W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Porozumienie ws. budowy stopnia wodnego Siarzewo podpisane

01.12.2017

Jerzy Materna - sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej uczestniczył w podpisaniu porozumienia w sprawie budowy stopnia wodnego w Siarzewie.

Wydarzenie odbyło się w siedzibie Ministerstwa Środowiska. Porozumienie podpisał także minister środowiska prof. Jan Szyszko oraz wiceminister energii Andrzej Piotrowski.

Podpisanie Porozumienia w sprawie realizacji inwestycji budowy stopnia wodnego Siarzewo, a tym samym zwrócenie się w kierunku wykonania tego przedsięwzięcia to decyzja ważna, potrzeba i racjonalna. Decyzja wpisana w plany Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, na którą od lat czekało wielu użytkowników dróg wodnych, a przede wszystkim armatorzy.

Priorytetowe działanie resortu

Rozwój transportu wodnego na Wiśle i osiągnięcie parametrów międzynarodowej klasy żeglowności to działanie priorytetowe resortu. Realizacja budowy kolejnego stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka została wpisana jako zadanie pilne w perspektywie krótkoterminowej do dokumentu pn. Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030. Uwzględniono ją także w krajowych dokumentach strategicznych przyjętych przez Radę Ministrów, tj. aktualizacji Planów Gospodarowania Wodami dla obszaru dorzecza Wisły oraz w Planach Zarządzania Ryzykiem Powodziowym na obszarze dorzecza Wisły.

Bezpieczna i przewidywalna żegluga

Oprócz zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, budowa stopnia wodnego Siarzewo pozwoli  na prowadzenie bezpiecznej i przewidywalnej żeglugi, na co szczególnie liczy biznes i co stanowi ważny aspekt planowania działań rozwojowych nadwiślańskich samorządów. Zapewnienie kolejnych kilkudziesięciu kilometrów stałych parametrów żeglugowych będzie początkiem aktywizacji całego jej odcinka i terenów przybrzeżnych.

Rozwój wodnego transportu śródlądowego

Stąd też aktywnie i szeroko działamy na rzecz rozwoju transportu wodnego śródlądowego. W tym celu doprowadziliśmy do ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN), do których na Wiśle zaliczamy drogę wodną E 40 i E 70 (na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego). Podpisanie tego dokumentu zobowiązuje nas do włączenia polskich śródlądowych dróg wodnych do sieci europejskiego transportu wodnego. Warunek jest jeden - modernizacja dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności.

W związku z tym we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk przygotowujemy studium wykonalności dla modernizacji drogi wodnej rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy

z uwzględnieniem połączenia Warszawa – Brześć. Planuje się, że w pierwszym kwartale 2018 r. zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie potencjalnego Wykonawcy, który opracuje dokumentację dla przedmiotowego zadania.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

 

 

Materiały


porozumienie-ws.-realizacji-inwestycji-budowy-stopnia-wodnego-siarzewo-2017-12.pdf 0.43MB

Zdjęcia (3)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
16.02.2018 08:36 Alicja Sagan
Pierwsza publikacja:
16.02.2018 08:36 Alicja Sagan
{"register":{"columns":[]}}