W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowa na projekt i budowę kolejnego odcinka S10 podpisana

06.09.2022

Podpisaliśmy umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 Emilianowo - Solec. To trzecia umowa na realizację, podzielonej na cztery odcinki realizacyjne, S10 Bydgoszcz - Toruń. Firma POLAQUA z Piaseczna zaprojektuje i zbuduje odcinek o długości 8,6 km. Wartość umowy to niemal 240 mln zł.

Infografika

Zakres zadania

Odcinek drogi ekspresowej S10 Emilianowo - Solec będzie miał długość 8,6 km. Rozpocznie się na wschód od planowanego węzła Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego, kończąc się przed planowanym węzłem Solec. W ramach tej inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi oraz nowy węzeł Makowiska.  

Omawiany odcinek będzie stanowił szybkie połączenie drogowe m.in. z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym i będzie faktycznym dopełnieniem południowego fragmentu obwodnicy Bydgoszczy.

Przebieg przetargu

Po tym jak wiosną br. wskazaliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę odc. Emilianowo - Solec, z możliwości odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) skorzystali niektórzy wykonawcy biorący udział w przetargu. W maju złożyliśmy skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Warszawie. 1 sierpnia br. sąd ogłosił wyrok uwzględniający naszą skargę. Po zakończeniu standardowej kontroli uprzedniej przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz dostarczeniu gwarancji należytego wykonania robót, zaprosiliśmy wykonawcę do podpisania umowy.

Umowa z firmą POLAQUA opiewa na kwotę 239 835 489,69 zł. Planowany termin ukończenia inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 41 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Zestawienie ofert złożonych w przetargu na realizację tego odcinka S10
  • Budimex - 233 587 961,76 zł
  • POLAQUA - 239 835 489,69 zł
  • Konsorcjum Kobylarnia (lider) Mirbud (partner) - 253 439 975,05 zł
  • PORR - 265 052 700,00 zł
  • STRABAG - 271 750 642,72 zł
  • Konsorcjum Mota-Engil Central Europe (lider) MASFALT (partner) - 297 928 679,00 zł
  • Konsorcjum Aldesa Polska (lider) Aldesa SA (partner) - 309 600 414,07 zł
  • Konsorcjum NDI (lider) SP Sine Midas Stroy (partner) - 303 939 458,95 zł

Budżet GDDKiA na ten cel to 424 475 852,67 zł

 

Stan realizacji S10 w regionie

Obecnie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego funkcjonują 24 km drogi ekspresowej S10. W czerwcu ub. roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla powstania 40-kilometrowego odcinka S10 Wyrzysk - Bydgoszcz. W dalszym ciągu w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy trwa rozpatrywanie wniosku. Aktualnie termin rozpatrzenia sprawy RDOŚ wyznaczył na 26 września 2022 r.

Podpisując 6 maja br. umowy na projekt i budowę rozpoczęliśmy realizację dwóch odcinków S10. Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25 oraz Solec - Toruń Zachód, o łącznej długości 30 kilometrów. Wartość obu kontraktów to ponad 836 mln zł. Wykonawcy obu odcinków rozpoczęli inwentaryzację przyrodniczą i prace projektowe. Dziś podpisana umowa oznacza rozpoczęcie prac na znajdującym się pomiędzy nimi odc. Emilianowo - Solec.

W maju br. zaprosiliśmy do podpisania umowy wyłonionego w przetargu wykonawcę 12-kilometrowego odcinka Toruń Zachód - Toruń Południe. Do złożenia podpisów jednak nie doszło. W związku z tym prowadzimy procedury, zgodne z ustawą Prawo zamówień publicznych, w celu wyłonienia kolejnej najkorzystniejszej oferty w przetargu. Procedura uwzględnia szereg pytań dotyczących kwestii technicznych. W sumie w przetargu wzięło udział siedmiu wykonawców, z czego jedna oferta została odrzucona.

Dalej w kierunku Warszawy S10 będzie wspólny 35-kilometrowy przebieg z autostradą A1. W związku z prognozowanym zwiększeniem natężenia ruchu na A1, m.in. przez przeniesienie w przyszłości ruchu tranzytowego relacji Szczecin - Warszawa z A2, planujemy dobudować trzeci pas ruchu. W styczniu br. Minister Infrastruktury uzgodnił Program Inwestycji dla prac przygotowawczych dla rozbudowy autostrady A1 na odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ. Ogłoszenie przetargu na dokumentację planowane jest jeszcze w tym roku. Zakres prac przygotowawczych obejmuje ponadto opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej oraz jej uzyskanie.

4 sierpnia br. podpisaliśmy dwie umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla pozostałych 100 km przyszłej S10 oraz ok. 20 km S50. Droga prowadzić będzie z Włocławka do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (S50). Wartość prac to ponad 22 mln zł, a na wykonanie całości przedmiotu umów wykonawca ma 44 miesiące.

S10 Szczecin - OAW

Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.

Inwestycja rządowa w miejsce PPP

Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.).      

S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe w lutym 2020 r. uzyskała DŚU. Decyzją rządu z czerwca 2020 r., S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca 2021 r. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska. W związku z tym niezbędne było wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. ogłosiliśmy przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj. W sprawie każdego z czterech przetargów po wyborze najkorzystniejszej oferty toczyły się sprawy przed KIO.

Zmiany na skutek decyzji GDOŚ

Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. GDOŚ, decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.

GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego, zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.

Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje nas również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.

Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.

Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, zostaliśmy zobowiązani do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.   

Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.   

Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.

Kalendarium

28 listopada 2016 r. - podpisaliśmy umowę z wykonawcą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (Mosty Katowice)

31 stycznia 2019 r. - złożyliśmy w RDOŚ w Bydgoszczy raport o oddziaływaniu na środowisko z wnioskiem o kontynuowanie procedury i wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

24 lutego 2020 r. - RDOŚ w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla odcinka drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem, do której zostały złożone odwołania

29 kwietnia 2020 r. - w związku z faktem, że RDOŚ w Bydgoszczy nie znalazł podstaw do zmiany lub uchylenia wydanej decyzji środowiskowej, złożone odwołania zostały przekazane do GDOŚ

28 lipca 2020 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 26 października 2020 r.

17 września 2020 r. - GDOŚ postanowieniem odmówił wstrzymania natychmiastowego wykonania decyzji środowiskowej dotyczącej węzła Podgórz

26 października 2020 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 29 stycznia 2021 r.

28 stycznia 2021 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 31 marca 2021 r.

31 marca 2021 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 17 maja 2021 r.      

10 maja 2021 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 4 czerwca 2021 r.

4 czerwca 2021 r. - GDOŚ wydał decyzję środowiskową dla S10 Bydgoszcz - Toruń. W liczącym 65 stron dokumencie podtrzymano zaproponowany przebieg drogi z jednoczesnym zaostrzeniem wymagań środowiskowych dla jej realizacji. Decyzja przewiduje m.in. nowe przejścia dla zwierząt oraz miejsca lęgowe      

18 czerwca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w m. Brzoza 

30 czerwca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód

7 lipca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Emilianowo - Solec  

14 lipca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Toruń Zachód - Toruń Południe      

27 sierpnia 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w Brzozie       

3 września 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Solec - Toruń Zachód      

13 września 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Toruń Zachód - Toruń Południe    

8 listopada 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Emilianowo - Solec      

16 listopada 2021 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 

15 grudnia 2021 r. - unieważniliśmy wybór najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25   

15 grudnia 2021 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Solec - Toruń Zachód   

28 stycznia 2022 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Toruń Zachód - Toruń Południe 

31 stycznia 2022 r. - unieważniliśmy wybór najkorzystniejszej oferty na S10 Solec - Toruń Zachód (wykonanie wyroku KIO z 17 stycznia 2022 r.)  

1 lutego 2022 r. - dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Solec - Toruń Zachód

8 lutego 2022 r. - dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25

23 marca 2022 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Emilianowo - Solec

22 kwietnia 2022 r. - pozytywny wynik kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód

27 kwietnia 2022 r. - pozytywny wynik kontroli Prezesa UZP w sprawie przetargu na S10 Bydgoszcz - Południe Emilianowo

29 kwietnia 2022 r. - pozytywny wynik kontroli Prezesa UZP w sprawie przetargu na S10 Toruń Zachód - Toruń Południe

6 maja 2022 r. - podpisaliśmy umowy na projekt i budowę S10 Bydgoszcz Południe wraz z rozbudową DK25 i S10 Solec - Toruń Zachód

maj 2022 r. - Wykonawca zaproszony do podpisania umowy na projekt i budowę S10 Toruń Zachód - Toruń Południe uchylił się od zawarcia umowy

1 sierpnia 2022 r. - Sąd ogłosił wyrok uwzględniający naszą skargę na decyzję KIO ws. odwołań od wyboru wykonawcy na odc. Emilianowo - Solec

2 września 2022 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę S10 Emilianowo - Solec

2022-2026 - planowane lata realizacji S10 Bydgoszcz - Toruń w systemie Projektu i buduj

 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}