Upowszechnianie EZD RP dzięki KPO. Zapraszamy na konferencję!
20.06.2025
Środki finansowe z Krajowego Planu Odbudowy sprawią, że EZD RP zostanie wdrożony w 2000 jednostek administracji publicznej. Kto może skorzystać z systemu? Co zmieni się w pracy urzędów? Jak uzyskać wsparcie wdrożeniowe? O tym wszystkim opowiemy podczas konferencji, która odbędzie się 14 lipca 2025 roku.
Konferencja „Jak skutecznie i bezpiecznie wdrożyć i użytkować system EZD RP” jest poświęcona upowszechnianiu systemu EZD RP i jego finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy. Spotkanie odbędzie się w formule hybrydowej – stacjonarnie w siedzibie NASK przy ul. Kolskiej 12 w Warszawie (sala konferencyjna „Lotnisko”) oraz online.
Udział w konferencji, która potrwa od godz. 10:30 do 15:15 jest bezpłatny. Uwaga! Liczba miejsc stacjonarnych jest ograniczona do 100 osób. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału online. Obowiązuje rejestracja:
Rozbudowa SaaS EZD RP
Nowe środki z Krajowego Planu Odbudowy umożliwią rozbudowę chmury SaaS EZD RP, z której skorzysta nawet 300 tys. pracowników administracji. Przedsięwzięcie zrealizuje na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji Centralny Ośrodek Informatyki.
Rozbudowa SaaS EZD RP to szansa na upowszechnienie systemu, szczególnie w jednostkach samorządowych. Wdrożenie w modelu chmurowym i uzyskanie wsparcia ze strony NASK eliminuje potrzebę zakupu własnego sprzętu i oprogramowania oraz zatrudniania doświadczonych administratorów IT.
Udostępnianie bezpłatnego systemu EZD RP – wytwarzanego, rozwijanego i utrzymywanego przez NASK od 2022 roku – wspiera cyfrową transformację polskiej administracji i jest ważnym elementem Strategii Cyfryzacji Polski. Korzysta z niego już ponad 1300 instytucji publicznych, a liczba użytkowników stale rośnie.
Lipcowa konferencja ma na celu zachęcić do powszechnego stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją. Szeroka dostępność oferowanego przez NASK nieodpłatnego systemu oraz chmury SaaS EZD RP pozwala wdrażać EZD RP zarówno dużym, jak i niewielkim instytucjom. Prowadzone przez NASK działania korespondują z planowanym wprowadzeniem obowiązku stosowania systemu klasy EZD w podmiotach publicznych od 2028 roku.
Wśród podmiotów, które już korzystają z EZD RP, są m.in. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Najwyższa Izba Kontroli, KRUS czy Ministerstwo Przemysłu, a także urzędy miast, gmin oraz mniejsze jednostki jak przedszkola czy żłobki.
Goście i gospodarze spotkania
Podczas konferencji o EZD RP opowiedzą eksperci z NASK i Centralnego Ośrodka Informatyki – wśród tematów pojawią się m.in. integracja z e-Doręczeniami, EZD jako instrument realizacji celów polityk publicznych czy budowa nowej infrastruktury chmurowej.
W wydarzeniu wezmą udział goście – wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski oraz Radosław Maćkowiak, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki. Nie zabraknie oczywiście przedstawicieli NASK, na czele z dyrektorem instytutu dr. Radosławem Nielkiem, zastępcą dyrektora ds. nowych technologii dla polityk publicznych Mariuszem Madejczykiem oraz dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku Magdaleną Sawicką, która poprowadzi spotkanie.
W programie przewidziano m.in. omówienie planów dotyczących przyszłości EZD PUW i EZD RP w kontekście ogólnokrajowej polityki cyfryzacji. Eksperci przedstawią plany rozbudowy SaaS EZD RP, która ma objąć 300 tys. użytkowników oraz przekażą praktyczne informacje: jak można dołączyć do grona partnerów EZD RP, jakie są dostępne modele współpracy, scenariusze implementacji oraz wymagania techniczne EZD RP, a także jak zautomatyzować obsługę korespondencji realizowanej w EZD RP w ramach e-Doręczeń.
Nowe środki, nowa skala
Upowszechnianie EZD RP w administracji publicznej, realizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji w partnerstwie z NASK-PIB, objęte jest wsparciem w ramach Inwestycji C2.1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Unii Europejskiej – NextGenerationEU.. Projekt ma wartość 228,4 mln zł, z czego 194,2 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
W ramach przedsięwzięcia pn. „Wsparcie dla powszechnego stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją poprzez rozwój i udostępnienie nieodpłatnego systemu klasy EZD, udostępnienie chmury SaaS2 EZD RP oraz wdrożenia systemu EZD w administracji publicznej RP”, zaplanowano nie tylko wdrożenie EZD RP w ponad 2000 podmiotów oraz rozbudowę chmurowej infrastruktury SaaS, ale również przeszkolenie 75 000 nowych użytkowników. To szansa na cyfrowy skok szczególnie dla mniejszych jednostek administracji publicznej.
Jednostki zainteresowane udziałem w projekcie mogą zgłaszać się za pośrednictwem strony internetowej poświęconej wsparciu wdrożeniowemu.
EZD RP a cyfryzacja administracji
Obecnie jedynie 30,6% instytucji publicznych w Polsce korzysta z systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją jako podstawowego narzędzia pracy. W wielu miejscach wciąż dominuje papierowy obieg dokumentów, co generuje wysokie koszty i wydłuża procedury.
EZD RP to realne wsparcie transformacji cyfrowej i lepszej organizacji pracy w administracji. Pozwala zautomatyzować i przyspieszyć obieg dokumentów wewnątrz urzędów, między instytucjami oraz w kontaktach z obywatelami. Jest w pełni zintegrowany z e-Doręczeniami i ePUAP-em, a udostępniany jest nieodpłatnie na licencji freeware.
Materiały
Agenda konferencji „Jak skutecznie i bezpiecznie wdrożyć i użytkować system EZD RP” 14.07.2025Agenda_konferencji_„Jak_skutecznie_i_bezpiecznie_wdrożyć_i_użytkować_system_EZD_RP”_14072025.pdf 0.19MB