EZD w praktyce: warsztaty online dla instytucji publicznych
22.05.2025
W ramach projektu współfinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa odbyły się kolejne warsztaty dla jednostek administracji publicznej, które przy wsparciu NASK wdrożyły system EZD RP lub EZD PUW bądź są w trakcie ich wdrażania. Spotkanie online, zorganizowane 20 maja 2025 r., poświęcone było rozwijaniu kompetencji cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznego wykorzystania systemów klasy EZD w codziennej pracy.
Warsztaty skierowane były do instytucji publicznych, które otrzymały wsparcie we wdrożeniu EZD RP lub EZD PUW w ramach projektu pn. „Upowszechnianie elektronicznego zarządzania dokumentacją w podmiotach publicznych (systemy EZD PUW i EZD RP) oraz nowe funkcje systemu EZD RP” [akronim: EZD-POPC] dofinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Działanie 2.2 Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej.
Spotkanie zainaugurowała Magdalena Sawicka, dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku, która powitała uczestników oraz przedstawiła główne cele wydarzenia.
Jednym z naszych zadań jest wsparcie partnerów, którzy wdrożyli EZD RP lub EZD PUW – zarówno na etapie wdrożenia, jak i późniejszego utrzymania systemu. Podczas szkoleń omawiamy nie tylko funkcje i moduły systemów, ale również kwestie prawne oraz zasady elektronicznego zarządzania dokumentacją. Przypominamy, że partnerzy mogą zwrócić się do NASK z wnioskiem o weryfikację prawidłowości wykonywania czynności kancelaryjnych lub o wsparcie przy opracowywaniu wewnętrznych procedur i normatywów
– powiedziała Magdalena Sawicka.
W warsztatach uczestniczyli kierownicy podmiotów, koordynatorzy, członkowie zespołów wdrożeniowych i administratorzy EZD. Łącznie w spotkaniu wzięło udział ponad 1600 osób.
O dokumentach i składach
W pierwszej części warsztatów zaprezentowane zostały różnice w postępowaniu w zależności od sposobu wpływu dokumentu oraz charakterystyki składów chronologicznych i składów informatycznych nośników danych. Podkreślono, że sposób i format wpływu dokumentu – czy to w postaci papierowej, czy też elektronicznej – nie determinuje rodzaju prowadzonej sprawy. Analogicznie rodzaj sprawy nie przesądza o sposobie wysyłki korespondencji.
Omówiono również zastosowanie składów, przypominając, że skład chronologiczny obowiązuje wyłącznie w przypadku spraw prowadzonych elektronicznie, natomiast skład informatycznych nośników danych stosowany jest zarówno w sprawach prowadzonych elektronicznie, jak i tradycyjnie. Taki podział ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego klasyfikowania i archiwizacji dokumentacji w systemie EZD RP.
Kolejny blok tematyczny dotyczył zasad dekretacji oraz sposobu postępowania z dokumentacją – zarówno tą prowadzoną elektronicznie, jak i tradycyjnie. Szczególną uwagę poświęcono sprawom i pismom niestanowiącym akt sprawy.
e-Doręczenia i rejestry własne
Następnie przedstawione zostały praktyczne aspekty integracji systemu EZD RP z usługą e-Doręczeń. Uczestnicy poznali najczęstsze wyzwania, z jakimi mierzą się użytkownicy podczas codziennej pracy z tą funkcją, w tym m.in. obsługę zwrotów przesyłek PUH oraz sposób kompletowania dokumentacji potwierdzającej przebieg doręczeń.
Omówiono również mechanizmy wyszukiwania odbiorców w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE), ze szczególnym uwzględnieniem typów podmiotów w bazie oraz różnic w ich identyfikacji. Przedstawiono także statusy wysyłki oraz rodzaje dowodów realizacji – zarówno dla przesyłek PURDE, jak i PUH.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się również prezentacja dotycząca tworzenia i wykorzystywania rejestrów własnych w EZD RP. Podczas omawiania tego tematu eksperci NASK pokazali, jak instytucje mogą w tym zakresie dostosowywać system do swoich indywidualnych potrzeb.
Obsługa zgłoszeń i rozwój kompetencji
Podczas ostatniego wystąpienia zastępca kierownika Zespołu Wsparcia Technicznego przybliżył uczestnikom proces zgłaszania problemów i zapytań do Service Desk EZD. Przedstawił także najczęściej pojawiające się kwestie techniczne i organizacyjne, które trafiają do zespołu wsparcia.
Warsztaty zakończyła dyrektor Magdalena Sawicka, dziękując uczestnikom za aktywność i podkreślając znaczenie dalszego rozwijania kompetencji cyfrowych w administracji publicznej.
Materiały
Sposób wpływu dokumentu a rodzaj prowadzonej sprawy – skład chronologiczny i skład informatycznych nośników danych01-EZD-RP-sposob-wplywu-dokumentu-a-rodzaj-prowadzonej-sprawy.pdf 1.38MB Co po wpływie pisma? Dekretacja i postępowanie z dokumentacją – sprawy i pisma niestanowiące akt sprawy prowadzone elektronicznie i tradycyjnie
02-EZD-RP-co-po-wplywie-pisma-dekretacja-i-postepowanie-z-dokumentacja.pdf 2.25MB Integracja systemu EZD z e-Doręczeniami w praktyce. Najczęstsze wyzwania napotykane przez użytkowników w codziennej pracy
03-EZD-RP-integracja-systemu-EZD-z-eDoreczeniami-w-praktyce.pdf 2.55MB Tworzenie i praktyczne wykorzystanie rejestrów własnych na potrzeby instytucji
04-EZD-RP-tworzenie-i-praktyczne-wykorzystanie-rejestrow-wlasnych.pdf 3.87MB Zgłoszenia Service Desk EZD
05-zgloszenia-service-desk-EZD.pdf 1.93MB