W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co warto wiedzieć o współpracy z rynkiem w zakresie EZD RP

28.05.2025

EZD RP jest udostępniony na licencji freeware, co oznacza, że mogą z niego korzystać wszystkie zainteresowane podmioty i osoby fizyczne. NASK zapewnia oprogramowanie, dokumentację, API oraz materiały edukacyjne - ale nie wskazuje konkretnych wykonawców zewnętrznych, nie udziela rekomendacji i nie certyfikuje firm w zakresie wdrażania EZD RP i świadczenia usług wsparcia.

.

Dzięki przedsięwzięciu pn. „Wsparcie dla powszechnego stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją poprzez rozwój i udostępnienie nieodpłatnego systemu klasy EZD, udostępnienie chmury SaaS2 EZD RP oraz wdrożenia systemu EZD w administracji publicznej RP”, finansowanemu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i realizowanemu przez Ministerstwo Cyfryzacji w partnerstwie z NASK, możliwa jest znacząca rozbudowa SaaS EZD RP – usługi chmurowej udostępnianej bezpłatnie na zlecenie Ministra Cyfryzacji. 

Strategiczne podejście

Inwestycja w SaaS EZD RP pozwoli korzystać z systemu ponad 300 tysiącom pracowników podmiotów publicznych. Jest to ważny krok w realizacji Strategii Cyfryzacji Państwa prowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji. 

Priorytetem resortu jest zapewnienie powszechnego dostępu do SaaS EZD RP poprzez budowaną przez rząd infrastrukturę. Organizacje zainteresowane wdrożeniem EZD RP mogą jednak zdecydować się na instalację oprogramowania w modelu on-premise lub skorzystanie z komercyjnej usługi chmurowej. Firmy mogą przy tym świadczyć zarówno asystę techniczną, jak i dostarczać hosting lub kompleksowe rozwiązania w modelu SaaS EZD RP.

Samo zainstalowanie systemu to dopiero początek. NASK podkreśla, że pełne wdrożenie EZD RP wymaga przemyślanej konfiguracji, dostosowania procesów wewnętrznych oraz odpowiedniego przygotowania zespołu.

Wsparcie różnych ścieżek

Samodzielne wdrożenie EZD RP lub z pomocą zewnętrznego dostawcy ułatwiają dostępne materiały edukacyjne. NASK regularnie publikuje filmy instruktażowe i szkoleniowe, rozwija ofertę interkatywnych kursów e-learningowych i wspiera Forum EZD RP – przestrzeń wymiany wiedzy i doświadczeń. Wszystkie te źródła, uzupełnione obszernym Podręcznikiem użytkownika EZD RP, tworzą fundament wiedzy o systemie.

NASK nie prowadzi listy rekomendowanych, certyfikowanych ani autoryzowanych partnerów wdrożeniowych. Nie wskazuje konkretnych firm świadczących usługi wdrożeniowe, szkoleniowe, integratorskie ani dostawców chmury (SaaS). Ewentualny wybór partnera do współpracy leży po stronie urzędu i powinien być dokonany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami zamówień publicznych oraz rzeczywistymi potrzebami urzędu.

Jeśli jakaś firma posługuje się sformułowaniami sugerującymi, że jest „autoryzowana przez NASK” lub „działa w porozumieniu z NASK”, należy zachować ostrożność. Takie sformułowania nie mają formalnego umocowania i mogą wprowadzać w błąd.

Dostępność wsparcia NASK

Pomoc techniczna i merytoryczna (service desk) świadczona przez NASK jest dostępna wyłącznie dla urzędów, które realizują wdrożenie zgodnie z ustaloną ścieżką, przy wsparciu NASK. Zasady jego udzielania są uzgadniane z Ministerstwem Cyfryzacji i publikowane na stronie www.ezdrp.gov.pl.

Podmioty, które nie mogą skorzystać z bezpośredniego wsparcia, mogą samodzielnie wdrożyć system, korzystając ze wspomnianych wcześniej ogólnodostępnych materiałów: dokumentacji, szkoleń online, nagrań wideo, forum dyskusyjnego oraz Podręcznika użytkownika.

Cyfryzacja z EZD RP

EZD RP to bezpłatne narzędzie, które realnie wspiera cyfryzację administracji publicznej, oferując nowoczesne, bezpieczne i dostępne rozwiązania. Dzięki środkom z KPO możliwe jest znaczne rozszerzenie jego dostępności, zwłaszcza dla jednostek samorządowych.