W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych na początek lipca 2020 roku

14.07.2020

kontenery

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea wzrósł o 2 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia do 11 834 USD/dziennie, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 37 proc. w ujęciu rok do roku.

Ostatni raport Nonfarm Payrolls (miesięczny raport generowany i raportowany przez Amerykański Urząd Statystyczny) wykazał, że w czerwcu w USA utworzono 4,8 mln miejsc pracy w wyniku czego stopa bezrobocia spadła z 13,3 proc. w maju do 11,1 proc. (choć nadal pozostaje znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii Covid-19 ). Na te doniesienia rynek zareagował szybko i w czwartek (2 lipca), po otwarciu sesji, Dow Jones Industrial wzrósł o 1,44 proc. do 26 105 pkt. (wzrost o 4 proc. w porównaniu z początkiem tygodnia).

Chińska gospodarka zaskakująco szybko zregenerowała się po pandemii Covid-19. Indeks PMI (Purchasing Managers’ Indeks) dla chińskiego sektora produkcyjnego nieznacznie wzrósł z 50,6 punktów w maju do 50,9 punktów w czerwcu. W lutym, gdy odnotowano drastyczny spadek wskaźnika PMI - 35,7 punktów, był on głównie spowodowany rygorystycznymi środkami wprowadzonymi w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się Covid-19. Wskaźnik części składowej indeksu, dotyczący nowych zamówień eksportowych, wzrósł w czerwcu o 7,3 punktów w ujęciu miesiąc do miesiąca do 42,6 pkt., niemniej jednak nadal pozostaje na niskim poziomie.

Przemysł stoczniowy

Ogółem do chwili obecnej stocznie otrzymały zamówienia na 269 statki, co stanowi spadek o 53 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Na ograniczenie liczby składanych zamówień wpływa sytuacja związana z pandemią Covid-19. Indeks Clarksons Newbuilding Price wyniósł 127 punktów, co stanowi spadek ze 130 punktów notowanych z początku roku.

W sektorze masowców, chińska stocznia Nantong COSCO KHI (NACKS) podpisała kontrakt z Norden na budowę czterech jednostek klasy Ultramax o nośności 61 000 DWT, dostawa statków jest planowana na pierwszy kwartał 2020 roku.

W sektorze gazowców, United Liquefied Gas Shipping złożyła zamówienie w stoczni Hudong Zhonghua na budowę trzech jednostek LNG o pojemności 174 000 m3. Dostawa gazowców planowana jest od końca 2022 roku.

Recykling statków

Na rynku recyklingu wciąż niewiele się dzieje, choć w obliczu ciągłej presji rynku w sektorze kontenerowców obserwuje się stałą podaż tonażu, który przyciąga firmy z branży recyklingowej. Jednostka „EM OINOUSSES" została sprzedana do Pakistanu osiągając cenę na poziomie 344 dolarów za tonę wyporności statku pustego (ldt). Podczas gdy na indyjskim rynku recyklingowym stawki zaczęły wykazywać tendencję spadkową, to w Pakistanie ceny rosną, rośnie też liczba zapytań ofertowych. W tej sytuacji rynek w Pakistanie, po dość ograniczonej działalności trwającej od początku 2019 roku, stał się poważnym rywalem dla Indii i Bangladeszu.

Podaż tonażu, który wymaga recyklingu w zatwierdzonych przez UE stoczniach recyklingowych, nadal nabiera tempa. W zatwierdzonych przez UE stoczniach możliwości przerobowe w zakresie recyklingu są jednak ograniczone. Obecnie działa ponad 40 zakładów stoczniowych zajmujących się recyklingiem statków zatwierdzonych przez UE, wiele z tych zakładów nie nadaje się do recyklingu większych jednostek, co wywiera coraz większą presję na stocznie tureckie, z których wiele jest w stanie dokonać recyklingu dużych jednostek.

Rynek czarteru na czas

W sektorze tankowców, Petrobras wyczarterował zbudowaną w 2018 jednostkę VLCC „DHT STALLION” na okres 2 lat w cenie 41 800 USD/dziennie. StenaBulk wyczarterowała zbudowany w 2016 roku statek MR „LARGO SUN” na okres 3-8 miesięcy w cenie 12 500 USD dziennie. l

W sektorze masowców, Ultrabulk zawarł umowę na czarter jednostkę klasy Kamsarmax „SEAGEM”, zbudowaną w 2019 roku (wyposażoną w instalację płuczek spalin tzw. scrubber) na okres 7-11 miesięcy w cenie 15 000 USD/ dzień. W sektorze masowców kasy Supramax, Centurion wyczarterował zbudowaną w 2012 jednostkę „PORT DALIAN” na okres 4-6 miesięcy w cenie 12 500 USD/dzień. Jednostka „FRIEDERIKE” (zbudowana w 2011 roku) została wyczarterowana na okres 3-5 miesięcy także w cenie 12 500 USD/dzień.

Rynek kontenerowców

Implikacje kryzysu spowodowanego pandemią Covid-19 są widoczne na rynku kontenerowców. Dla statków o pojemności poniżej 4 000 TEU stawki czarteru spadają lub utrzymują się na stałym poziomie. Lekka poprawa sytuacji jest zauważalna na rynku czarteru kontenerowców jednostek o pojemności ponad 4000 TEU. W segmencie „Post-Panamax", gdzie podaż jest najbardziej ograniczona, stawki wzrosły. W nadchodzących tygodniach zapotrzebowanie na statki w segmencie „old Panamax" nadal będzie duże.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Na rynku kupna i sprzedaży tankowców to był bardzo spokojny tydzień, nie odnotowano żadnej nowej sprzedaży. Do tej pory w bieżącym roku łącznie sprzedano 142 tankowce. W ujęciu liczbowym oznacza to spadek o 16 proc. r/r.

Na rynku kupna i sprzedaży masowców, w przeciwieństwie do rynku tankowców, był to dość aktywny tydzień z uwagi na rosnące stawki frachtowe, dotyczy to zwłaszcza klasy wielkościowej Capesize. Japońscy właściciele sprzedali klientom Eastern Pacific Shipping statek „GRACEFUL MADONNA" (180 242 DWT, zbudowany w 2010 r. przez Koyo Dock) z zainstalowanym systemem BWTS (Ballast Water Treatment System) w cenie około 20,5 mln USD. Dla porównania, w czwartym tygodniu czerwca sprzedano mniejszy Capesize „NEW STAGE" (176 877 DWT, zbudowany w 2008 r. przez Namura Shipbuilding) za 16,3 mln dolarów.

Klienci Diana Shipping sprzedali klientom Castor Maritime masowiec Panamax „ARETHUSA" (73 593 DWT, zbudowany w 2007 r. przez Jiangnan SY) za 7,8 mln USD. W sektorze klasy wielkościowej Handysize, klienci Nisshin Shipping sprzedali klientom Tristar Transport dwie jednostki „eco”: „NY TRADER I" (38 271 DWT, zbudowany w 2014 r. przez Imabari SB (Imabari), C4x30,5T) i „NY TRADER II" (37 054 DWT, zbudowany w 2014 r. przez Onomichi Dockyard, C4x30T) za łączną cenę 25,5 mln dolarów. Japońscy właściciele sprzedali tureckim nabywcom jednostkę z zainstalowanym systemem BWTS „GLOBAL HEART" (32 964 DWT, zbudowaną w 2012 r. przez Hakodate Dock), za niską cenę 9 mln USD. Jednostka „ORIENT HOPE" (32 165 DWT, zbudowana w 2009 r. przez Hakodate Dock, C4x30T) została sprzedana za cenę 7mln USD.

Liczba sprzedanych dotychczas masowców w 2020 roku wynosi 157.

Rynek ropy naftowej

Według danych Ministerstwa Energetyki Rosji łączna produkcja ropy naftowej i kondensatu w Rosji wyniosła w czerwcu średnio 9,3 mln baryłek dziennie, co oznacza spadek o 16,5 proc. r/r zgodnie z porozumieniem OPEC+ dotyczącym ograniczenia dostaw. Same dane dotyczące kondensatu (nieuwzględnione w umowie OPEC+) nie zostały jeszcze udostępnione. Tymczasem w miarę wzrostu produkcji krajowych rafinerii, plany na lipiec sugerują spadek eksportu rosyjskiej ropy morskiej o 52 proc. r/r do ok. 1,2 mln baryłek dziennie.

Handel morski

Wstępne dane z brazylijskiego ministerstwa gospodarki wskazują, że eksport brazylijskiej rudy żelaza wyniósł 30,0 mln ton w czerwcu, co oznacza wzrost o 39 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca i jest najwyższym miesięcznym poziomem od października 2019 roku. W ujęciu rocznym, wolumen wzrósł o 2 proc., po spadku o 13 proc. w ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku. Szczytowy poziom w czerwcu 2018 roku wynosił 35,3 mln ton.

Eksport soi brazylijskiej wyniósł 13,8 mln ton w czerwcu, nieco mniej niż w szczytowym okresie kwiecień-maj, kiedy to wynosił plus 15 mln ton miesięcznie, ale wciąż znacznie powyżej typowych poziomów dla tej pory roku. Dostawy wzrosły o 58 proc. r/r w czerwcu, a w pierwszej połowie roku wzrosły o 41 r/r, osiągając rekordowy poziom 62,1 mln ton.

 

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,429 3-Jul-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

{"register":{"columns":[]}}