunkach higieniczno-sanitarnych; o braku rejestracji w bazie wypoczynku poinformowano Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
5
Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:
4
Na turnusie w obiekcie hotelowym w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez biuro podróży z Kamesznicy:
liczba uczestników: 50;
uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan higieniczny pokoi mieszkalnych (bałagan, porozrzucane rzeczy osobiste, pościel i śmieci), przepełnione kosze na śmieci, zepsuta kabina prysznicowa, brak do wglądu dokumentacji zdrowotnej personelu;
przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, wszczęto postępowanie administracyjne, na kierownika nałożono mandat karny 200 zł, przeprowadzono kontrolę sprawdzającą – potwierdzono poprawę.
Na turnusie w obiekcie okazjonalnie wykorzystywanym do wypoczynku w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez klub sportowy z Warszawy:
liczba uczestników: 15;
uchybienia stwierdzone podczas kontroli: brak dokumentacji zdrowotnej personelu;
przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: wszczęto postępowanie administracyjne.
Na turnusie w obiekcie hotelowym (ośrodek wypoczynkowy) w powiecie ostródzkim; zorganizowanym przez biuro podróży z Gdańska:
liczba uczestników: 56;
uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan higieniczny pomieszczeń sanitarnych (brudne posadzki, z zalegającym piaskiem) oraz pokoi mieszkalnych (bałagan, porozrzucane rzeczy osobiste, pościel bez powłoczek, opakowania po pizzy i papierki, łóżka niezaścielone, odzież suszona w przypadkowych miejscach, mokre ręczniki leżące na pościeli);
przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, na kierownika nałożono mandat karny 200 zł.
Na obozie pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną (stała baza harcerska) w powiecie ostródzkim; zorganizowanym przez ZHP z Łodzi:
liczba uczestników: 72;
uchybienia stwierdzone podczas kontroli: w namiotach w przypadkowych nasłonecznionych miejscach przechowywane jogurty, pasztety; w namiocie kadry niezabezpieczone odczynniki chemiczne (metanol, saletra potasowa); brak odzieży ochronnej; na terenie obozu zalegające gałęzie i konary; w części namiotów nieporządek (porozrzucane papierki, puste opakowania plastikowe po napojach);
przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, na komendanta obozu nałożono mandat karny 200 zł.
6.
Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)
3/600 zł
7.
Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie
0
8.
Wypoczynek zorganizowany w sposób wzorowy
0
9.
Inne ważne informacje
Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono 7 wspólnych kontroli z przedstawicielami Policji oraz 1 z przedstawicielami Kuratorium Oświaty – Delegatura w Ełku.
Ponadto na prośbę Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty – zespół służb (pracownicy PSSE w Ostródzie, przedstawiciele KPP w Ostródzie, przedstawiciele kuratorium) przeprowadził wizytację wypoczynku odbywającego się bez zgłoszenia do elektronicznej bazy wypoczynku MEiN. Podczas czynności w stadninie w powiecie ostródzkim uznano, iż nie jest to zorganizowany grupowy wypoczynek dzieci i młodzieży, toteż nie podlega obowiązkowi rejestracji w bazie wypoczynku. O niezadowalającym stanie technicznym obiektów poinformowano właściwego terenowo inspektora nadzoru budowlanego.
Pracownicy PSSE w Elblągu (Higieny Dzieci i Młodzieży oraz Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia) wraz z przedstawicielami Policji, Państwowej Straży Pożarnej, WOPR, Kuratorium Oświaty – Delegatura w Elblągu oraz Urzędu Gminy w Milejewie wizytowali teren, gdzie będzie się odbywał obóz pod namiotami (przed przyjazdem wypoczywających).
Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 24; z Higieną Komunalną – 4; z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 43).
Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku oraz przeprowadzanie instruktaży dla kadry.
II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia
1.
Liczba stołówek ogółem wg ewidencji
163
2.
Liczba skontrolowanych stołówek
40
3.
Liczba przeprowadzonych kontroli
41
4.
Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości
5
W 3 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiatach iławskim, mrągowskim, piskim) stwierdzono nieprawidłowości:
brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych,
niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych, w sposób niechroniący przed zanieczyszczeniem, w warunkach niezgodnych
z deklaracją producenta,
wykorzystywanie pomieszczeń i stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem,
brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,
brak zapewnionych właściwych warunków do mycia i osuszania rąk,
brak ciepłej bieżącej wody,
brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych pracownika,
brak bieżących zapisów w ramach realizacji instrukcji i procedur GHP/GMP,
przetrzymywanie zamrożonej żywności bez właściwego oznakowania.
W 2 ww. obiektach osoby odpowiedzialne ukarano mandatami karnymi
w łącznej wysokości 400 zł.
W 2 obiektach używanych okazjonalnie do wypoczynku (w powiecie olsztyńskim) stwierdzono nieprawidłowości:
wykorzystywanie stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem,
brak aktualnych procedur GHP/GMP oraz rejestrów z nich wynikających,
brak szkoleń pracowników,
brak zachowanej segregacji w urządzeniach chłodniczych,
brak możliwości higienicznego mycia i osuszania rąk,
część sprzętu wykorzystywanego przy produkcji żywności zniszczona,
brak identyfikacji środków spożywczych.
W 1 obiekcie osobę odpowiedzialną ukarano mandatem karnym
w wysokości 300 zł.
5.
Liczba wydanych decyzji
5
6.
Liczba nałożonych mandatów karnych
3/700 zł
III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej
1.
Liczba zajęć edukacyjnych nt. bezpiecznych i zdrowych wakacji
46
Zajęcia edukacyjne przeprowadzono w 4 przedszkolach oraz na 42 turnusach wypoczynku letniego.
2.
Liczba uczestników zajęć edukacyjnych
1340
uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 1280 osób,
dzieci przedszkolne – 60 osób.
3.
Tematyka zajęć edukacyjnych:
profilaktyka COVID-19,
profilaktyka chorób odkleszczowych,
profilaktyka zatruć pokarmowych,
profilaktyka zatruć grzybami,
zasady higieny osobistej, w tym higiena mycia rąk,
znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
profilaktyka wścieklizny i bąblowicy,
profilaktyka wszawicy, owsicy, świerzbu,
profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
profilaktyka nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV,
zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy, upałów i nad wodą,
profilaktyka stosowania środków psychoaktywnych,
profilaktyka palenia tytoniu,
profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową i drogą krwi.
4.
Liczba instruktaży
32
instruktaże dla kierowników turnusów wypoczynku – 14 osób,
instruktaże dla opiekunów/wychowawców na wypoczynku – 47 osób.
5.
Przesłanie informacji merytorycznych na temat zasad zdrowego wypoczynku letniego do adresatów
7
organizatorzy turnusów wypoczynku letniego.
6.
Informacje dodatkowe
Inne działania dotyczące zdrowego i bezpiecznego wypoczynku:
zamieszczono informacje merytoryczne na stronach internetowych itp.: Facebook Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych (14 stacji – 53 posty), strony internetowe/ Instagram/Twitter PSSE (12 postów), strona internetowa starostwa (1);
w trakcie prowadzonych działań adresatom przekazywano materiały edukacyjne (11 turnusów);
prowadzono punkty informacyjno-edukacyjne podczas imprez lokalnych:
a/ piknik „Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą” w Lidzbarku pow. działdowski (19.07.2022; dla 150 odbiorców; współpraca z WOPR, Komendą Powiatową Straży Pożarnej oraz Powiatową Komendą Policji w Działdowie),
b/ „Charytatywne TAXI WRAK – jedziemy dla Martyny” w Gródkach pow. działdowski (17.07.2022; dla 100 odbiorców; współpraca z Powiatową Komendą Policji w Działdowie)
c/ impreza „Zdrowe i bezpieczne wakacje” w Olsztynie (22.07.2022; dla 500 odbiorców; współpraca WSSE oraz PSSE w Olsztynie z Narodowym Funduszem Zdrowia w Olsztynie).