Ważne informacje dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień inspektora ochrony radiologicznej
01.08.2024
Jaki jest termin ważności moich uprawnień inspektora ochrony radiologicznej (IOR)?
Zgodnie z art. 7 ust. 9 ustawy Prawo atomowe, uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej nadaje się na okres 5 lat.
Ile mam czasu na złożenie wniosku o nadanie uprawnień IOR od dnia zdania egzaminu?
Przepisy przewidują 2 lata na złożenie wniosku o nadanie uprawnień IOR od dnia zdania egzaminu.
Zgodnie z art. 7 ust. 6 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 2000 r. Prawo atomowe - uprawnienie, o którym mowa w ust. 3 lub 5, nadaje się osobie, która zdała, nie wcześniej niż 2 lata przed dniem wystąpienia z wnioskiem o nadanie uprawnień, egzamin z zakresu odbytego szkolenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71 ust. 11 lub 12;
Jakie dokumenty złożyć z wnioskiem o nadanie uprawnień IOR?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wraz z wnioskiem o nadanie uprawnień IOR należy złożyć:
- oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych* - opatrzone aktualną datą oraz czytelnym podpisem;
- odpisy lub kopie dyplomów lub świadectw potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia lub zawodu* - w przypadku gdy dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie lub zawód są wystawione na inne nazwisko niż to, które widnieje na wniosku o nadanie uprawnień IOR (np. na skutek zmiany stanu cywilnego), do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający zmianę nazwiska w okresie między uzyskaniem dyplomu a datą złożenia wniosku;
- dokument potwierdzający zdanie egzaminu dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień inspektora ochrony radiologicznej.*
- orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do pracy w warunkach narażenia*:
- orzeczenie musi być wydane w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 229 § 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - orzeczenia lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych nie stanowią dokumentów wydanych w ww. trybie,
- lekarz wystawiający orzeczenie musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, których potwierdzeniem jest, w przypadku badań profilaktycznych pracowników narażonych na działania promieniowania jonizującego - litera „J” na pieczęci,
- orzeczenie lekarskie w części określającej stanowisko pracy powinno zawierać informację, że praca odbywa się w warunkach narażenia, bądź wyraźnie wskazane stanowisko, z którego bezpośrednio wynika okoliczność pracy w warunkach narażenia (np. technik elektroradiolog, lekarz radiolog, fizyk medyczny w specjalności dozymetria i elektronika w medycynie i inne),
- orzeczenie lekarskie może być wydane na okres wynoszący maksymalnie 3 lata;
- dokument poświadczający posiadanie wymaganego stażu pracy w warunkach narażenia*:
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę winno zawierać datę wystawienia, okres, który jest wskazany jako czas odbycia stażu pracy w warunkach narażenia, informację o warunkach narażenia oraz winno być opatrzone podpisem osoby wystawiającej zaświadczenie,
- samodzielnie podpisane przez wnioskodawcę oświadczenie o posiadaniu wymaganego stażu pracy w warunkach narażenia nie stanowi dokumentu poświadczającego ww. okoliczność,
- dokument poświadczający wymagany staż pracy nie jest wymagany w przypadku lekarzy dentystów ubiegających się o uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej typu S
- dokument potwierdzający posiadanie wymaganego stażu pracy winien mieć charakter poświadczający tzn. taki z którego wynika, że określony stan rzeczy (tj. posiadanie wymaganego stażu pracy w warunkach narażenia) rzeczywiście wystąpił;
- dokument potwierdzający odbycie szkolenia dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień inspektora ochrony radiologicznej lub dokument zwalniający z wymogu odbycia tego szkolenia - art. 7 ust. 6 pkt 3 ustawy Prawo atomowe - uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej mogą być nadane osobie, która zdała, nie wcześniej niż 2 lata przed dniem wystąpienia z wnioskiem o nadanie uprawnień, egzamin z zakresu odbytego szkolenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71 ust. 11 lub 12 ustawy Prawo atomowe. Dlatego do wniosku IOR należy dołączyć dokument potwierdzający odbycie szkolenia, chyba, że wnioskodawca został zwolniony z jego odbycia, poprzez spełnienie jednego z poniższych warunków:
- w dniu złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu posiadał uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej i ubiegasz się o uprawnienia tego samego typu,
- ukończył w okresie ostatnich 5 lat studia wyższe na kierunkach zawierających w programach studiów zagadnienia z zakresu dozymetrii i ochrony radiologicznej wraz z zajęciami praktycznymi w warunkach narażenia, w minimalnym wymiarze 30 godzin wykładów i 30 godzin zajęć praktycznych, poprzedzonych wykładem i zajęciami praktycznymi z fizyki, łącznie z fizyką współczesną,
- posiada wykształcenie wyższe i co najmniej trzyletni staż pracy w warunkach narażenia nabyte w jednostce organizacyjnej wykonującej działalność na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu;
(art. 7 ust. 7 ustawy Prawo atomowe)
Uwaga:
Załączone do wniosku dokumenty (za wyjątkiem dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia lub zawodu oraz dokumentu potwierdzającego odbycie szkolenia) w myśl art. 76a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, dalej: „k.p.a.”, nie mogą być kopiami oryginalnych dokumentów. Zgodnie z art. 76a § 2 k.p.a. zamiast oryginału dokumentu, strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą patentowym. Z kolei art. 76a § 2a k.p.a. stanowi, że jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 2, dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego. Odpisy dokumentów poświadczane elektronicznie sporządzane są w formatach danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. W przypadku przesłania kopii uwierzytelnionych przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą patentowym, należy pamiętać o załączeniu dodatkowego pełnomocnictwa dla osoby uwierzytelniającej dokumenty wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej od tego pełnomocnictwa.
* § 9 ust. 2. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2021 r. w sprawie nadawania uprawnień inspektora ochrony radiologicznej sprawującego wewnętrzny nadzór nad przestrzeganiem wymagań ochrony radiologicznej w jednostkach ochrony zdrowia.