W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dalsza współpraca z Republiką Indonezji

Wizyta przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: ministra Marka Gróbarczyka wiceminister Anny Moskwy w Republice Indonezji była doskonałą okazją do kontynuowania rozmów o współpracy pomiędzy oboma krajami.

Kraj wyspiarski

Indonezja jest państwem wyspiarskim. Składa się z ponad 17 tysięcy wysp, z których około 6 tysięcy jest zamieszkałych. Brzegi indonezyjskich wysp opływają dwa oceany: Ocean Spokojny i Ocean Indyjski. Zaledwie 1/3 powierzchni tego kraju stanowią lądy. W związku z geograficznymi uwarunkowaniami Indonezja w dużym stopniu opiera się na transporcie morskim.

Morska tożsamość Indonezji

Morska tożsamość Indonezji znajduje ścisłe odzwierciedlenie w jej polityce gospodarczej nastawionej obecnie na rozbudowę połączeń morskich, zrównoważony rozwój przemysłu okrętowego, stoczniowego, portowego oraz rybołówczego z wszystkimi jego aspektami łącznie.

Polityka morska

Najważniejszą instytucją zajmującą się realizacją indonezyjskiej polityki morskiej jest Ministerstwo ds. Morskich i Rybołówstwa (MMR), na którego czele stoi Minister Susi Pudjastuti. Odpowiada ona za wszystkie sprawy związane z rybołówstwem, żeglugą, ochroną obszarów morskich oraz kapitałem ludzkim i edukacją. Natomiast transport morski, w tym także kolejowy i drogowy, a także porty i przemysł okrętowy to domena Ministerstwa Transportu, którym zarządza obecnie Minister Budi Karya Sumadi.

Morskie położenie Indonezji plasuje ten kraj do rangi strategicznego partnera, gdyż tutaj krzyżuje się wiele szlaków morskich i powietrznych. Przez morza i cieśniny Indonezji przepływa dziennie ponad 3000 statków, ok. 80% chińskiego zaopatrzenia w ropę i gaz oraz prawie 100% australijsko-nowozelandzkiego morskiego handlu z Azją.

Przemysł stoczniowy

Przemysł stoczniowy Republiki Indonezji koncentruje się głównie na Jawie (Dżakarta, Surabaya, Semarang, Banten), wyspie Batam oraz Medan (Sumatra Płn.) Zdaniem ekspertów obecne perspektywy rozwoju przemysłu stoczniowego są obiecujące, głównie ze względu na regulacje prawa kabotażowego oraz regularny wzrost gospodarczy.

Obecnie w Indonezji zarejestrowanych jest ponad 200 stoczni o łącznej zdolności produkcyjnej 800 tys ton rocznie oraz możliwości obsługi 10 mln ton rocznie, co mimo wyraźnego rozwoju nie zaspokaja potrzeb rosnącej floty krajowej, zwłaszcza w kontekście budowy dużych statków.

Współpraca z Indonezją

W trakcie spotkania przedstawicieli MGMiŻŚ z Rifkym Effendim Hardijanto - Sekretarzem Generalnym Ministerstwa ds. Morskich i Rybołówstwa Republiki Indonezji, omówiono współpracę w zakresie akwakultury i pozyskiwania surowca rybnego dla polskich przetwórców. Strona indonezyjska podkreśliła ogromny potencjał do współpracy w tym obszarze. Roczne połowy w Indonezji stanowią ponad 6 mln/t, a połowione ryby trafiają do Europy. Na dzień dzisiejszy jednym z dużych partnerów jest Wielka Brytania. W tym obszarze kryje się wielki potencjał dla strony polskiej w pozyskaniu surowca rybnego. Strona indonezyjska również jest bardzo zainteresowana polskimi technologiami oraz skorzystaniem z doświadczenia wiodących firm przetwórczych i przyciągnięciem inwestorów, w celu zwiększenia produkcji przetworów rybnych w swoich kraju.

Przedstawiciele naszego resortu odbyli także spotkanie dotyczące obszarów współpracy polskich uczelni morskich z uczelniami po stronie indonezyjskiej. Strony odnotowały zainteresowanie wspólnymi projektami i badaniami naukowymi oraz omówiły możliwości zainteresowania młodzieży indonezyjskiej studiami w Polsce. Strona indonezyjska zaznaczyła, że we współpracy w obszarze szkolnictwa wyższego leży ogromny potencjał, ponieważ rokrocznie na studia wybiera się ok. 1 mln studentów indonezyjskich. Zdaniem strony indonezyjskiej współpraca edukacyjna jest ważna ze względu na nadal słabą kadrę szkoleniową w regionach indonezyjskich oraz słabe zaplecze dydaktyczne. Strona Indonezyjska zaproponowała intensyfikację działań w tym kierunku oraz zorganizowania targów Edukacyjnych w Indonezji w których wezmą udział polskie uczelnie wyższe.

Celem spotkania z Budi Karya Sumadi - Ministrem Transportu Indonezji, omówiono współpracę sektorze stoczniowym i portowym. Transport wodny w Rep. Indonezji  jest jednym z kluczowych środków transportu towarów oraz ludzi, w związku z czym rokrocznie rośnie zapotrzebowanie na nowe statki.  Ze względu na dogodne położenie m.in. pomiędzy Australią i Timorem Wschodnim jednym z priorytetów rządu indonezyjskiego oraz Prezydenta Indonezji jest projekt drogi morskiej do Europy. W związku z tym, Indonezyjczycy poszukują partnera do budowy infrastruktury portowej. W zakresie stoczniowym duży potencjał leży w pozyskaniu zamówień na promy oraz tankowce, są również szanse na budowę trawlerów. Polska posiada odpowiednie zaplecze stoczniowe, dzięki któremu mogłaby realizować zamówienia partnerów indonezyjskich.

Minister Marek Gróbarczyk oraz wiceminister Anna Moskwa spotkali się także z Luhutem Binsarem Pandjaitanem - Wicepremierem, Ministrem Koordynatorem ds. Morskich oraz I zastępcą Ministra Arif Havas Oegroseno,  F. Harry Sampurno - Wiceministrem Górnictwa (mining), Przemysłu Strategicznego i Komunikacji w Ministerstwie Spółek Skarbu Państwa oraz Panem Airlangga Hartarto Ministrem Przemysłu.

Wizyty przedstawicieli Republiki Indonezji w Polsce

Wizyta Ministra Marka Gróbarczyka oraz wiceminister Anny Moskwy w Indonezji była okazją do kontynuacji dotychczasowych rozmów. Do chwili obecnej odbyły się cztery spotkania przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z delegacjami Republiki Indonezji.

Podczas spotkań strona indonezyjska wyraziła zainteresowanie współpracą z polskimi stoczniami, które mogłyby dostarczyć Indonezji statki patrolujące oraz łodzie rybackie. Delegaci z Indonezji bardzo wysoko oceniają kształcenie w zakresie edukacji morskiej na równi z krajami zachodu oraz podkreślają, że Polski przemysł stoczniowy cieszy się bardzo dobrą opinią wśród rodaków.

W czerwcu Luhut Binsar Pandjaitan – minister koordynujący ds. morskich Republiki Indonezji, wziął udział w V Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie. Minister wziął udział w otwarciu drugiego dnia poświęconego sprawom morskim. Po uroczystości otwarcia strony podpisały “Memorandum of understanding between the Ministry of Maritime Economy and Inland Navigation of the Republic of Poland and the Ministry of Marine Affairs of the Republic of Indonesia on the cooperation in the area of maritime issues”.

W trakcie ostatniej, sierpniowej wizyty w Polsce, delegacja parlamentarzystów Republiki Indonezji spotkała się z Grzegorzem witkowskim – podsekretarzem stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Rozmowy dotyczyły głównie oferty polskich portów morskich oraz stoczni. Po wizycie w naszym resorcie delegacja odbyła wizytę studyjną w Porcie Gdańsk oraz Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Owocna rozmowa w Pekinie

W maju 2017 r. Premier Beata Szydło uczestniczyła w inauguracji Forum Pasa i Szlaku w Pekinie. W trakcie wizyty Pani Premier wzięła także udział w spotkaniu bilateralnym z Joko Widodo - Prezydentem Republiki Indonezji, który wyraził duże zainteresowanie polskim przemysłem stoczniowym.

Wyżej opisane spotkanie zaowocowało uczestnictwem w V Kongresie Morskim Pana Luhuta Binsara Pandjaitana, wicepremiera Indonezji oraz ministra koordynującego sprawy morskie, który podczas wizyty podkreślił duże znaczenie więzi gospodarczych pomiędzy Polską a Indonezją. Indonezja jest wielkim i bogatym krajem, który ze względu na specyfikę geograficzną leży na archipelagu, a przemysł stoczniowy jest bardzo ważnym obszarem. Polska jest w tym obszarze bardzo zaawansowana. Wizyta indonezyjskiego wiceministra zaowocowała również podpisaniem umowy o współpracy w dziedzinie spraw morskich między Rządami Polski i Indonezji.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Zdjęcia (4)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
18.01.2018 12:55 Joanna Lis-Drużyńska
Pierwsza publikacja:
18.01.2018 12:55 Joanna Lis-Drużyńska
{"register":{"columns":[]}}