Cyfryzacja usług
Upraszczamy życie - usługi publiczne online.
Coraz więcej spraw załatwisz online – szybciej, wygodniej i bez zbędnej biurokracji. Dzięki rozbudowie mObywatela, z którego korzysta już ponad 16 milionów osób, oszczędzasz czas, pieniądze i nerwy. To nowoczesne państwo, które działa tak, jak powinno – prosto i po Twojej stronie.
Przyjęte przez Radę Ministrów
Kolejne e-usługi w aplikacji mObywatel
Rozszerzamy aplikację mObywatel o kolejne e-usługi: to mEmerytura, czyli możliwość sprawdzenia stanu swoich składek i prognozowanej emerytury, wirtualny asystent AI, powszechne mLegitymacje studenckie i uczniowskie oraz mStłuczka – przełomowa funkcja, która umożliwi kierowcom szybkie zgłaszanie kolizji drogowych do ubezpieczycieli.
Automatyczna aktualizacja danych z rejestru PESEL
Likwidujemy konieczność zgłaszania zmian danych z dowodu osobistego (np. nazwiska czy numeru dokumentu) w bankach i SKOK-ach. Informacje te będą automatycznie aktualizowane dzięki dostępowi do rejestru PESEL, co ograniczy formalności i zwiększy bezpieczeństwo.
Elektroniczne decyzje administracyjne/ urzędowe
Koniec z decyzjami administracyjnymi/ urzędowymi w papierowej formie i z wieloma załącznikami. Od teraz będzie można otrzymać te dokumenty elektronicznie.
Składanie pism w sądach cywilnych przez internet
Wprowadziliśmy możliwość przesyłania określonych pism procesowych do sądów cywilnych przez portal informacyjny. Z rozwiązania mogą korzystać m.in. adwokaci i radcy prawni, używając podpisu elektronicznego.
Cyfryzacja sądownictwa
- Firmy nie będą już musiały publikować wpisów z KRS w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
- Dla podmiotów publicznych (lub realizujących zadania publiczne) dane z KRS będą dostępne online przez API, co ułatwi ich sprawdzanie.
- Całkowicie cyfrowy będzie też rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (odejście od fakultatywnej postaci papierowej).
Honorowanie e-dokumentów w funduszach unijnych
Instytucje udzielające wsparcia z funduszy UE będą musiały honorować dokumenty elektroniczne wydane przez inne organy administracji, opatrzone podpisem zaufanym lub kwalifikowanym.
Dokument elektroniczny na równi z papierem
Dokumenty cyfrowe mają taką samą moc prawną jak papierowe. Natomiast tam, gdzie to potrzebne, papier dalej będzie dostępny, by nikt nie został wykluczony.
Cyfrowa współpraca urzędów
Połączyliśmy systemy informatyczne administracji, by raz podane dane były dostępne we wszystkich niezbędnych urzędach. Dzięki temu wiele spraw załatwisz szybciej, wygodniej i bez konieczności dostarczania tych samych dokumentów po raz kolejny.
Szybsza budowa sieci telekomunikacyjnej
Uprościliśmy przepisy, aby szybciej rozwijać sieci telekomunikacyjne i poprawić dostęp do Internetu. Dla wielu obiektów – jak kontenery, tarasy czy zbiorniki – wystarczy teraz zgłoszenie zamiast pozwolenia. Wprowadziliśmy też „żółtą kartkę”, by inwestor mógł naprawić błędy bez zbędnych formalności.
Uproszczenia w postępowaniu przed Urzędem Patentowym
Wprowadzimy zbiorczy wniosek o dokonanie wpisu licencji lub zastawu w prowadzonym przez Urząd Patentowy rejestrze.
Kontakt z dostawcą energii głównie przez Internet
Komunikacja elektroniczna będzie podstawową formą kontaktu z firmami energetycznymi. Klienci, którzy wolą papier, nadal będą mieli taką możliwość.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną
Elektroniczne licytacje komornicze
Licytacje elektroniczne staną się standardem. Dzięki temu przychody ze sprzedaży majątku będą wyższe, same licytacje zaś bardziej przejrzyste.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną
Twoje legitymacje w mObywatelu
Już dziś nie tylko dowód osobisty, ale i legitymacje studenckie są dostępne w aplikacji mObywatel. Wkrótce znajdą się tam także legitymacje doktoranckie. We wrześniu 2025 r. planowane są ułatwienia w korzystaniu z aplikacji mObywatel dla uczniów. Elektroniczne legitymacje są tańsze, łatwiejsze w obsłudze i bezpieczniejsze.
Szybka cyfrowa komunikacja z OFE
Obowiązki informacyjne OFE będą mogły być realizowane elektronicznie. Dzięki temu dostęp do danych będzie szybszy, łatwiejszy i tańszy. Sprawdzisz online swoje oszczędności emerytalne.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną
Rejestracja nowego auta przez internet
Rejestracja pojazdu będzie możliwa drogą elektroniczną. Każdy kto rejestrował samochód wie jak dużym to będzie ułatwieniem. Prace już trwają, przyjęliśmy pierwsze niezbędne zmiany ustawowe, które pozwolą na składanie w pełni elektronicznych wniosków o rejestrację pojazdu.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną
Dane medyczne w aplikacji mObywatel
W aplikacji mObywatel będzie możliwość sprawdzenia swoich informacji medycznych. Ta funkcja będzie dostępna pod koniec 2026 roku.
Cyfryzacja rejestru zabytków
Rejestr zabytków będzie uniwersalną cyfrową bazą danych. Powstał harmonogram stworzenia e-systemu, który wystartuje w 2029 roku.
Koniec z przechowywaniem papierowych zgłoszeń do ZUS
Likwidujemy obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych przez przedsiębiorców. Wystarczą dokumenty przekazane do ZUS elektronicznie. Ograniczamy biurokrację, koszty archiwizacji dokumentów i ułatwiamy życie księgowym i przedsiębiorcom.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną
Przyspieszamy dostęp do danych KRS
Dla podmiotów publicznych oraz realizujących zadania publiczne zostanie wprowadzony dostęp do danych z Krajowego Rejestru Sądowego za pomocą automatycznych narzędzi internetowych (API), co umożliwi automatyzację procesów weryfikacji danych.
Zostanie zniesiony obowiązek ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisów dokonywanych w Krajowym Rejestrze Sądowym, co ograniczy koszty wniosków o wpis ponoszone przez przedsiębiorców, a skutki prawne wpisów dokonanych w KRS będą następować od dnia wpisu w tym rejestrze.
Wszystkie wnioski i pisma dotyczące podmiotów podlegających obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, będą składane wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, a jednocześnie akta rejestrowe będą prowadzone dla tych podmiotów wyłącznie w systemie teleinformatycznym.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną
Polisę obsłużymy e-mailem
Uprościliśmy procedury kontaktu elektronicznego w sprawach ubezpieczeniowych. Teraz nie trzeba potwierdzać korespondencji podpisem na papierowym wydruku – wystarczy akceptacja przez e-mail. Klient może nie wyrazić zgody na taki sposób komunikacji, jeśli woli dokumentację na papierze.
Dowiedz się więcej... Zobacz ścieżkę legislacyjną