Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń”
18.09.2025
18 września 2025 r. została przyjęta i podpisana przez Radę Ministrów uchwała nr 121 w sprawie Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń”.
W nawiązaniu do informacji z dnia 10 i 12 września br., przekazanych do wojewodów i organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego i pozostałe placówki wskazane w załączniku do uchwały, Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 – „Cyfrowy Uczeń” ma wspierać realizację celów określonych w następujących obszarach Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji w zakresie rozwoju:
- nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji w szkole;
- metod kształcenia, dydaktyki cyfrowa, cyfrowych zasobów dydaktycznych;
- kształcenia i doskonalenie nauczycieli;
- wyposażenia uczniów, nauczycieli i szkół.
Ponadto Program ma rozwijać i kontynuować działania realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w inwestycjach C2.1.2 oraz C2.2.1 oraz uzupełnia działania zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Program obejmie
- Organy prowadzące poniższe publiczne i niepubliczne jednostki systemu oświaty:
- placówki – publiczne i niepubliczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043):
- placówki oświatowo-wychowawcze, w tym:
- szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,
- pałace młodzieży,
- młodzieżowe domy kultury,
- międzyszkolne ośrodki sportowe,
- ogniska pracy pozaszkolnej,
- ogrody jordanowskie,
- pozaszkolne placówki specjalistyczne,
- placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych,
- placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy i domy wczasów dziecięcych).
– prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne;
- placówki prowadzone przez ministrów właściwych – publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli;
- placówki wychowania przedszkolnego – publiczne i niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także oddziały wychowania przedszkolnego w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne;
- szkoły:
- publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,
- publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, a także branżowe szkoły II stopnia prowadzące kształcenie w formie dziennej), o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego;
- szkoły w ORPEG – szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, wchodzące w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
- Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Centrum Informatyczne Edukacji.
Link do rozporządzenia: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/1254
Terminy i wnioski
W 2025 r. w Programie mogą wziąć udział placówki określone powyżej w pkt 1 i 2 oraz placówki wychowania przedszkolnego określone powyżej w pkt 3.
W celu otrzymania wsparcia finansowego:
- Dyrektor placówki wychowania przedszkolnego składa do swojego organu prowadzącego w terminie do 19 września br. wniosek A, a organ prowadzący w terminie do 23 września br. zbiorczy wniosek do wojewody;
- Dyrektor placówki składa wniosek B w terminie do 19 września br., a organ prowadzący w terminie do 23 września br. zbiorczy wniosek do wojewody;
- Dyrektor placówki prowadzonej przez właściwego ministra składa w terminie do 19 września br. wniosek C do ministra właściwego. Wniosek o udział w Programie dyrektora placówki prowadzonej przez właściwego ministra jest wnioskiem o udzielenie wsparcia - poniżej wzory wniosków.
UWAGA
W związku z wejściem w życie projektu rozporządzenia i uchwały Rady Ministrów w dniu 19 września br., wniosek A ,B i C można przygotować wcześniej, ale przekazać do organu dopiero 19 września br.
Wnioski o udział w Programie (dyrektor) i o udzielnie wsparcia finansowego (organ prowadzący) można przekazywać w formie elektronicznej.
Wnioski A,B,C zawierają nazwę powiatu wraz ze wskaźnikiem wykluczenia społeczno-sieciowego (WWS-S), który obligatoryjnie trzeba wybrać z listy i wskazać.
Ważna informacja - warunkiem udziału w Programie jest zapewnianie co najmniej 20% wkładu własnego (finansowego, rzeczowego lub rzeczowo-finansowego), który zapewnia organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego lub placówkę (za wyjątkiem placówki prowadzonej przez ministra właściwego).
Materiały
Wniosek A dyrektora placówki wychowania przedszkolnego20250918_Wniosek_A_dyrektora_przedszkola_2025.xlsx 0.03MB Wniosek B dyrektora placówki
20250918_Wniosek_B_dyrektora_placówki_2025.xlsx 0.04MB Wniosek C dyrektora placówki prowadzonej przez właściwego ministra
20250918_Wniosek_C_dyrektora_placówki_2025_prowadzonej_przez_właściwego_ministra_xlsx.xlsx 0.03MB Wniosek organu prowadzącego
20250919_Wniosek_organ_prowadzący2025.xlsx 0.02MB Wniosek organu prowadzącego placówkę (Ministerstwo)
20250918_Wniosek_organ_prowadzący_Ministerstwo_xlsx.xlsx 0.02MB Uchwała Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 – „Cyfrowy Uczeń”
Cyfrowy_uczeń_-_uchwała.pdf 0.14MB Załącznik do uchwały nr 121 Rady Ministrów z dnia 17 września 2025 r. "Cyfrowy uczeń"
Cyfrowy_uczeń_załącznik_do_uchwały.pdf 0.49MB