W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu czerwca 2020 roku

02.07.2020

kontenerowiec w porcie Gdynia

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea spadł o 2 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia do 11 648 USD/dziennie, średnia w połowie bieżącego roku wzrosła o 39 proc. w ujęciu rok do roku.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy ponownie obniżył prognozy dla globalnej gospodarki, znacznie bardziej niż zakładano jeszcze dwa miesiące temu i ostrzegł, że ożywienie gospodarcze może następować bardziej stopniowo niż wcześniej przewidywano. Obecnie prognozuje się, że światowy PKB spadnie o 4,9 proc. w 2020 r. (wobec -3,0 proc. w poprzedniej aktualizacji w kwietniu), a w 2021 r. przewiduje się jego odbicie o 5,4 proc. (wobec 5,8 proc. w kwietniu). Oznacza to, że w 2021 r. światowy PKB będzie o ponad 6 proc. niższy od prognozowanego przed pandemią. Największa korekta w dół w stosunku do kwietniowej prognozy dotyczy Indii, gdzie obecnie przewiduje się spadek PKB o 4,5 proc. w tym roku. Prognozy wzrostu na 2020 r. dla innych gospodarek rozwijających się również zostały ostro skorygowane w dół, zwłaszcza dla Brazylii (-9,1 proc.) i Meksyku (-10,5 proc.). Prognoza spadku gospodarki eurolandu w tym roku wynosi 10,2 proc., PKB Stanów Zjednoczonych skurczy się o 8,0 proc. Chińskie PKB może natomiast wzrosnąć o 1,0 proc.

Przemysł stoczniowy

Był to kolejny cichy tydzień na rynku nowych budów. Skutki gospodarcze wynikające z rozprzestrzeniania się Covid-19 obniżyły nastroje inwestorów, zaś ograniczenia w podróżowaniu wpłynęły na ograniczenie możliwości zawierania nowych kontraktów przez stocznie.

Ogółem do chwili obecnej złożono zamówienia na 258 statki, co stanowi spadek o 53 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Indeks Clarksons Newbuilding Price wyniósł 127 punktów, jest to spadek ze 130 punktów z początku roku. Cena orientacyjna dla jednostki VLCC o nośności około 320 000 DWT wynosi obecnie 89 mln USD, na początku roku cena ta wynosiła 92 mln USD.

W sektorze promów pasażerskich odnotowano zamówienie na pięć elektrycznych promów. Boreal Transport (Norwegia) zamówiła promy w tureckiej stoczni Sefine. Każdy z promów pomieści do 350 pasażerów.

Recykling statków

Pomimo tego, że w Europie udało się ograniczyć rozprzestrzenianie się Covid-19, to w wielu innych regionach świata, również na subkontynencie indyjskim, sytuacja nadal jest trudna. Na rynku recyklingu statków w czerwcu nastąpiło ożywienie. Stocznie recyklingowe w Indiach działają na poziomie zaledwie 30-40 proc. pełnych mocy produkcyjnych, a niektórzy przewidują, że pełna liczba pracowników tych stoczni nie powróci do pracy przynajmniej przez kolejny miesiąc. Istnieje również możliwość, że sezon monsunowy może unieruchomić stocznie recyklingowe w momencie, gdy powrócą one w pełni na rynek. Duża ilość tonażu sprzedana do „zielonego recyklingu" również zaczyna zapełniać moce przerobowe w certyfikowanych stoczniach w Indiach, co może wywierać presję na ceny.

 

Rynek czarteru na czas

Orientacyjna stawka za czarter tankowca nie zmieniła się w ujęciu tydzień do tygodnia. Dla tankowca VLCC (Very Large Crude Carrier) typu non-eco orientacyjna stawka czarterowa na okres jednego roku wynosi 37 500 USD/dziennie. Firma SK Energy wyczarterowała jednostkę MR „CELSIUS RAVENNA" z 2010 r. na okres 6 miesięcy w cenie 14500 USD/dzień.

W sektorze masowców w czwartym tygodniu czerwca zawarto kilka umów na czarter statków. Zbudowany w 2010 roku  statek typu Capesize „UGO DE CARLINI" został wyczarterowany przez Pacbulk Shipping na okres 12-14 miesięcy w cenie 15 000 USD/dzień.  Jera Trading wyczarterował zbudowaną w 2019 roku jednostkę typu Kamsarmax „NAVIOS URANUS" na okres 6-9 miesięcy  w cenie 13 850 USD/dzień.

Rynek kontenerowców

Aktywność na rynku czarterowym kontenerowców pozostaje ograniczona, nieznaczna poprawa  w czerwcu dotyczy tylko jednostek w wybranych przedziałach wielkościowych, m.in. w sektorze „old Panamax”. Stawka dla jednostek o pojemności 8 500 TEU na okres 6-12 miesięcy wzrosła o 4,7 proc.  do poziomu 16 750 USD/dzień. Jest to wzrost o 46 proc. w porównaniu ze stawką z 12 czerwca, jednakże w porównaniu z poziomem z początku roku jest to spadek o 41 proc.  Stawka czarterowa dla jednostek typu „old Panamax” o pojemności 4400 TEU na okres 6-12 miesięcy wzrosła o 3,6 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia osiągając poziom 7 250 USD/dzień (nadal stanowi to spadek o 47 proc. w stosunku do stawek z początku roku).

Rynek kupna i sprzedaży statków

Aktywność na rynku kupna i sprzedaży tankowców była mocno ograniczona. Odnotowano tylko jedną nową sprzedaż. Klienci Eastern Mediterranean sprzedali statek klasy wielkościowej Aframax „SEADANCE" (105 476 DWT, zbudowany w 1999 roku przez Hyundai HI (Ulsan)) za niską cenę 9 mln dolarów. Cena ta jest nieco niższa od ostatniej porównywalnej sprzedaży i dotyczy jednostki „TORM KRISTINA" (105 002 DWT, zbudowanej w 1999 r. przez Halla Eng), która została sprzedana za 10 mln USD pod koniec maja. Jedna subtelna różnica polega na tym, że jednostka „SEADANCE" będzie poddana remontowi w październiku tego roku, podczas gdy jednostka „TORM KRISTINA" w kwietniu 2022 roku.

Dotychczas w 2020 roku sprzedano 141 masowców typu Capesize służących do przewozu suchych ładunków masowych. Dla porównania, w pełnym roku 2019 roku sprzedano 540 jednostek tego typu.

W ostatnim tygodniu czerwca odnotowano kilka transakcji w sektorze masowców. Jednostka „NEW STAGE" (176 877 DWT, zbudowana w 2008 r. przez Namura Shipbuilding) została sprzedana greckim nabywcom za 16,3 mln USD. Alpha Bulkers sprzedała chińskim nabywcom jednostkę „ALPHA ERA" (170 387 DWT, wybudowaną w 2000 r. przez Sasebo HI) za cenę około 8 mln USD. Klienci Nisshin Shipping odsprzedali greckim nabywcom za 29 mln dolarów statek typu Kamsarmax „HULL 10940" (82000 DWT, planowany termin realizacji to 4 kwartał 2020 roku przez Oshima Shipbuilding).  Japoński armator sprzedał greckim nabywcom jednostkę GLOBAL TRINITY" (28 202 DWT, zbudowaną w 2011 r. przez Imabari SB (Imabari), C4x30.5T) za cenę w wysokości około 6 mln USD.

Rynek ropy naftowej

Według danych komórki planowania i analiz ropy naftowej ministerstwa ropy i gazu ziemnego Indii (PPAC), dostawy ropy naftowej w maju do Indii spadły do najniższego poziomu od 2015 roku, zmniejszyły się o 23 proc r/r do 3,5 mln baryłek dziennie. Mniejsze zapotrzebowanie na import ropy w maju wynikało ze zwiększonej dostępności ropy w magazynach krajowych, w kwietniu rafinerie ograniczyły produkcję zaś nabywcy napełniali zbiorniki wykorzystując niskie ceny ropy. W maju w Indiach zanotowano wzrost popytu na ropę, przerób ropy w indyjskich rafineriach wzrósł o 7 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca, osiągając poziom 3,9 mln baryłek dziennie, w ujęciu rok do roku spadł o 24 proc.

Handel morski

W maju światowa produkcja surowej stali wzrosła o 9 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca ale nadal w ujęciu rok do roku spadła o 9 proc. Spadek produkcji był w dalszym ciągu spowodowany negatywnym wpływem pandemii Covid-19. Produkcja w Europie była niższa o 27 proc. niższa niż rok wcześniej, w USA i Indiach spadła o 37 proc., a w Japonii o 32 proc., natomiast w Chinach , które odpowiadają za około 50 proc. światowej produkcji, wzrosła o 4 proc. w ujęciu rok do roku i osiągnęła rekordowy poziom 92,3 mln ton.

W pierwszych trzech tygodnia czerwca eksport brazylijskiej rudy żelaza wyniósł 21,1 mln ton, tyle samo, ile wysłano w całym miesiącu maju.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,428 26-Jun-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

{"register":{"columns":[]}}