I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży
1.
|
Liczba funkcjonujących turnusów
|
315
|
2.
|
Liczba uczestników skontrolowanych turnusów
|
4545
|
3.
|
Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną
|
80
|
4.
|
Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki
|
0
|
5
|
Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono na turnusach:
|
1
|
5.1
|
Na turnusie odbywającym się w obiekcie hotelarskim w powiecie giżyckim; zorganizowanym przez przedsiębiorcę z województwa opolskiego:
- Liczba uczestników: 32;
- uchybienia stwierdzone podczas kontroli: niewłaściwy stan sanitarno-porządkowy w pokojach mieszkalnych (bałagan; porozrzucana pościel – także na podłogach; przepełnione kosze; na stolikach pozostałości jedzenia, naczynia, produkty żywnościowe typu ciastka, chipsy, owoce); ponadto stwierdzono nieprawidłowości z zakresu bezpieczeństwa żywienia;
- przedsięwzięte działania w celu poprawy stanu sanitarnego: zalecono pilne usunięcie nieprawidłowości, na kierownika turnusu nałożono mandat karny 200 zł, wszczęto postępowanie administracyjne. Następnego dnia przeprowadzono kontrolę sprawdzającą – odnotowano poprawę.
|
|
6.
|
Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)
|
1/200 zł
|
7.
|
Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie
|
0
|
8.
|
Wypoczynek zorganizowany w sposób wzorowy
|
0
|
9.
|
Inne ważne informacje
|
|
|
- Działania pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży -przeprowadzono 4 wspólne kontrole z przedstawicielami policji.
- Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży przeprowadzili część kontroli turnusów wypoczynkowych wspólnie z innymi działami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (z Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia -10; z Promocją Zdrowia i Oświatą Zdrowotną – 26, z Higieną Komunalną – 5, z Epidemiologią - 2).
|
|
II. Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia
1.
|
Liczba stołówek ogółem wg ewidencji
|
218
|
2.
|
Liczba skontrolowanych stołówek
|
27
|
3.
|
Liczba przeprowadzonych kontroli
|
27
|
4.
|
Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości
|
2
|
|
W 1 obiekcie całorocznie świadczącym usługi hotelarskie (w powiecie giżyckim) stwierdzono nieprawidłowości:
- wykorzystywanie pomieszczeń niezgodnie z przeznaczeniem,
- niewłaściwie prowadzone procesy technologiczne,
- przechowywanie środków spożywczych w niewłaściwych warunkach, w sposób zagrażający zanieczyszczeniem,
- brak identyfikowalności zamrożonych środków spożywczych,
- nie okazano dokumentacji dotyczącej dostawy surowców,
- nieprawidłowy stan techniczno-sanitarny sufitu w pomieszczeniach piwnicznych,
- niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny zamrażarki na owoce i warzywa,
- brak zapewnionych warunków do higienicznego mycia i osuszania rąk.
- Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 200 zł
W restauracji, gdzie żywili się uczestnicy półkolonii (wypoczynku w miejscu zamieszkania) w powiecie piskim, stwierdzono nieprawidłowości:
- wykorzystywanie pomieszczeń niezgodnie z przeznaczeniem,
- brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych,
- niewłaściwie prowadzone procesy technologiczne,
- niewłaściwe postępowanie z odpadami,
- brak identyfikowalności zamrożonych środków spożywczych.
- Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 300 zł
|
|
5.
|
Liczba wydanych decyzji
|
1
|
6.
|
Liczba nałożonych mandatów
|
2/ 500 zł
|
III. Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej
1.
|
Liczba zajęć edukacyjnych nt. bezpiecznych i zdrowych wakacji
|
37
|
|
Edukacją objęto 33 podmioty: 32 turnusy wypoczynku letniego (36 zajęć) oraz 1 środowiskowy dom samopomocy.
|
|
2.
|
Liczba uczestników zajęć edukacyjnych
|
1381
|
|
- seniorzy – 15 osób,
- uczestnicy półkolonii, kolonii i obozów – 1366 osób.
|
|
3.
|
Tematyka zajęć edukacyjnych:
- profilaktyka chorób odkleszczowych,
- znaczenie prawidłowego mycia rąk w profilaktyce chorób zakaźnych,
- znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
- zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
- profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
- zasady prawidłowego odżywiania się,
- profilaktyka wścieklizny,
- profilaktyka bąblowicy,
- profilaktyka wszawicy, owsicy i świerzbu,
- profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
- zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
- zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy, upałów i nad wodą,
- profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych.
|
|
4.
|
Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia
|
29
|
|
- instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 28 (dla 32 osób),
- prowadzenie punktu informacyjno-edukacyjnego podczas XII Turnieju Piłkarskiego w Gołdapi (29.07.2023 r.; dla 50 odbiorców).
|
|
5.
|
Informacje dodatkowe
|
|
|
W okresie 29.07-04.08.2023 r.
- zamieszczono: 2 wpisy na stronach internetowych, 27 wpisów na Facebooku, 15 wpisów na Twitterze oraz 2 wpisy na Instagramie stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią,
- prowadzono dystrybucję materiałów edukacyjnych do 12 organizatorów wypoczynku letniego.
|
|