W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wytyczne edytorskie i językowe do opracowania podręczników oraz wytyczne do uniwersalnego projektowania graficznego podręczników

Wytyczne edytorskie i językowe, jak i wytyczne do uniwersalnego projektowania graficznego podręcznika powstały we współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej z wydawcami podręczników oraz ze specjalistami zajmującymi się dostosowaniem podręczników do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, co znacząco wpłynie na przystępność treści i przyjazny dla ucznia charakter podręcznika.

Przygotowanie podręcznika na wysokim poziomie merytorycznym, dydaktycznym i językowym, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wymaga szczególnej dbałości o poprawność i kulturę języka polskiego. Wytyczne edytorskie i językowe do opracowania podręczników stworzono na podstawie publikacji „Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii”, oprac.: K. Gąsiorek, A. Hącia, K. Kłosińska, D. Krzyżyk, J. Nocoń, H. Synowiec (https://www.gov.pl/web/edukacja/wzory-opinii-podrecznikow-dla-nowych-typow-szkol). Wytyczne te – usystematyzowane w obszarach: segmentacja tekstu, komponent informacyjny, komponent zadaniowy, komponent ikoniczno-edytorski, komunikatywność tekstu, poprawność językowa i stylowa – są rozwinięciem kryteriów oceny językowej podręcznika, zawartych w obowiązującym formularzu opinii językowej, który wypełniają rzeczoznawcy Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Tworzenie podręczników funkcjonalnych i spełniających założenia estetyczne wymaga stosowania wytycznych do uniwersalnego projektowania graficznego podręczników, które uwzględniają specyfikę różnych przedmiotów i metod dydaktycznych stosowanych na różnych etapach nauczania przy jednoczesnym zachowaniu indywidualnego charakteru projektu graficznego każdego podręcznika. Wytyczne te – usystematyzowane w obszarach: struktura podręcznika, tekst, kolor i grafika – są rozwinięciem kryterium oceny szaty graficznej zawartego w obowiązującym formularzu opinii merytoryczno-dydaktycznej, który wypełniają rzeczoznawcy Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Materiały

Wytyczne edytorskie i językowe do opracowania podręczników
Wytyczne​_edytorskie​_i​_językowe​_do​_opracowania​_podręczników.pdf 0.46MB
Wytyczne do uniwersalnego projektowania graficznego
Wytyczne​_do​_uniwersalnego​_projektowania​_graficznego.pdf 0.47MB
{"register":{"columns":[]}}