Współpraca kluczem do sprawnej realizacji inwestycji drogowych
25.06.2025
Ponownie spotkaliśmy się z przedstawicielami firm i organizacji branżowych, żeby podsumować najważniejsze kwestie, związane z realizacją inwestycji na drogach krajowych. Omówiliśmy szczegółowo etap prac nad postulatami zgłoszonymi przez branżę budowlaną oraz aktualizacją kluczowych dokumentów. Rozmawialiśmy też m.in. o planach na najbliższe miesiące oraz wyzwaniach związanych z prowadzonymi zadaniami. Nie zabrakło też dyskusji dotyczącej ogólnej sytuacji na rynku budowlanym.
W wydarzeniu, które odbyło się 23 czerwca, wzięli udział przedstawiciele firm – samodzielni wykonawcy i liderzy konsorcjów – którzy realizują największe inwestycje na drogach krajowych. W spotkaniu uczestniczył również m.in. Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury oraz przedstawiciele Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów, a także Urzędu Zamówień Publicznych i Prokuratorii Generalnej RP. Obecni byli także przedstawiciele sektora finansowego i ubezpieczeniowego, reprezentujący Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Polską Izbę Ubezpieczeń.
Konkretne działania
Po ubiegłorocznym spotkaniu, dotyczącym tej samej tematyki, przedstawiciele branży wystosowali 21 postulatów. Były one omawiane na kolejnych spotkaniach i w ramach korespondencji roboczej. Zrealizowaliśmy już, w pełni lub częściowo, ponad połowę spośród zaprezentowanych postulatów. W przypadku pozostałych trwają konsultacje zaproponowanych rozwiązań lub wewnętrzne analizy. Prace nad trzema postulatami są jeszcze przed nami. Choć z ostatnim postulatem (wzmocnienie administracji publicznej w zakresie wydawania decyzji, uzgodnień i pozwoleń) również się zgadzamy, to GDDKiA nie ma bezpośredniego wpływu na jego wdrożenie.
Ambitne plany i pewność finansowania
Podczas ostatniego spotkania przypomnieliśmy nasze plany inwestycyjne na 2025 r. Planujemy oddać do ruchu łącznie 400 km nowych dróg, z czego ponad 50 km już służy kierowcom. Ogłosimy też przetargi na 392 km (w tym 69 km warunkowo). Dwa przetargi na odcinki o długości 21 km już ogłosiliśmy, a w najbliższych dniach ruszy postępowanie na realizację 8-kilometrowej obwodnicy Sidziny w ciągu DK46. Ogłosiliśmy także pięć przetargów na rozbudowy istniejących dróg: DK48 w m. Tomaszów Mazowiecki, DK45 Zawada - Jełowa, DK12 Kalisz - Opatówek, DK22 Człopa - Wałcz i DK36 Prochowice – Lisowice. Ich łączna długość to prawie 31 km.
Od stycznia podpisaliśmy już umowy na 10 zadań o łącznej długości 75 km i wartości 2,6 mld zł. W 2025 r. planujemy podpisać umowy na łącznie 368 km dróg.
W rozmowie z branżą podkreśliliśmy również, że inwestycje GDDKiA mają zapewnione finansowanie dla nowych inwestycji co najmniej do 2030 r., a rocznie planujemy przeznaczać na nie 20 mld zł.
Wszystko to, co zrealizowaliśmy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, podsumowaliśmy też w komunikacie z 20 czerwca.
Ochrona rynku
Jednym z głównych postulatów, zgłaszanych przez branżę budowlaną, była efektywna ochrona rynku. Nie czekając na odpowiednie rozwiązania ustawowe, podjęliśmy już działania uwzględniające założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. 5 maja br. ogłosiliśmy przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim, który uwzględnia postanowienia wyroku TSUE. Nasza decyzja miała na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych.
Wyrok TSUE daje poszczególnym zamawiającym możliwość decydowania m.in. o niedopuszczeniu do przetargu ofert składanych przez wykonawców z siedzibą w tzw. państwach trzecich (tj. innych niż: państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych). Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby.
Ponad 5 miliardów złotych na waloryzację
Mechanizm waloryzacji działa i odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku. Co miesiąc prezentujemy wskaźniki waloryzacyjne GUS w kontekście najnowszych danych rynkowych (ostatnio w komunikacie z 11 czerwca), które to potwierdzają.
Jeszcze kilka lat temu limit poziomu waloryzacji wynosił zaledwie 1 proc. wartości kontraktu lub nie było go wcale. Od grudnia 2023 r. podpisaliśmy 98 aneksów waloryzacyjnych +/-15 procent z 23 wykonawcami. Do końca ubiegłego roku podpisaliśmy też 78 aneksów do umów na projektowanie oraz 72 aneksy do umów z firmami sprawującymi nadzór nad naszymi inwestycjami. Podpisaliśmy też 353 aneksy waloryzacyjne z firmami utrzymaniowymi.
Od 2022 r. na waloryzację kontraktów przeznaczyliśmy kwotę blisko 5,2 mld zł. Zmiana aktualnej wysokości waloryzacji wymaga ustaleń i decyzji na poziomie Rady Ministrów, co wynika z konieczności zmiany przyjętego limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Obecnie trwają międzyresortowe rozmowy w tej sprawie.
Więcej inwestycji w systemie Buduj
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży, planujemy realizować część inwestycji w systemie tradycyjnym, czyli Buduj. Będzie to zależne przede wszystkim od aktualnego etapu przygotowania inwestycji oraz kwestii związanych z analizą ryzyka.
Ten proces już się rozpoczął. W 2024 r. w systemie Buduj ogłosiliśmy przetargi na realizację m.in. obwodnicy Pradeł w ciągu DK78 oraz Warzymic i Przecławia w ciągu DK13, a w tym roku na realizację obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10.
W najbliższym czasie planowane jest również ogłoszenie przetargu w systemie Buduj na rozbudowę autostrady A2 Łódź – Warszawa, a w kolejnych latach także na odcinek S7 Warszawa – Kiełpin oraz S52 Beskidzką Drogę Integracyjną.
Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom branży
Wśród innych istotnych zmian, postulowanych przez firmy budowlane, które wdrożyliśmy w ciągu ostatniego roku, jest także szereg zapisów Szczególnych Warunków Kontraktu (SWK).
Wypracowaliśmy też wzorcową umowę na projektowanie, umowę przetwarzania danych osobowych oraz zaproponowaliśmy kryterium społeczne w postępowaniach przetargowych. Głównym celem tego kryterium będzie rozwój krajowego zasobu kadrowego w budownictwie oraz wsparcie kształcenia pracowników w tym sektorze.
Prace nad kluczowymi dokumentami
Nasza współpraca z branżą budowlaną dotyczy także szeregu dokumentów, istotnych w procesie realizacji inwestycji drogowej. Opracowaliśmy i wdrożyliśmy wytyczne w zakresie rozpoznania konstrukcji nawierzchni istniejących dróg oraz inwentaryzacji i oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich. Wdrożony został także dokument dotyczący mieszanek niezwiązanych do dróg krajowych.
Zaktualizowanych zostało 12 wzorcowych dokumentów, m.in. w zakresie gwarancji jakości, poszczególnych warstw nawierzchni drogowej, czy wymagań dla ułożenia dybli w nawierzchni betonowej. Trwają prace nad aktualizacją kolejnych pięciu dokumentów.
Wsłuchujemy się w głos rynku
Swoje oczekiwania w zakresie współpracy na linii zamawiający – wykonawca, przedstawili także przedstawiciele Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Wyrazili obawę, że jesienią tego roku może dojść do kumulacji liczby ogłaszanych przetargów, wskazali też na potrzebę wzmocnienia administracji publicznej w procesie wydawania decyzji środowiskowych i o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przedstawili również wniosek, dotyczący dalszych zmian w zakresie systemu waloryzacji kontraktów.
Przedstawiciele branży finansowej i ubezpieczeniowej wskazali z kolei na dużą wiarygodność polskiego rynku, zwrócili jednak uwagę na ryzyka związane z rentownością niektórych kontraktów infrastrukturalnych. Podkreślili także, że kumulacja inwestycji będzie jednocześnie oznaczać kumulację w obszarze gwarancji i zabezpieczeń.
Mapa drogowa dla dalszych działań
Podczas spotkania poinformowaliśmy, że po wakacjach ruszą prace grup roboczych, w ramach tzw. forum inwestycyjnego. Spotkało się to z pozytywnym odbiorem branży, która zasygnalizowała obszary działania tych grup. Wśród nich są m.in. kwestie relacji z podwykonawcami, rozstrzygania sporów w umowach, okresu gwarancji, wzoru kontraktu o wartości poniżej 100 mln zł oraz zielonych kryteriów w przetargach.
Intensywny rok
Ostatnie dwanaście miesięcy było dla naszych relacji z branżą budowlaną czasem szczegółowych analiz, roboczych spotkań i korespondencji. Pismo z postulatami organizacji branżowych otrzymaliśmy w lipcu 2024 r., a we wrześniu omówiliśmy je z przedstawicielami branży na specjalnym spotkaniu. Przez kolejne miesiące prowadziliśmy intensywne prace nad zgłoszonymi postulatami.
Na początku tego roku organizacje branżowe i wykonawcy wzięli udział w plenarnym spotkaniu w Łodzi, m.in. z udziałem Ministra Infrastruktury i kluczowych publicznych zamawiających. Przedstawiciele GDDKiA uczestniczyli też w szeregu dyskusji z branżą, które organizowane były podczas najważniejszych, ogólnopolskich konferencji.