W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Port Gdańsk z historycznym rekordem

09.01.2018

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął bezprecedensowy rekord – w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4% więcej towarów niż planowano.

Fragment portu w Gdańsku

Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3% wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9% więcej niż w roku 2016.

To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rok 2017 obfitował w rekordy zarówno miesięczne, jak i kwartalne. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 18,6 mln ton. W końcówce roku Port zanotował niespotykane dotąd przeładunki. W samym grudniu w Porcie Gdańsk przeładowano około 4,3 mln ton.

Rekordowe wyniki Portu Gdańsk to dowód na to, że w końcu obszar gospodarki morskiej ma swojego gospodarza, jakim jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cieszy to tym bardziej, że przez wiele lat obszar ten był traktowany przez naszych poprzedników po macoszemu. Rezultaty Portu w przeładunku udowadniają, że gospodarka morska ma potencjał rozwojowy. Polska była, jest i będzie nad morzem, dlatego rozwój gospodarczy naszego kraju musi być oparty także o Bałtyk i polskie porty. Polski rząd doskonale to rozumie i zamierza wykorzystać ten potencjał – mówi Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik  18 mln ton, czyli o 24% więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412% lepszy niż w 2016 roku.

W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk – osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22%. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku.

Gdański port uzyskał również bardzo wysoki wynik w przeładunku paliw płynnych. W 2017 roku było to 13 157 582 ton paliw, czyli o 2,7% więcej niż w 2016 roku.

Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5% ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4%), trzecią węgiel (12,5%). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05%, zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk


Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku, będącym kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. Spółka utworzona została w 1998 r. i działa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz Kodeksu spółek handlowych.

Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Spółka odpowiedzialna jest także za prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu, co związane jest z modernizacją istniejącej już infrastruktury i pozyskiwaniem nowych nieruchomości na potrzeby rozwoju.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej.

W porcie wewnętrznym znajdują się: terminal kontenerowy, baza i terminal dla promów pasażerskich oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych i owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki oraz innych ładunków masowych, baza przeładunku fosforytów. W porcie zewnętrznym znajdują się natomiast specjalistyczne bazy przeładunku surowców energetycznych: paliw płynnych, węgla oraz gazu płynnego. W tej części zlokalizowany jest również nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
16.02.2018 10:13 Joanna Lis-Drużyńska
Pierwsza publikacja:
16.02.2018 10:13 Joanna Lis-Drużyńska
{"register":{"columns":[]}}