W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 16.07 - 22.07.2022 r.

26.07.2022

Meldunek z przebiegu wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w okresie 16.07 - 22.07.2022 r.

Uwaga pilny komunikat

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

333

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

5456

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

105

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

1

 

 Wypoczynek w miejscu zamieszkania (półkolonia) dla 16 wypoczywających, zorganizowany przez CAPO-ART w Lidzbarku Warmińskim, odbywający się w klubie sportowym w Gołdapi.  Turnus odbywał się we właściwych warunkach higieniczno-sanitarnych; o braku rejestracji w bazie wypoczynku poinformowano Kuratorium Oświaty w Olsztynie.

 

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:

4

 

Na turnusie w obiekcie hotelowym w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez biuro podróży z Kamesznicy:

  • liczba uczestników: 50;
  • uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan higieniczny pokoi mieszkalnych (bałagan, porozrzucane rzeczy osobiste, pościel i śmieci), przepełnione kosze na śmieci, zepsuta kabina prysznicowa, brak do wglądu dokumentacji zdrowotnej personelu;
  • przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, wszczęto postępowanie administracyjne, na kierownika nałożono mandat karny 200 zł, przeprowadzono kontrolę sprawdzającą – potwierdzono poprawę.

 

 

 Na turnusie w obiekcie okazjonalnie wykorzystywanym do wypoczynku w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez klub sportowy z Warszawy:

  • liczba uczestników: 15;
  • uchybienia stwierdzone podczas kontroli: brak dokumentacji zdrowotnej personelu;
  • przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: wszczęto postępowanie administracyjne.

 

 

Na turnusie w obiekcie hotelowym (ośrodek wypoczynkowy) w powiecie ostródzkim; zorganizowanym przez biuro podróży z Gdańska:

  • liczba uczestników: 56;
  • uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan higieniczny pomieszczeń sanitarnych (brudne posadzki, z zalegającym piaskiem) oraz pokoi mieszkalnych (bałagan, porozrzucane rzeczy osobiste, pościel bez powłoczek, opakowania po pizzy i papierki, łóżka niezaścielone, odzież suszona w przypadkowych miejscach, mokre ręczniki leżące na pościeli);
  • przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, na kierownika nałożono mandat karny 200 zł.

 

 

Na obozie pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną (stała baza harcerska) w powiecie ostródzkim; zorganizowanym przez ZHP z Łodzi:

  • liczba uczestników: 72;
  • uchybienia stwierdzone podczas kontroli: w namiotach w przypadkowych nasłonecznionych miejscach przechowywane jogurty, pasztety; w namiocie kadry niezabezpieczone odczynniki chemiczne (metanol, saletra potasowa);  brak odzieży ochronnej; na terenie obozu zalegające gałęzie i konary; w części namiotów nieporządek (porozrzucane papierki, puste opakowania plastikowe po napojach);
  • przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono usunięcie nieprawidłowości, na komendanta obozu nałożono mandat karny 200 zł.

 

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

3/600 zł

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób  wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

  • Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży: przeprowadzono 7 wspólnych kontroli z przedstawicielami Policji oraz 1 z przedstawicielami Kuratorium Oświaty – Delegatura w Ełku.
  • Ponadto na prośbę Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty – zespół służb (pracownicy PSSE w Ostródzie, przedstawiciele KPP w Ostródzie, przedstawiciele kuratorium) przeprowadził wizytację wypoczynku odbywającego się bez zgłoszenia do elektronicznej bazy wypoczynku MEiN. Podczas czynności w stadninie w powiecie ostródzkim uznano, iż nie jest to zorganizowany grupowy wypoczynek dzieci i młodzieży, toteż nie podlega obowiązkowi rejestracji w bazie wypoczynku. O niezadowalającym stanie technicznym obiektów poinformowano właściwego terenowo inspektora nadzoru budowlanego.
  • Pracownicy PSSE w Elblągu (Higieny Dzieci i Młodzieży oraz Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia) wraz z przedstawicielami Policji, Państwowej Straży Pożarnej, WOPR, Kuratorium Oświaty – Delegatura w Elblągu oraz Urzędu Gminy w Milejewie wizytowali teren, gdzie będzie się odbywał obóz pod namiotami (przed przyjazdem wypoczywających).
  • Pracownicy  Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili  część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia - 24;  z Higieną Komunalną – 4; z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 43).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom
    związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku oraz przeprowadzanie instruktaży dla kadry.

 

 

II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

 163

2.

Liczba  skontrolowanych stołówek

 40

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

 41

4.

Liczba stołówek, w których  odnotowano nieprawidłowości

 5

 

  W 3 obiektach całorocznie świadczących usługi hotelarskie (w powiatach iławskim, mrągowskim, piskim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych,
  • niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych, w sposób niechroniący przed zanieczyszczeniem, w warunkach niezgodnych
    z deklaracją producenta,
  • wykorzystywanie pomieszczeń i stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem,
  • brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,
  • brak zapewnionych właściwych warunków do mycia i osuszania rąk,
  • brak ciepłej bieżącej wody,
  • brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych pracownika,
  • brak bieżących zapisów w ramach realizacji instrukcji i procedur GHP/GMP,
  • przetrzymywanie zamrożonej żywności bez właściwego oznakowania.

W  2 ww. obiektach osoby odpowiedzialne ukarano mandatami karnymi
w łącznej wysokości 400 zł.

 

W 2 obiektach używanych okazjonalnie do wypoczynku (w powiecie olsztyńskim) stwierdzono nieprawidłowości:

  • wykorzystywanie stanowisk pracy niezgodnie z ich przeznaczeniem,
  • brak aktualnych procedur GHP/GMP oraz rejestrów z nich wynikających,
  • brak szkoleń pracowników,
  • brak zachowanej segregacji w urządzeniach chłodniczych,
  • brak możliwości higienicznego mycia i osuszania rąk,
  • część sprzętu wykorzystywanego przy produkcji żywności zniszczona,
  • brak identyfikacji środków spożywczych.

       W 1 obiekcie osobę odpowiedzialną ukarano mandatem karnym
        w wysokości 300 zł.

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 5

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych

 3/700 zł

 

III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

1.

Liczba zajęć edukacyjnych nt. bezpiecznych i zdrowych wakacji

46

 

Zajęcia edukacyjne przeprowadzono w 4 przedszkolach oraz na 42 turnusach wypoczynku letniego.

 

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

1340

 

  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 1280 osób,
  • dzieci przedszkolne – 60 osób.

 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka COVID-19,
  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych,
  • profilaktyka zatruć grzybami,
  • zasady higieny osobistej, w tym higiena mycia rąk,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • profilaktyka wścieklizny i bąblowicy,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy, świerzbu,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy, upałów i nad wodą,
  • profilaktyka stosowania środków psychoaktywnych,
  • profilaktyka palenia tytoniu,
  • profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową i drogą krwi.
 

4.

 Liczba instruktaży

32

 

  • instruktaże dla kierowników turnusów wypoczynku – 14 osób,
  • instruktaże dla opiekunów/wychowawców na wypoczynku – 47 osób.

 

5.

 Przesłanie informacji merytorycznych na temat zasad zdrowego wypoczynku letniego do adresatów

7

 

  • organizatorzy turnusów wypoczynku letniego.

 

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

 Inne działania dotyczące zdrowego i bezpiecznego wypoczynku:

  • zamieszczono informacje merytoryczne na stronach internetowych itp.: Facebook Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych (14 stacji – 53 posty), strony internetowe/ Instagram/Twitter PSSE (12 postów), strona internetowa starostwa (1);
  • w trakcie prowadzonych działań adresatom przekazywano materiały edukacyjne (11 turnusów);
  • prowadzono punkty informacyjno-edukacyjne podczas imprez lokalnych:
    a/ piknik  „Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą” w Lidzbarku pow. działdowski (19.07.2022; dla 150 odbiorców; współpraca z WOPR, Komendą Powiatową Straży Pożarnej oraz Powiatową Komendą Policji w Działdowie),

b/ „Charytatywne TAXI WRAK – jedziemy dla Martyny” w Gródkach pow. działdowski (17.07.2022; dla 100 odbiorców; współpraca z Powiatową Komendą Policji w Działdowie)

c/ impreza „Zdrowe i bezpieczne wakacje” w Olsztynie (22.07.2022; dla 500 odbiorców; współpraca WSSE oraz PSSE w Olsztynie z Narodowym Funduszem Zdrowia w Olsztynie).

Łącznie 750 odbiorców.

 

 

{"register":{"columns":[]}}