W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Unijne wsparcie dla S19 Boćki - Chlebczyn

21.11.2025

Mamy już 18 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 24,2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 10,6 mld zł. Dziś otrzymaliśmy unijne wsparcie dla realizacji drogi ekspresowej S19 Boćki - Chlebczyn.

Widok z lotu ptaka na budowę drogi ekspresowej S19 w rejonie Malewice–Chlebczyn. Na zdjęciu widać szerokie pasy nowej jezdni w trakcie układania nawierzchni, most nad trasą z zamontowanymi barierami oraz otaczające nasypy ziemne i drogi techniczne. W tle lasy i pola.

Zestawienie logotypów Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko

Część szlaku Via Carpatia

Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19 wynosi niemal 1,5 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to ponad 926 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to prawie 788 mln zł. 

W ramach inwestycji powstanie 41 km drogi ekspresowej S19 na południe od Bielska Podlaskiego, pomiędzy węzłami Boćki i Chlebczyn. Zadanie podzielone zostało na dwa odcinki realizacyjne: Boćki - Malewice (15,9 km) i Malewice - Chlebczyn (25,1 km). Zbudujemy dwa węzły drogowe: Siemiatycze Północ i Południe. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogowego, a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe. 

Inwestycja ma istotne znaczenie zarówno dla Polski, jak i dla całej Unii Europejskiej. Wchodzi ona w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i jest częścią szlaku Via Carpatia.  

FEnIKS na polskich drogach

Wsparcie dla GDDKiA ze środków UE w ramach dwóch priorytetów Programu FEnIKS, dotyczących wsparcia sektora transportu z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, obejmie 30 projektów drogowych i będzie wynosić łącznie ok. 18 mld zł. Pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). 

Łącznie zawarliśmy takie umowy na sześć inwestycji realizowanych przez GDDKiA: 

Ponadto we wrześniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a pod koniec listopada 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisaliśmy też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Pod koniec kwietnia br. podpisaliśmy 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. Otrzymaliśmy unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa. 13. umowę, dotyczącą dofinansowania budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, podpisaliśmy w czerwcu br. 

W lipcu br. podpisaliśmy dwie kolejne umowy o dofinansowanie. Dotyczą one budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz rozbudowy S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. Pod koniec września br. otrzymaliśmy unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Tym samym przekroczyliśmy półmetek środków z UE przyznanych GDDKiA w ramach FEnIKS. 

Kolejne projekty drogowe są w trakcie oceny lub przygotowywana jest dla nich dokumentacja aplikacyjna w celu pozyskania unijnego dofinansowania. 

{"register":{"columns":[]}}