Światowy Dzień bez Tytoniu 2025 - podsumowanie działań GIS
Z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu, który przypada 31 maja, Główny Inspektorat Sanitarny oraz jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej w całym kraju zrealizowały szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-edukacyjną pod hasłem WHO: „Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego”.
Ogólnopolska kampania GIS – „E-papierosy to manipulacja!”
Główny Inspektorat Sanitarny przygotował specjalne materiały edukacyjne i graficzne, które były szeroko dystrybuowane w mediach społecznościowych oraz w szkołach. Opracowano:
- broszury dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- plakaty do wykorzystania w środowisku lokalnym,
- pakiet edukacyjny wspierający rozmowy o uzależnieniach,
- quizy i materiały eksperckie na stronie GIS.
W siedzibie GIS odbył się briefing prasowy z udziałem ekspertów, poświęcony wpływowi nikotyny i e-papierosów na zdrowie oraz marketingowym trikom przemysłu tytoniowego.
Kilknij, żeby zobaczyć retransmisję briefingu oraz pobrać materiały.
Ponad 14 tysięcy lokalnych wydarzeń w całej Polsce
Stacje sanitarno-epidemiologiczne w całym kraju zrealizowały ponad 14 000 działań profilaktycznych, w tym:
- wykłady, prelekcje i warsztaty edukacyjne,
- konkursy, happeningi i akcje uliczne z udziałem dzieci i młodzieży,
- wystawy, quizy, pokazy i prezentacje multimedialne,
- konsultacje, badania profilaktyczne i promocję poradni antynikotynowych.
W działaniach wzięło udział ponad 1,6 miliona osób.
Najciekawsze inicjatywy lokalne
- Kampania medialna w woj. podlaskim – spoty w radiu, konkursy i uroczysta gala w Sejnach.
- Profilaktyka w komunikacji miejskiej Krakowa – emisja przekazów w 140 autobusach.
- Sonda „Nie palę, bo…” w Rzeszowie – osobiste motywacje studentów jako forma promocji zdrowego stylu życia.
Edukacja, zaangażowanie i współpraca
W kampanię zaangażowały się szkoły, samorządy, uczelnie, media, organizacje pozarządowe i instytucje zdrowia. Działania prowadzone były od kwietnia do czerwca 2025 r., ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkół ponadpodstawowych, ich rodzin i nauczycieli.
Z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu, który przypada 31 maja, Główny Inspektorat Sanitarny oraz jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej w całym kraju zrealizowały szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-edukacyjną pod hasłem WHO: „Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego”.
Ogólnopolska kampania GIS – „E-papierosy to manipulacja!”
Główny Inspektorat Sanitarny przygotował specjalne materiały edukacyjne i graficzne, które były szeroko dystrybuowane w mediach społecznościowych oraz w szkołach. Opracowano:
- broszury dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- plakaty do wykorzystania w środowisku lokalnym,
- pakiet edukacyjny wspierający rozmowy o uzależnieniach,
- quizy i materiały eksperckie na stronie GIS.
W siedzibie GIS odbył się briefing prasowy z udziałem ekspertów, poświęcony wpływowi nikotyny i e-papierosów na zdrowie oraz marketingowym trikom przemysłu tytoniowego.
Ponad 14 tysięcy lokalnych wydarzeń w całej Polsce
Stacje sanitarno-epidemiologiczne w całym kraju zrealizowały ponad 14 000 działań profilaktycznych, w tym:
- wykłady, prelekcje i warsztaty edukacyjne,
- konkursy, happeningi i akcje uliczne z udziałem dzieci i młodzieży,
- wystawy, quizy, pokazy i prezentacje multimedialne,
- konsultacje, badania profilaktyczne i promocję poradni antynikotynowych.
W działaniach wzięło udział ponad 1,6 miliona osób.
Najciekawsze inicjatywy lokalne
- Kampania medialna w woj. podlaskim – spoty w radiu, konkursy i uroczysta gala w Sejnach.
- Profilaktyka w komunikacji miejskiej Krakowa – emisja przekazów w 140 autobusach.
- Sonda „Nie palę, bo…” w Rzeszowie – osobiste motywacje studentów jako forma promocji zdrowego stylu życia.
Edukacja, zaangażowanie i współpraca
W kampanię zaangażowały się szkoły, samorządy, uczelnie, media, organizacje pozarządowe i instytucje zdrowia. Działania prowadzone były od kwietnia do czerwca 2025 r., ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkół ponadpodstawowych, ich rodzin i nauczycieli.