W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Administracja i Legislacja

Upraszczamy życie - ograniczamy zbędne obowiązki, przyspieszamy decyzje administracyjne.

Concept of document management using symbols on a virtual screen, ERP

Mniej biurokracji dla ponad 1,4 mln osób z orzeczeniami o niepełnosprawności, cyfrowe orzeczenia medycyny pracy, mniej papierowej korespondencji. Bo prostsze procedury to oszczędność czasu i realne ułatwienia dla obywateli i instytucji.

Przyjęte przez Radę Ministrów

​​Ograniczenie nadregulacji przy wdrażaniu prawa UE 

Wprowadziliśmy nowe rozwiązania, które mają przeciwdziałać nadmiernej nadregulacji przy wdrażaniu prawa Unii Europejskiej (tzw. gold-plating). W tym celu zmieniliśmy Regulamin pracy Rady Ministrów. 

Dowiedz się więcej...

Certyfikaty dla firm w przetargach publicznych  

Uproszczenie w przetargach: przedsiębiorcy z certyfikatem nie będą musieli za każdym razem dostarczać pełnej dokumentacji. Certyfikacja to dla przedsiębiorców łatwiejszy i szybszy dostęp do zamówień publicznych. Pozwoli przedsiębiorcom bardziej skupić się na merytorycznych aspektach składanej oferty, mniej na aspektach formalnych.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Bez drugiej instancji przy  decyzji urzędu 

W wielu postępowaniach decyzja zakończy się na jednej instancji. Zmiany dotyczą m.in. przyznawania emerytur i rent, wydawania prawa jazdy, spraw lotniczych, produkcji alkoholu i wyrobów tytoniowych, uznawania kwalifikacji lekarzy oraz wpisów na rzecz Skarbu Państwa z umów międzynarodowych.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Rejestr online CEIDG i KRS zamiast papierowych zaświadczeń 

Urzędy nie będą już żądać od przedsiębiorców papierowych zaświadczeń z CEIDG czy KRS. Sprawdzą te dane samodzielnie. 

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Milcząca zgoda urzędu 

Jeśli urząd nie odpowie w terminie w niektórych postępowaniach – uznajemy sprawę za załatwioną pozytywnie. To konkretna zmiana, która oznacza mniej formalności, szybsze decyzje i większą przewidywalność dla obywateli i przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Dane z rejestrów zamiast dokumentów od obywatela 

Umożliwiliśmy urzędom i bankom samodzielny dostęp do danych z publicznych rejestrów, takich jak KRS, PESEL czy księgi wieczyste. Zmieniliśmy przepisy tak, aby nie trzeba było prosić obywateli o dokumenty, które już są w systemie.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Mniej formalności w budownictwie 

Wprowadziliśmy zmiany, które upraszczają i przyspieszają proces inwestycyjno-budowlany. Tarasy zadaszone, zbiorniki na wody opadowe i roztopowe, budowle ochronne czy szatnie, będzie można wybudować bez większych formalności. Wprowadziliśmy rozszerzenie tzw. uproszczonego postępowania legalizacyjnego, co pozwoli na legalizację obiektów budowlanych zrealizowanych niezgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, gdy od zakończenia robót budowlanych minęło co najmniej 10 lat. Wdrożyliśmy też mechanizm „żółtej kartki”: inwestor otrzymuje ostrzeżenie i może poprawić błąd budowlany bez uruchamiania postępowania administracyjnego.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Wydłużone godziny obsługi w urzędach

Co najmniej raz w tygodniu urzędy będą otwarte od 8:00 do 18:00.  Planujemy doprecyzowanie obowiązujących przepisów, poprzez wskazanie na stałe poniedziałku jako dnia, w którym we wszystkich urzędach, w których funkcjonuje służba cywilna, zadania związane z obsługą interesantów wykonywane są w wydłużonych godzinach, o ile uwarunkowania lokalne nie determinują innego dnia.

Mniej barier w prawie budowlanym 

Pozbyliśmy się zbędnych barier w prawie budowlanym, które opóźniały inwestycje. Doprecyzowaliśmy zasady dotyczące terminów dla urzędów i uprościliśmy zasady odstępstw od warunków technicznych. Dzięki temu inwestorzy mogą działać szybciej i z większą pewnością.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną   Zobacz rozporządzenie

Mniej zmian w harmonogramach naborów 

Wprowadziliśmy nowe zasady dotyczące naborów na środki unijne. Instytucja zamawiająca nie może zrezygnować z przeprowadzenia naboru, przez 3 miesięcy od opublikowania harmonogramu. Może to zrobić tylko w wyjątkowych, nieprzewidzianych sytuacjach.

Dowiedz się więcej...  

Przyjaciel Sądu w postępowaniu sądowo-administracyjnym

Umożliwiamy sądom administracyjnym wystąpienie  o opinie instytucji państwowych lub organizacji społecznych, szczególnie w sprawach bardzo istotnych lub precedensowych.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Szybsze podpisanie umów o środki unijne

Wprowadziliśmy nowe zasady dotyczące podpisywania umów o dofinansowanie z funduszy unijnych. Operator funduszy będzie to musiał zrobić z reguły w ciągu 30 dni, a jeśli potrzebne są dodatkowe dokumenty - w ciągu 60 dni. Dzięki temu pieniądze unijne dotrą szybciej do beneficjentów.  

Dowiedz się więcej...  

Skracamy czas trwania procedury w sprawie wycinki drzew 

Wprowadzamy maksymalny czas trwania procedury uzgodnienia wycinki drzewa. Dla osób fizycznych będzie on wynosił 60 dni. 

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Nie trzeba wysyłać PIT-11 w formie papierowej 

Rozwialiśmy wątpliwości firm co do  obowiązku wysyłania formularza PIT-11 w formie papierowej. Pracownik może go otrzymywać  przez internetowy system kadrowo-płacowy czy mailowo. Wersję papierową będzie mógł otrzymać  na wyraźne życzenie. 

Dowiedz się więcej... 

Łatwa zmiana właściciela zakładu produkcji spożywczej 

Zezwolenia i certyfikaty umożliwiające działanie przedsiębiorstwa produkującego żywność będą teraz przypisane do zakładu, a nie jego właściciela. Teraz wystarczy tylko poinformować Inspekcję Weterynaryjną o zmianie dzierżawcy lub właściciela. Firma będzie działać bez przerwy.  

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Dokumentacja pojazdów w formie elektronicznej 

Dokumenty rejestracyjne niezbędne do zarejestrowania pojazdu będą mogły być archiwizowane w postaci elektronicznej. Znacznie zmniejszy to koszty magazynowania i przyspieszy dostęp do danych.  

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Tablice rejestracyjne legalizujemy tylko raz 

 Jeśli po kupnie samochodu nie zmieniamy numeru rejestracyjnego – nie trzeba będzie legalizować tablic przy rejestracji. Wystarczy oświadczenie właściciela, że tablice są w należytym stanie i czytelne. Przerejestrowanie samochodu będzie teraz prostsze i szybsze, co skróci kolejki w wydziałach komunikacji.   

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

OC pojazdu pod Twoją kontrolą  

Każda osoba kupująca samochód będzie mogła samodzielnie wybrać datę wypowiedzenia polisy OC zawartej przez poprzedniego właściciela. Ubezpieczenie stanie się elastyczne i lepiej ochroni Ciebie i Twój pojazd. Zmiany obejmą również rolników i gospodarstwa rolne.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Krótsze raporty operatorów pocztowych do UKE 

Zmniejszamy zakres informacji, które muszą być raportowane do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Raporty będą nie tylko krótsze, ale również bardziej jednolite. To obniży koszty operatorów logistycznych, a Urzędowi dostarczy bardziej precyzyjne dane. Ponadto 80% niewielkich operatorów w 2026 r nie będzie zobowiązanych do  składania  corocznych sprawozdań do UKE a jedynie oświadczenie w formie elektronicznej.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Mniej danych od operatorów pocztowych  

Operatorzy pocztowi będą teraz raportować znacznie mniej danych do Prezesa UKE. Rezygnujemy z gromadzenia nadmiarowych danych  co przełoży się na mniejsze obciążenia czasowe i finansowe operatorów pocztowych.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Łatwiejsze procedury uzyskania zgody konserwatorów zabytków

Skróciliśmy czas uzyskiwania zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków na drobniejsze zmiany w obiektach objętych ochroną konserwatorską. Została wprowadzona instytucja milczącej zgody w niektórych przypadkach. 

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Wniosek o wpis do księgi wieczystej online

Nie trzeba będzie osobiście udawać się do sądu. Po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia, wystarczy upoważnić notariusza, który dopełni wszelkich formalności i złoży wniosek za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Zwiększy to efektywność pracy sądu, który będzie wydawał jedno postanowienie w sprawie, zamiast trzech.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Przy każdym nowym przepisie usuniemy dwa wcześniejsze

Wprowadzamy polityczną zasadę zmniejszania liczby przepisów. Przy każdym nowym chcemy uchylać dwa starsze. Nie będziemy tego robić automatycznie, lecz z rozsądkiem i ostrożnością. Skutkiem mają być stale zmniejszające się obciążenia administracyjne dla obywateli.

 

Szybsze uzyskanie akceptacji wojewódzkiego konserwatora zabytków

Wprowadzamy szybsze i prostsze procedury u wojewódzkich konserwatorów zabytków, w odniesieniu do niektórych działań przy zabytkach. Usunięcie drzew lub krzewów z terenów wpisanych do rejestru zabytków jako parki, ogrody, itp., będzie akceptowane jedną decyzją - obecnie są wymagane dwie. Ponadto wprowadzamy w niektórych sprawach zasadę “milczącej zgody”. Chodzi m.in. o roboty budowlane w otoczeniu zabytków, umieszczenie na zabytkach rejestrowych urządzeń technicznych, tablic i urządzeń reklamowych, trwałe przenoszenie rzeźb czy mebli wpisanych do rejestru zabytków, zmiana sposobu korzystania z zabytków.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

Prostsze formularze dla rolników

Nowe formularze elektroniczne są krótsze i prostsze w wypełnianiu. Niektóre pola są automatycznie wypełniane na podstawie danych posiadanych już przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dzięki temu rolnicy mają łatwiejszy dostęp do współfinansowania z programów pomocowych.

Dowiedz się więcej...   Zobacz ścieżkę legislacyjną

 

 

{"register":{"columns":[]}}