W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Meldunek z wypoczynku dzieci i młodzieży w woj. warmińsko-mazurskim za okres 12.07-18.07.2025 r

22.07.2025

napis "komunikat" na niebieskim tle

I. Z zakresu higieny dzieci i młodzieży

1.

Liczba funkcjonujących turnusów

485

2.

Liczba uczestników skontrolowanych turnusów

7567

3.

Liczba kontroli przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarną

138

4.

Wypoczynek niezgłoszony do Kuratorium Oświaty, tzw. dziki

1

 

Skontrolowano 1 turnus bez rejestracji w elektronicznej bazie wypoczynku MEN zorganizowany przez klub sportowy z województwa mazowieckiego. Na obozie sportowym odbywającym się w obiekcie hotelarskim w powiecie giżyckim wypoczywało 24 dzieci. Nie stwierdzono nieprawidłowości dotyczących warunków mieszkalnych i sanitarnych.

 

5

Niewłaściwy stan sanitarny stwierdzono

3

 

Na jednym obozie harcerskim pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej odbywającym się w powiecie mrągowskim stwierdzono niewłaściwe warunki do utrzymania higieny osobistej uczestników (używanie wody z jeziora do mycia się). Ponadto także odnotowano nieprawidłowości z zakresu bezpieczeństwa żywności i w tym zakresie nałożono mandat karny.

Zalecono pilne usunięcie uchybień – pouczono komendanta obozu o konieczności zapewnienia wody do utrzymania higieny osobistej uczestników o właściwej jakości pobieranej z wodociągu nadzorowanego przez stację sanitarno-epidemiologiczną. Następnego dnia po kontroli obóz  wyposażono w kilkudziesięciolitrowe pojemniki, w których woda jest systematycznie dostarczana (pobieranie wody z punktu czerpalnego w pobliskiej świetlicy, zasilanej z wodociągu gminnego).

 

 

Na jednym turnusie zorganizowanym przez przedsiębiorcę z województwa śląskiego, a odbywającym się w ośrodku wypoczynkowym w powiecie ostródzkim, stwierdzono niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń mieszkalnych. W części domków przechowywanie produktów mlecznych na szafkach (produkty wydane do obiadu 5 dni wcześniej); w lodówkach pootwierane produkty żywnościowe (ser żółty, ser topiony, kabanosy, pizza, chleb tostowy) mimo, że całodzienne wyżywienie jest zapewnione w stołówce i przygotowywane na świeżo przez obsługę ośrodka; mokre ręczniki uczestnicy wypoczynku przechowują razem z odzieżą w walizkach; w 1 domku zakwaterowano uczestnika w przedsionku.

Zalecono pilne usunięcie nieprawidłowości, na kierownika turnusu nałożono mandat karny 300 zł. Podczas przeprowadzonej nazajutrz kontroli sprawdzającej potwierdzono poprawę i zapewnienie właściwych warunków w domkach mieszkalnych.

 

 

Na jednym turnusie zorganizowanym przez przedsiębiorcę z województwa pomorskiego, a odbywającym się w obiekcie hotelarskim w powiecie ostródzkim, stwierdzono niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń sanitarnych.

Zalecono pilne usunięcie nieprawidłowości oraz na kierownika turnusu nałożono mandat karny 300 zł; zapowiedziano przeprowadzenie kontroli sprawdzającej czystość w łazienkach.

 

6.

Liczba nałożonych mandatów karnych (suma)                                                     

2/600

7.

Liczba wniosków do Kuratorium Oświaty o unieruchomienie

0

8.

Wypoczynek zorganizowany w sposób wzorowy  

0

9.

Inne ważne informacje

 

 

 

  • Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach współpracy z przedstawicielami instytucji zainteresowanych zapewnieniem bezpiecznego wypoczynku dzieciom i młodzieży przeprowadzili 13 wspólnych kontroli turnusów wypoczynku z przedstawicielami policji oraz 3 z przedstawicielami straży pożarnej (działania te dotyczyły głównie obozów pod namiotami). Ponadto przekazano Kuratorium Oświaty w Olsztynie – Delegatura w Ełku informację o funkcjonowaniu na terenie powiatu giżyckiego turnusu bez rejestracji w elektronicznej bazie wypoczynku MEN.
     
  • Podczas przeprowadzania części kontroli turnusów wypoczynkowych przez pracowników pionu Higieny Dzieci i Młodzieży jednocześnie działania w swoim zakresie prowadziły także inne działy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Bezpieczeństwo Żywności i Żywienia, Promocja Zdrowia i Oświata Zdrowotna, Higiena Komunalna, Epidemiologia).
  • Pracownicy Higieny Dzieci i Młodzieży wspierają działania edukacyjne Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej mające na celu podniesienie wiedzy z zakresu zapobiegania zagrożeniom związanym z wypoczynkiem letnim poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych na turnusach wypoczynku czy przeprowadzanie instruktaży skierowanych do kadry.

 

 

II.        Z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia

 

1.

Liczba stołówek ogółem wg ewidencji

160

2.

Liczba skontrolowanych stołówek

55

3.

Liczba przeprowadzonych kontroli

55

4.

Liczba stołówek, w których odnotowano nieprawidłowości

 2

 

W 1 obiekcie całorocznie świadczącym usługi hotelarskie (w powiecie ostródzkim) stwierdzono nieprawidłowości:

-artykuły spożywcze po upływie terminu przydatności do spożycia.

 

Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 300 zł.

 

Na 1 obozie pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej (w powiecie mrągowskim) stwierdzono nieprawidłowości:

-niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń i wyposażenia;

-przetrzymywanie środków spożywczych w niewłaściwych warunkach temperaturowych, niezgodnych z deklaracją producenta;

-przechowywanie żywności bez segregacji asortymentowej;

-środki spożywcze narażone na zanieczyszczenie;

-stanowiska pracy wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem;

-brak wydzielonego stanowiska do mycia mięsa i warzyw.

Za stwierdzone nieprawidłowości osobę odpowiedzialną ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 500 zł

 

 

5.

Liczba wydanych decyzji

 2

6.

Liczba nałożonych mandatów

 2/800 zł

 

 

III.      Z zakresu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej

 

1.

Liczba zajęć edukacyjnych przeprowadzonych na turnusach wypoczynku

71

 

Ponadto przeprowadzono 4 zajęcia w przedszkolu

 

2.

Liczba uczestników zajęć edukacyjnych

3062

 

  • uczestnicy półkolonii, kolonii, obozów – 2963,
  • dzieci przedszkolne - 99
     
 

3.

Tematyka zajęć edukacyjnych:

  • profilaktyka chorób odkleszczowych,
  • znaczenie prawidłowego mycia rąk i szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych,
  • znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
  • zasady bezpiecznego korzystania z promieniowania słonecznego,
  • profilaktyka poparzeń barszczem Sosnowskiego,
  • profilaktyka bąblowicy,
  • bezpieczeństwo żywności,
  • zasady zdrowego odżywiania,
  • profilaktyka zatruć pokarmowych, w tym zatruć grzybami,
  • zasady higieny osobistej,
  • zasady bezpiecznego zachowania nad wodą,
  • zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy i upałów,
  • zasady bezpiecznego zachowania w lesie,
  • profilaktyka wszawicy, owsicy i świerzbu,
  • profilaktyka wścieklizny,
  • profilaktyka zażywania substancji psychoaktywnych/alkoholu,
  • profilaktyka palenia tytoniu i e-papierosów,
  • pierwsza pomoc.
 

4.

 Liczba innych działań edukacyjnych promujących zdrowy i bezpieczny wypoczynek oraz zdrowy styl życia

42

 

·instruktaże dla kierownictwa i opiekunów turnusów wypoczynku – 38 (dla 38 osób);

·punkty/stoiska informacyjno-edukacyjne – 4 podczas: Pikniku Rodzinnego w Iłowie pow. działdowski (11.07.2025 r.; 70 odbiorców), 3 imprez masowych w Gołdapi (12.07.2025 r.; 13.07.2025 r.; 17.07.2025 r. dla 430 odbiorców). Łącznie dla 500 odbiorców.

 

5.

 Liczba uczestników działań ujętych w punkcie 4

538

6.

 Informacje dodatkowe

 

 

W okresie 12.07-18.07.2025 r.:

  • zamieszczono: 27 wpisów na Facebooku, 8 wpisów na Platformie X oraz 1 wpis na Instagramie stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. warmińsko-mazurskiego z informacjami dotyczącymi zasad zdrowego wypoczynku letniego oraz informacjami na temat działań powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych związanych z tzw. akcją letnią (łącznie 36 wpisów),
  • prowadzono dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych do 14 organizatorów turnusów wypoczynku letniego.

 

 

{"register":{"columns":[]}}