Administracja i Legislacja
Upraszczamy życie - ograniczamy zbędne obowiązki, przyspieszamy decyzje administracyjne.
Mniej biurokracji dla ponad 1,4 mln osób z orzeczeniami o niepełnosprawności, cyfrowe orzeczenia medycyny pracy, mniej papierowej korespondencji. Bo prostsze procedury to oszczędność czasu i realne ułatwienia dla obywateli i instytucji.
Przyjęte przez Radę Ministrów
Ograniczenie nadregulacji przy wdrażaniu prawa UE
Wprowadziliśmy nowe rozwiązania, które mają przeciwdziałać nadmiernej nadregulacji przy wdrażaniu prawa Unii Europejskiej (tzw. gold-plating). W tym celu zmieniliśmy Regulamin pracy Rady Ministrów.
Certyfikaty dla firm w przetargach publicznych
Uproszczenie w przetargach: przedsiębiorcy z certyfikatem nie będą musieli za każdym razem dostarczać pełnej dokumentacji. Certyfikacja to dla przedsiębiorców łatwiejszy i szybszy dostęp do zamówień publicznych. Pozwoli przedsiębiorcom bardziej skupić się na merytorycznych aspektach składanej oferty, mniej na aspektach formalnych.
Bez drugiej instancji przy decyzji urzędu
W wielu postępowaniach decyzja zakończy się na jednej instancji. Zmiany dotyczą m.in. przyznawania emerytur i rent, wydawania prawa jazdy, spraw lotniczych, produkcji alkoholu i wyrobów tytoniowych, uznawania kwalifikacji lekarzy oraz wpisów na rzecz Skarbu Państwa z umów międzynarodowych.
Rejestr online CEIDG i KRS zamiast papierowych zaświadczeń
Urzędy nie będą już żądać od przedsiębiorców papierowych zaświadczeń z CEIDG czy KRS. Sprawdzą te dane samodzielnie.
Milcząca zgoda urzędu
Jeśli urząd nie odpowie w terminie w niektórych postępowaniach – uznajemy sprawę za załatwioną pozytywnie. To konkretna zmiana, która oznacza mniej formalności, szybsze decyzje i większą przewidywalność dla obywateli i przedsiębiorców.
Dane z rejestrów zamiast dokumentów od obywatela
Umożliwiliśmy urzędom i bankom samodzielny dostęp do danych z publicznych rejestrów, takich jak KRS, PESEL czy księgi wieczyste. Zmieniliśmy przepisy tak, aby nie trzeba było prosić obywateli o dokumenty, które już są w systemie.
Mniej formalności w budownictwie
Wprowadziliśmy zmiany, które upraszczają i przyspieszają proces inwestycyjno-budowlany. Tarasy zadaszone, zbiorniki na wody opadowe i roztopowe, budowle ochronne czy szatnie, będzie można wybudować bez większych formalności. Wprowadziliśmy rozszerzenie tzw. uproszczonego postępowania legalizacyjnego, co pozwoli na legalizację obiektów budowlanych zrealizowanych niezgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, gdy od zakończenia robót budowlanych minęło co najmniej 10 lat. Wdrożyliśmy też mechanizm „żółtej kartki”: inwestor otrzymuje ostrzeżenie i może poprawić błąd budowlany bez uruchamiania postępowania administracyjnego.
Wydłużone godziny obsługi w urzędach
Co najmniej raz w tygodniu urzędy będą otwarte od 8:00 do 18:00. Planujemy doprecyzowanie obowiązujących przepisów, poprzez wskazanie na stałe poniedziałku jako dnia, w którym we wszystkich urzędach, w których funkcjonuje służba cywilna, zadania związane z obsługą interesantów wykonywane są w wydłużonych godzinach, o ile uwarunkowania lokalne nie determinują innego dnia.
Mniej barier w prawie budowlanym
Pozbyliśmy się zbędnych barier w prawie budowlanym, które opóźniały inwestycje. Doprecyzowaliśmy zasady dotyczące terminów dla urzędów i uprościliśmy zasady odstępstw od warunków technicznych. Dzięki temu inwestorzy mogą działać szybciej i z większą pewnością.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną Zobacz rozporządzenie
Mniej zmian w harmonogramach naborów
Wprowadziliśmy nowe zasady dotyczące naborów na środki unijne. Instytucja zamawiająca nie może zrezygnować z przeprowadzenia naboru, przez 3 miesięcy od opublikowania harmonogramu. Może to zrobić tylko w wyjątkowych, nieprzewidzianych sytuacjach.
Przyjaciel Sądu w postępowaniu sądowo-administracyjnym
Umożliwiamy sądom administracyjnym wystąpienie o opinie instytucji państwowych lub organizacji społecznych, szczególnie w sprawach bardzo istotnych lub precedensowych.
Szybsze podpisanie umów o środki unijne
Wprowadziliśmy nowe zasady dotyczące podpisywania umów o dofinansowanie z funduszy unijnych. Operator funduszy będzie to musiał zrobić z reguły w ciągu 30 dni, a jeśli potrzebne są dodatkowe dokumenty - w ciągu 60 dni. Dzięki temu pieniądze unijne dotrą szybciej do beneficjentów.
Skracamy czas trwania procedury w sprawie wycinki drzew
Wprowadzamy maksymalny czas trwania procedury uzgodnienia wycinki drzewa. Dla osób fizycznych będzie on wynosił 60 dni.
Nie trzeba wysyłać PIT-11 w formie papierowej
Rozwialiśmy wątpliwości firm co do obowiązku wysyłania formularza PIT-11 w formie papierowej. Pracownik może go otrzymywać przez internetowy system kadrowo-płacowy czy mailowo. Wersję papierową będzie mógł otrzymać na wyraźne życzenie.
Łatwa zmiana właściciela zakładu produkcji spożywczej
Zezwolenia i certyfikaty umożliwiające działanie przedsiębiorstwa produkującego żywność będą teraz przypisane do zakładu, a nie jego właściciela. Teraz wystarczy tylko poinformować Inspekcję Weterynaryjną o zmianie dzierżawcy lub właściciela. Firma będzie działać bez przerwy.
Dokumentacja pojazdów w formie elektronicznej
Dokumenty rejestracyjne niezbędne do zarejestrowania pojazdu będą mogły być archiwizowane w postaci elektronicznej. Znacznie zmniejszy to koszty magazynowania i przyspieszy dostęp do danych.
Tablice rejestracyjne legalizujemy tylko raz
Jeśli po kupnie samochodu nie zmieniamy numeru rejestracyjnego – nie trzeba będzie legalizować tablic przy rejestracji. Wystarczy oświadczenie właściciela, że tablice są w należytym stanie i czytelne. Przerejestrowanie samochodu będzie teraz prostsze i szybsze, co skróci kolejki w wydziałach komunikacji.
OC pojazdu pod Twoją kontrolą
Każda osoba kupująca samochód będzie mogła samodzielnie wybrać datę wypowiedzenia polisy OC zawartej przez poprzedniego właściciela. Ubezpieczenie stanie się elastyczne i lepiej ochroni Ciebie i Twój pojazd. Zmiany obejmą również rolników i gospodarstwa rolne.
Krótsze raporty operatorów pocztowych do UKE
Zmniejszamy zakres informacji, które muszą być raportowane do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Raporty będą nie tylko krótsze, ale również bardziej jednolite. To obniży koszty operatorów logistycznych, a Urzędowi dostarczy bardziej precyzyjne dane. Ponadto 80% niewielkich operatorów w 2026 r nie będzie zobowiązanych do składania corocznych sprawozdań do UKE a jedynie oświadczenie w formie elektronicznej.
Mniej danych od operatorów pocztowych
Operatorzy pocztowi będą teraz raportować znacznie mniej danych do Prezesa UKE. Rezygnujemy z gromadzenia nadmiarowych danych co przełoży się na mniejsze obciążenia czasowe i finansowe operatorów pocztowych.
Łatwiejsze procedury uzyskania zgody konserwatorów zabytków
Skróciliśmy czas uzyskiwania zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków na drobniejsze zmiany w obiektach objętych ochroną konserwatorską. Została wprowadzona instytucja milczącej zgody w niektórych przypadkach.
Wniosek o wpis do księgi wieczystej online
Nie trzeba będzie osobiście udawać się do sądu. Po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia, wystarczy upoważnić notariusza, który dopełni wszelkich formalności i złoży wniosek za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Zwiększy to efektywność pracy sądu, który będzie wydawał jedno postanowienie w sprawie, zamiast trzech.
Przy każdym nowym przepisie usuniemy dwa wcześniejsze
Wprowadzamy polityczną zasadę zmniejszania liczby przepisów. Przy każdym nowym chcemy uchylać dwa starsze. Nie będziemy tego robić automatycznie, lecz z rozsądkiem i ostrożnością. Skutkiem mają być stale zmniejszające się obciążenia administracyjne dla obywateli.
Szybsze uzyskanie akceptacji wojewódzkiego konserwatora zabytków
Wprowadzamy szybsze i prostsze procedury u wojewódzkich konserwatorów zabytków, w odniesieniu do niektórych działań przy zabytkach. Usunięcie drzew lub krzewów z terenów wpisanych do rejestru zabytków jako parki, ogrody, itp., będzie akceptowane jedną decyzją - obecnie są wymagane dwie. Ponadto wprowadzamy w niektórych sprawach zasadę “milczącej zgody”. Chodzi m.in. o roboty budowlane w otoczeniu zabytków, umieszczenie na zabytkach rejestrowych urządzeń technicznych, tablic i urządzeń reklamowych, trwałe przenoszenie rzeźb czy mebli wpisanych do rejestru zabytków, zmiana sposobu korzystania z zabytków.
Prostsze formularze dla rolników
Nowe formularze elektroniczne są krótsze i prostsze w wypełnianiu. Niektóre pola są automatycznie wypełniane na podstawie danych posiadanych już przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dzięki temu rolnicy mają łatwiejszy dostęp do współfinansowania z programów pomocowych.