Filmiki instruktażowe
Filmy instruktażowe to krótkie instrukcje w formie wideo, z których dowiesz się między innymi, jak utworzyć i wysłać wiadomość elektroniczną (PURDE) i hybrydową (PUH), jak korzystać z wyszukiwarki bazy adresów elektronicznych (BAE) oraz w jaki sposób utworzyć nowy folder w skrzynce do e-Doręczeń.
Z filmu dowiesz się, jak zawnioskować o adres i skrzynkę e-Doręczeń dla podmiotu publicznego. Ten materiał kierujemy przede wszystkim do reprezentantów i pełnomocników podmiotu. Pokazujemy:
- jak krok po kroku w systemie złożyć wniosek o utworzenie adresu i skrzynki,
- co i gdzie załączyć, jeśli jesteś pełnomocnikiem lub reprezentantem podmiotu,
- jakie dane przygotować i podać we wniosku,
- jak wskazać administratora skrzynki,
- jak elektronicznie podpisać wniosek.
Masz już skrzynkę do e-Doręczeń? Teraz czas na to, by ją aktywować. Obejrzyj film, w którym pokazujemy, jak aktywować skrzynkę w serwisie e-Doręczenia. Podczas aktywacji skrzynki ważne jest:
- podanie adresu e-mail, na który będziesz otrzymywać powiadomienia o nowych wiadomościach,
- przeczytanie i zaakceptowanie regulaminu.
Dzięki e-Doręczeniom możesz wysyłać i odbierać pisma, kiedy chcesz i gdzie chcesz. Obejrzyj film, w którym pokazujemy:
- proces logowania do aplikacji e-Doręczeń,
- widok wszystkich skrzynek, do których masz dostęp,
- w którym miejscu serwisu możesz zarządzać adresami do e-Doręczeń i sprawdzić swoje dane,
- w którym miejscu serwisu możesz złożyć wniosek o ADE i sprawdzić jego status.
Obejrzyj film, w którym pokazujemy szczegóły skrzynki do e-Doręczeń. Odpowiadamy w nim na wiele pytań – między innymi:
- w jakich folderach pogrupowane są wiadomości?
- w którym miejscu serwisu mogę zarządzać uprawnieniami do skrzynki?
- gdzie znajdę przycisk „Nowa wiadomość”?
- jak wyszukać wybraną wiadomość w skrzynce?
Odebrane i wysłane? Obejrzyj i sprawdź:
- gdzie znajdziesz te wiadomości w skrzynce do e-Doręczeń,
- gdzie znajdziesz załączniki i dowody wiadomości,
- gdzie sprawdzisz aktualny status wysłanej wiadomości elektronicznej (PURDE) i hybrydowej (PUH),
- co możesz zrobić z wiadomościami odebranymi i wysłanymi.
Adresat Twojej wiadomości nie ma jeszcze skrzynki do e-Doręczeń? Nic straconego! Za pomocą publicznej usługi hybrydowej wyślesz wiadomość elektronicznie, a odbiorca dostanie ją w formie tradycyjnej. Usługę realizuje operator wyznaczony (Poczta Polska). W filmie pokazujemy krok po kroku, jak wysłać wiadomość hybrydową (PUH):
- gdzie rozpocząć wysyłanie wiadomości,
- jak wybrać typ odbiorcy i gdzie wpisać jego dane,
- gdzie umieścić treść wiadomości i jak nadać tytuł,
- jak dodać załączniki i jaki jest ich maksymalny rozmiar,
- gdzie uzupełnić parametry przesyłki listowej,
- jak zobaczyć podgląd utworzonej wiadomości,
- gdzie znaleźć szczegóły wysłanej wiadomości i jej status.
Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE) to wysłanie i odebranie korespondencji elektronicznej pomiędzy podmiotami publicznymi oraz podmiotami publicznymi a niepublicznymi. Wszyscy, którzy korzystają z PURDE, muszą mieć aktywny adres do e-Doręczeń (ADE). Usługę realizuje operator wyznaczony (Poczta Polska). Z filmu dowiesz się, jak utworzyć nową wiadomość elektroniczną. Sprawdź:
- gdzie rozpocząć wysyłanie wiadomości,
- gdzie wpisać dane odbiorcy,
- gdzie umieścić treść wiadomości i jak nadać tytuł,
- czy można wysłać wiadomość bez treści – a z załącznikiem,
- jak dodać załączniki i jaki jest ich maksymalny rozmiar,
- jak podpisać dokument,
- gdzie znaleźć szczegóły wysłanej wiadomości i jej status.
Nowa wiadomość w skrzynce e-Doręczeń. Sprawdź, jak na nią odpowiedzieć albo jak przekazać ją dalej. Wygląda to dokładnie tak samo zarówno w przypadku skrzynki osobistej, jak i skrzynki służbowej. Obejrzyj film, w którym pokazujemy, gdzie znajdziesz opcje Odpowiedz i Przekaż dalej oraz jak – krok po kroku – odpowiedzieć lub przekazać dalej wiadomość.
Chcesz wysłać wiadomość, ale nie znasz adresu e-Doręczeń odbiorcy? Znajdź go za pomocą opcji wyszukiwanie zaawansowane w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE). Do BAE jest wpisany każdy adres do e-Doręczeń. Obejrzyj film, a dowiesz się, jak – wysyłając wiadomość elektroniczną – wyszukać:
- osobę fizyczną po numerze PESEL lub po adresie do korespondencji (opcja dostępna tylko dla podmiotów publicznych)
- osobę wykonującą zawód zaufania publicznego po imieniu i nazwisku lub po adresie do korespondencji (opcja dostępna tylko dla podmiotów publicznych),
- podmiot publiczny, organizację albo działalność gospodarczą po identyfikatorze lub adresie siedziby.
Pokazujemy też, jak wyszukać obiorcę przy wysyłaniu wiadomości hybrydowej:
- osobę fizyczną wyszukasz po adresie do e-Doręczeń, numerze PESEL i adresie do korespondencji (opcja dostępna tylko dla podmiotów publicznych)
- osobę wykonującą zawód zaufania publicznego wyszukasz po adresie do e-Doręczeń, imieniu i nazwisku oraz adresie do korespondencji opcja dostępna tylko dla podmiotów publicznych)
- podmiot publiczny, organizację albo działalność gospodarczą wyszukasz po identyfikatorze, adresie siedziby lub adresie do e-Doręczeń.
Wysyłasz jedną wiadomość do wielu odbiorców? Podmioty publiczne na swoich skrzynkach służbowych mogą importować odbiorców z pliku – zarówno przy wiadomości elektronicznej, jak i hybrydowej. Obejrzyj film, aby dowiedzieć się, jak przygotować poprawnie plik z listą odbiorców i skorzystać z ułatwienia, dzięki któremu wysyłka masowa staje się prosta!
Obejrzyj film, aby poznać zakładkę Twoja skrzynka na platformie e-Doręczeń. Możesz tam między innymi:
- znaleźć ogólne informacje o skrzynce i zalogowanym użytkowniku,
- sprawdzisz historię dostępu i dowiedzieć się, od kiedy masz dostęp do skrzynki,
- zobaczyć, kto zarządza daną skrzynką.
Obejrzyj film, aby poznać zakładkę Użytkownicy na platformie e-Doręczeń. W tej zakładce możesz między innymi:
- znaleźć listę wszystkich użytkowników, którzy mają dostęp do skrzynki,
- wyszukać konkretnego użytkownika dzięki wyszukiwarce,
- dodać użytkownika, czyli nadać dostępy nowej osobie,
- sprawdzić szczegółowe informacje o uprawnieniach i statusie danego użytkownika,
- odebrać dostęp do skrzynki wybranemu użytkownikowi.
Nowy użytkownik, którego dodasz, otrzyma zaproszenie na adres e-mail podany w formularzu. Będzie miał 14 dni na jego przyjęcie. Gdy przyjmie zaproszenie – status tego użytkownika zmieni się z „zaproszony” na „aktywny”.
Foldery na platformie e-Doręczeń pozwalają uporządkować wiadomości w skrzynce. Oprócz takich folderów jak Wysłane, Odebrane, Robocze i Kosz możesz stworzyć inne foldery – według własnych potrzeb. W tym filmie pokazujemy, jak to zrobić. Wystarczy w formularzu wprowadzić nazwę folderu oraz nazwę etykiety technicznej – i gotowe!
Obejrzyj film, aby poznać zakładkę Role na platformie e-Doręczeń. W tej zakładce możesz między innymi zobaczyć dostępne role, które można przypisać użytkownikom, oraz stworzyć nową rolę. Uwaga! Nową rolę może utworzyć tylko administrator skrzynki. Takie role jak: „administrator”, „uprawniony”, „obserwator”, „właściciel” są w systemie predefiniowane. Oznacza to, że nie można ich usunąć ani edytować.
Administrator skrzynki służbowej może dodać zewnętrzny system kancelaryjny klasy EZD do skrzynki e-Doręczeń. Taka opcja dostępna jest w zakładce Systemy. Obejrzyj film, w którym pokazujemy, jak to zrobić, i omawiamy środki uwierzytelniające, które można wskazać przy dodawaniu systemu. Na stronie e-Doręczeń w zakładce „Integracja” znajdziesz więcej informacji na temat integracji e-Doręczeń z systemami elektronicznego zarządzania dokumentacją.
Dzięki regułom wszystkie nowe wiadomości, które przychodzą na Twoją skrzynkę, trafią do odpowiedniego folderu. Obejrzyj film i dowiedz się:
- jak utworzyć regułę automatycznego przenoszenia wiadomości,
- jak ustawić warunki przenoszenia wiadomości,
- jak włączyć lub wyłączyć regułę,
- jak podczas dodawania reguły utworzyć nowy folder.
Jak utworzyć archiwum wiadomości w e-Doręczeniach oraz jak je pobrać na dysk komputera i usunąć z systemu? Między innymi na te pytania odpowiadamy w filmie. Dodatkowo dowiesz się:
- jak funkcjonuje zakładka Zamówione archiwa,
- jak sprawdzić szacowany czas utworzenia archiwum oraz jego status,
- jak odnaleźć archiwum, używając jego identyfikatora,
- w jakich formatach archiwum oraz poszczególne pliki z archiwum zapisują się na dysku,
- jak wraz z usunięciem archiwum usunąć trwale zarchiwizowane wiadomości.
Z filmu dowiesz się, jak złożyć wniosek dotyczący zmiany adresu do e-Doręczeń i gdzie sprawdzić status tego wniosku. Dodatkowo w materiale pokazujemy:
- jak w zakładce Zarządzanie adresami do e-Doręczeń wyszukać konkretny adres,
- w jaki sposób można filtrować listę adresów,
- jak sprawdzić szczegóły złożonego wniosku,
- cały proces składania wniosku – niezależnie czy składasz go dla siebie, czy dla innej osoby lub podmiotu.
Wniosek może dotyczyć: aktualizacji danych, wykreślenia adresu e-Doręczeń lub zmiany dostawcy usługi.
Z filmu dowiesz się, jak wysłać wniosek o aktualizację danych podmiotu publicznego w Bazie Adresów Elektronicznych. Krok po kroku przedstawiamy, jak wygląda ten proces i jakie dane są potrzebne do złożenia wniosku.
Obejrzyj film i sprawdź:
- w którym miejscu w systemie składa się wniosek,
- co zrobić, jeśli masz już złożony wniosek związany z wybranym adresem do e-Doręczeń,
- co musisz załączyć, jeśli jesteś reprezentantem lub pełnomocnikiem podmiotu,
- jak zmienić dane administratora, usunąć administratora lub dodać nowego,
- jak podpisać wniosek.