Wspólnie o przyszłości branży budowlanej
27.10.2025
27 października odbyło się spotkanie GDDKiA z przedstawicielami organizacji branżowych oraz firm wykonawczych. Podsumowaliśmy dotychczasowe prace nad postulatami zgłoszonymi przez branżę budowlaną, rozmawialiśmy na temat ogólnej sytuacji na rynku oraz przedstawiliśmy nasze wstępne plany przetargowe na najbliższe lata. Spotkanie było także okazją do inauguracji Forum inwestycyjnego GDDKiA.
Wspieranie rozwoju sieci drogowej
Powołanie Forum inwestycyjnego zapowiedzieliśmy podczas poprzedniego spotkania z branżą 23 czerwca br., a dziś oficjalnie zainaugurowaliśmy jego prace.
Forum inwestycyjne GDDKiA stanowi platformę komunikacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu budowy i utrzymania dróg krajowych, w tym inwestorem, projektantami i wykonawcami. Ma na celu wspieranie rozwoju sieci drogowej, optymalizację procesów, rozpoznawanie barier i poszukiwanie skutecznych metod ich eliminacji. Prace w ramach Forum będą prowadzone m.in. w grupach roboczych. Ich tematyka dotyczyć będzie m.in. projektowania i nadzoru, realizacji, jakości i technologii, utrzymania i bezpieczeństwa czy zamówień publicznych.
Pracami Forum inwestycyjnego kierować będzie jego Prezydium. Dziś powołanie w jego skład odebrali współprzewodniczący: w imieniu branży Barbara Dzieciuchowicz - Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, w imieniu ministra właściwego ds. transportu Katarzyna Kościesza - Dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury oraz w imieniu GDDKiA Tomasz Kwieciński - Radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Ochrona rynku
Na spotkaniu podsumowaliśmy aktualny etap prac nad postulatami, które w ciągu ostatnich miesięcy zgłaszała branża. Jednym z głównych było wdrożenie założeń wyroku TSUE z 22 października 2024 r. w ogłaszanych przez GDDKiA przetargach na kluczowe inwestycje. Wyrok ogranicza dostęp do zamówień publicznych firmom z tzw. państw trzecich.
Do tej pory ogłosiliśmy już 10 takich przetargów: dwa na realizację autostrady A2 między Białą Podlaską a Dobryniem, cztery na rozbudowę A2 Łódź - Warszawa, przetargi na realizację obwodnic Sidziny (DK46), Pisza (DK58/63) i Zwolenia (DK79), a także na realizację węzła Dobrzyniewo Północ na drodze ekspresowej S19. To inwestycje o łącznej długości ponad 140 km i szacunkowej wartości ponad 3,4 mld zł.
Współpraca z branżą
Omówiliśmy też inne, istotne zmiany postulowane przez firmy i organizacje budowlane, nad którymi obecnie pracujemy. Są to m.in. koszty w przedłużonym czasie na ukończenie, zaliczki i mechanizm ich rozliczania w miarę realizacji kontraktu, terminy gwarancji jakości czy kryterium społeczne w przetargach. W trakcie spotkania przekazaliśmy informacje dotyczące etapu realizacji tych postulatów. Dyskusja dotyczyła również zmian w systemie waloryzacji niektórych kontraktów oraz konieczności przeznaczania większych środków na prace utrzymaniowe.
Przedstawiliśmy też informacje na temat etapu prac nad aktualizacją szeregu dokumentów, istotnych w procesie realizacji inwestycji drogowych. Są to wzorcowe dokumenty m.in. w zakresie podbudowy i warstwy mrozoochronnej z mieszanki związanej cementem czy nawierzchni z asfaltu lanego.
Podsumowaliśmy również prace nad szerszym wykorzystaniem destruktu asfaltowego na naszych inwestycjach. W ostatnim czasie zaopiniowaliśmy projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii, który zakłada możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na przetwarzanie wybranych rodzajów odpadów. Trafił on do nas 24 września br. Rozporządzenie może znacząco przyspieszyć proces ponownego wykorzystania destruktu.
W przetargach, w których jest to możliwe, wprowadzamy określone wymagania sprzętowe, a także rozwiązania premiujące wykonawców deklarujących wykorzystanie destruktu asfaltowego. Dotyczy to odcinków: S16 Olsztyn Wschód – Barczewo, S16 Barczewo – Biskupiec oraz rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą.
Szersze wykorzystanie destruktu przełoży się na uzyskanie wymiernych korzyści zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych. Zastosowanie go jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności oraz stanowić będzie jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej.
Plany przetargowe na ten rok
Pod koniec grudnia 2024 r. zapowiadaliśmy ogłoszenie w 2025 r. przetargów na zadania o łącznej długości co najmniej 330 km. Kolejne przetargi były wskazane jako warunkowe, tzn. możliwe do ogłoszenia po spełnieniu określonych warunków, np. uzyskaniu decyzji środowiskowej czy ukończeniu badań geologicznych.
Przed nami w tym roku jeszcze 19 przetargów o łącznej długości blisko 250 km. Będą to m.in. dwa odcinki drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim o długości 21 km, dwa odcinki S10 w woj. kujawsko-pomorskim o długości 40 km czy dwa fragmenty S19 na terenie woj. mazowieckiego o długości 32 km. Ogłosimy też przetargi na 14 km odcinek S12 w woj. mazowieckim oraz cztery odcinki S11 między Szczecinkiem a Poznaniem o łącznej długości ponad 78 km. W tym roku ruszą też postępowania przetargowe dla ośmiu obwodnic, m.in. Międzyborza (DK25), Milicza (DK15), Sztumu (DK55) i Kalisza (DK25).
W całym 2025 r. ogłosimy więc przetargi na inwestycje o łącznej długości 387,5 km i szacowanej wartości ponad 13 mld zł. Wszystko wskazuje na to, że plan przetargowy, kolejny rok z rzędu, zrealizujemy z nawiązką.
Przetargi w kolejnych latach
W przyszłym roku planujemy ogłosić przetargi na zadania o łącznej długości blisko 300 km i łącznej szacowanej wartości ok. 12 mld zł. Będą to m.in. S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski (103,5 km), S11 granica powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego – Piekary Śląskie (35 km), S19 Białystok Zachód – Deniski (53 km) oraz obwodnice Człuchowa w ciągu DK22/25 (22 km), Starachowic w ciągu DK42 (15 km) i Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15 (17 km).
2027 rok zapowiada się jeszcze intensywniej. Planujemy ogłosić przetargi na zadania o łącznej długości między 390 a 480 km. Będą to m.in. S5 Sobótka – Bolków (57 km), S12 Piotrków Trybunalski – Sulejów (35 km), S12 Radom Południe – Puławy (67 km) oraz obwodnice Wielunia w ciągu DK45 (11 km), Zamościa w ciągu DK74 (19 km) i Nowej Dęby w ciągu DK9 (17 km).
Końcowy wynik, jeżeli chodzi o liczbę przetargów ogłoszonych w kolejnych dwóch latach, zależeć będzie od dojrzałości poszczególnych inwestycji, np. uzyskania decyzji środowiskowych czy zakończenia badań geologicznych.
Rok kończymy z przytupem
Ostatnie miesiące 2025 r. zapowiadają się niezwykle intensywnie nie tylko pod kątem ogłaszanych przetargów. Do końca tego roku udostępnimy kierowcom jeszcze ponad 250 km dróg. Wśród nich będzie m.in. autostrada A2 Siedlce – Biała Podlaska, droga ekspresowa S6 od obwodnicy Koszalina i Sianowa do Słupska, S7 Żukowo – Gdańsk Południe, S19 Haćki – Boćki oraz obwodnice Suchowoli i Sztabina (obie na DK8), Koźmina Wielkopolskiego (DK15) i Wąchocka (DK42). Łącznie z już oddanymi w tym roku odcinkami będzie to ponad 400 km dróg.