W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu maja 2020

21.05.2020

Statek w porcie Gdynia

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea spadł o 27% w ujęciu tydzień do tygodnia do 13 122 USD/dzień, co stanowi najniższy poziom od końca lutego. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 56% w ujęciu rok do roku.

Pandemia COVID-19 spowodowała, że wiele gospodarek weszło w recesję w I kwartale 2020 r.  Dotyczy to m.in. Niemiec, Francji i Włoch. Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego, po korekcie wzrostu PKB w IV kw. 2019 r. do -0,1% kw/kw, niemiecki PKB spadł o 2,2% kw/kw w I kw. 2020 r. (co również oznacza spadek o 2,3% r/r). W ostatnich tygodniach Eurostat ogłosił, że PKB w strefie euro spadło o 3,8% kw/kw i o 3,2% r/r w I kw. 2020 r. W tym samym okresie, PKB Niemiec spadło o 2,2% kw/kw w I kw. 2020 r. (także spadek o 2,3% r/r). W Wielkiej Brytanii PKB spadło o 2,0% kw/kw w I kw. 2020 r. (spadek o 1,6% r/r).

Chińska produkcja przemysłowa wzrosła o 3,9% r/r w kwietniu, po łącznym spadku o 13,5% r/r w styczniu i lutym oraz dalszym spadku o 1,1% w marcu. W kwietniu sprzedaż detaliczna w Chinach pozostawała na niskim poziomie w ujęciu rok do roku (-7,5%), choć w mniejszym stopniu, niż we wcześniejszych miesiącach roku.

Przemysł stoczniowy

Wybuch epidemii Covid-19 wpłynął negatywnie na nastroje inwestorów na rynku nowych budów. Do tej pory złożono zamówienia na 201 statków, co oznacza spadek o 50% w stosunku rocznym. Ceny nowych statków spadły, indeks Clarksons Newbuilding Price wynosi obecnie 128 punktów, co oznacza spadek ze 130 punktów z początku roku.

W drugim tygodniu maja panował na tym rynku względny spokój, odnotowano tylko kilka zamówień w sektorze statków specjalistycznych.

Ferus Smit otrzymał zamówienie od stałego klienta, Erika Thuna, na pojedynczy chemikaliowiec klasy IMO II o nośności 4 250 DWT, którego dostawa ma nastąpić w maju 2022 roku. Na Litwie, Western Baltija Shipbuilding otrzymała zamówienie od krajowego armatora Smiltynes Perkela na pojedynczy prom pasażersko-samochodowy. Statek będzie miał 60 m długości LOA i będzie mógł przewieźć do 600 pasażerów i 40 samochodów. Dostawa jest planowana w połowie 2021 roku.

Recycling statków

Rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich zdecydował się na zawieszenie eksportu złomu żelaznego na cztery miesiące. Jest to zachęcająca wiadomość dla lokalnych rynków złomu w Indiach i Pakistanie, ponieważ powinno to doprowadzić do wzrostu cen i popytu na stal okrętową w krajowych hutach. 

W Indiach nadal jest prowadzona ograniczona działalność recyclingowa – dotyczy wyłącznie statków holowanych lub z pełną załogą indyjską. Podmioty działające na rynku recyklingowym z niecierpliwością oczekują na dalsze informacje na temat „blokady” wprowadzonej w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się Covid-19 ( „blokada” obowiązuje do dnia 17 maja).

W Bangladeszu także odbywa się ograniczony recycling statków. Pakistan jednak zdecydował się przedłużyć częściową „blokadę” do 31 maja. W związku z tym pozostaje niewiadoma, czy rząd Pakistanu zezwoli na demontaż statków na plażach.

Rynek czarteru na czas

W sektorze zbiornikowców odnotowano kilka transakcji w zakresie czarteru na krótki czas.  PetroChina podpisał umowę na czarter jednostki klasy Suezmax „RS AURORA" na okres 1 roku w wysokości 45 000 USD za dzień. Shell przedłużył umowę na czarterowanie zbiornikowca klasy LR2 „"MEGALONISSOS" na  kolejne 6 miesięcy ze stawką na poziomie 40 000 USD za dzień.

W sektorze masowców, Norden wyczarterował zbudowaną w 2019 r. jednostkę Kamsarmax „VINCENT TRADER" na okres 4-8 miesięcy, w cenie 6500 USD/dzień przez pierwsze 50 dni i 9250 USD dziennie za pozostały okres.

Stawki czarterowe za statki z segmentu Capesize niewyposażonych w skrubbery, czyli płuczki spalin, spadły do poziomu 10 125 USD za dzień, najniższego poziomu od stycznia 2017 roku.

Rynek kontenerowców

W segmencie kontenerowców na rynku czarteru nadal zawirowania, rośnie flota bezrobotnych statków o dużych rozmiarach. Stawka czarteru na okres 6-12 miesięcy dla  jednostki o pojemności 2750 TEU spadła o 2,5% w ujęciu tydzień do tygodnia, osiągając poziom 7800 USD / dzień, podczas gdy stawka na okres 6-12 miesięcy dla jednostki o pojemności 9000 TEU spadła o 9,1%  w ujęciu tydzień do tygodnia do 25 000 USD / dzień. Indeks stawek czarterowych wyniósł 45 punktów, spadając o kolejny punkt i reprezentując spadek o 28% w stosunku do początku roku.

Rynek kupna i sprzedaży statków

To był spokojny tydzień na rynku sprzedaży i zakupu zbiornikowców, nie odnotowano żadnej transakcji sprzedaży. W międzyczasie okazało się, że w pierwszym tygodniu maja klienci Sinokor sprzedali klientom Thenmaris nowy VLCC „HULL 5473” (300 200 DWT, dostawa planowana w bieżącym roku przez Daewoo (DSME)) za 94 mln USD.

Na rynku masowców odnotowano tylko jedną sprzedaż. Klienci Splosna Plovba sprzedali indonezyjskim nabywcom masowca klasy Supramax  „TRENTA" projektu „Dolphin 57” (56 838 DWT, zbudowanego w 2010 r. przez Jiangsu Hantong HI, C4x35T) za cenę około 6,9 mln USD. Cena ta oznacza spadek cen w porównaniu  z innymi ostatnio odnotowanymi transakcjami sprzedaży statków tej klasy.

Rynek masowców

Na rynku masowców utrzymuje się silna presja, na niektórych trasach zarobki dla jednostek typu Capesize były bliskie zeru. Średnie stawki dla tych jednostek spadły o 46%  w ujęciu tydzień do tygodnia do 3 625 USD dziennie.  Na rynku masowców klasy Supramax  sytuacja trochę się poprawiła, na Pacyfiku rynek ten zaczął zyskiwać na wartości.

Rynek ropy naftowej

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w kwietniu produkcja ropy naftowej przez państwa OPEC była rekordowa, wzrosła o 7,4% w ujęciu miesiąc do miesiąca (+2,5 mln baryłek dziennie) do 36,3 mln baryłek dziennie. Produkcja w Arabii Saudyjskiej wzrosła o 21% w ujęciu miesiąc do miesiąca (+2,1 mln baryłek dziennie) do rekordowych 11,9 mln baryłek, w Kuwejcie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich wydobycie także  osiągnęło rekordowy poziom. Światowe wydobycie ropy wzrosło o 0,3% (+0,3 mln baryłek dziennie) do 100,1 mln baryłek. W maju, zgodnie z planowanymi ograniczeniami, światowe wydobycie ropy naftowej może spaść o ok. 12 mln baryłek dziennie do ok. 88 mln baryłek.

Handel morski

Eksport brazylijskiej rudy żelaza wzrósł w kwietniu o 11% w ujęciu miesiąc do miesiąca do 24,0 mln ton, dostawy wzrosły o 27% w porównaniu z kwietniem 2019 r., kiedy to, po zawaleniu się tamy, została zamknięta kopalnia rudy żelaza należąca do koncernu Vale SA. Mimo to, łączna liczba dostaw w pierwszych czterech miesiącach roku była nadal o 9% niższa niż rok wcześniej, na poziomie 94,3 mln ton.

Dane dotyczące zawinięć do portów sugerują, że eksport rudy żelaza w Australii wzrósł o 6% r / r o około 72 mln ton w kwietniu, zwiększając tym samym dostawy w tym roku do około 270 mln ton, co stanowi wzrost o 6% r / r. Silny wzrost obserwowany do tej pory w tym roku częściowo odzwierciedla zakłócenia spowodowane przez cyklon Veronica w marcu 2019 r.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,422 15-May-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

 

 

{"register":{"columns":[]}}