W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu maja 2020

03.06.2020

kontenerowiec w porcie Gdynia

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea wzrósł o 4% w ujęciu tydzień do tygodnia do 11 656 USD/dziennie. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 50% w ujęciu rok do roku.

 

W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.

W pierwszym kwartale bieżącego roku gospodarka Japonii poważnie ucierpiała na skutek wybuchu epidemii Covid-19  i weszła w recesję po spadku PKB o 2,2% r/r w I kw. 2020 r. Dla Japonii  jest to drugi z kolei kwartalny spadek PKB, jako jego przyczynę  podano spadek eksportu i konsumpcji prywatnej.

Przemysł stoczniowy

Wybuch epidemii Covid-19 w dalszym ciągu wpływa na nastroje inwestorów na rynku nowych budów – dotychczas zgłoszono zamówienia na 225 statków w 2020 roku, co w ujęciu rocznym oznacza spadek o 49 % w stosunku do roku poprzedniego.

W sektorze tankowców, Neda Maritime sfinalizowała kontrakt w koreańskiej stoczni Daehan na dwie jednostki LR 2, po jednej w zamówieniu podstawowym i zamówieniu opcjonalnym, każda o nośności wynoszącej 115 000 DWT, dostawa jest planowana na koniec 2021 r. Dayang Offshore ogłosił zamówienie dla jeszcze nie potwierdzonego armatora na 2 zbiornikowce bunkrowe o nośności 7999 DWT. Jednostki te mają być dostarczone w 2022 roku.

W sektorze gazowców, Hyundai Mipo pozyskało zamówienie złożone przez Eastern Pacific  na  3 gazowce LPG w ramach zamówienia podstawowego i 2 jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każdy o pojemności 40 000 m3. Statki będą wyposażone w silniki zdolne do pracy zarówno na paliwie konwencjonalnym jak i LPG. Dostawa jednostek ma nastąpić od kwietnia 2022 roku.

W sektorze kontenerowców, chiński armator Zhejiang Seaport Shipping zamówił w stoczni Jiangsu New Yangzijiang 4 feedery niewyposażone w urządzenia przeładunkowe o pojemności 1000 TEU. Dostawa jednostek ma się odbyć do połowy 2022 roku.

Recycling statków

Na subkontynencie indyjskim nadal nie jest wiadome kiedy, wprowadzone z powodu pandemii, "blokady"  zostaną zniesione. Indie prawdopodobnie przedłużą okres restrykcji do 15 czerwca. Mimo tego nastąpił pewien postęp w branży recyklingu statków. Do tej pory statki przeznaczone do złomowania w indyjskich stoczniach mogły być dostarczone pod warunkiem, że na pokładzie znajdowała się wyłącznie indyjska załoga. Obecnie, według doniesień, dokonuje się  uzgodnień w celu umożliwienia dostarczania statków z zagraniczną załogą na pokładzie. W Bangladeszu sytuacja także uległa poprawie, umożliwiono sztrandowanie statków z zagraniczną załogą na pokładzie na plażach tamtejszych stoczni złomowych.

Dowodem na poprawę sytuacji na rynku złomowania statków jest udana sprzedaż do stoczni w Pakistanie jednostki klasy Capesize „NEW ATHENS”.   W ostatnim tygodniu maja odnotowano również sprzedaż największego kontenerowca jaki kiedykolwiek został sprzedany do recyklingu.

Rynek czarteru na czas

W sektorze zbiornikowców odnotowano kilka transakcji w zakresie czarteru na krótki czas. Między innymi,  firma handlowa Trafigura podpisała umowę na czarter zbiornikowca klasy Afrmax „ASTRO SCULPTOR" na okres 60-120 dni ze stawką w wysokości 20 7500 USD za dzień.  Clearlake wyczarterował jednostkę LR2 „ZANTORO” na okres 45-90 dni, ze stawką na poziomie 34 000 USD/ dzień i jednostkę MR (Medium Range) „T MATTERHORN” na okres jednego roku po stawce 13 750 USD/dzień.

W sektorze masowców klasy Panamax odnotowano pięć transakcji  w zakresie czarteru na krótki czas,  wśród czarterujących znalazł się Olendorff, Starboard i Norden, które zabezpieczają tonaż. Bulk Marine wyczarterował jednostkę klasy Handysize "GLOBAL ARC" zbudowaną w 2013 roku na okres 7-9 miesięcy  po stawce wynoszącej 88% średniej BSI 10TC ( Baltic Exchange Supramax Index).

Rynek kontenerowców

W maju na rynku czarterowym kontenerowców warunki nadal się pogarszały, rosła flota kontenerowców niewykonujących pracy. Mimo, że od końca 2019 r. stawki  czarterowe znacznie spadły w całym przedziale wielkości rynku czarterowego kontenerowców to właśnie stawki za większe klasy wielkościowe pozostają pod najbardziej dotkliwą presją. Stawka czarteru na czas dla jednostek starego Panamaxu o pojemności 4400 TEU na okres 6-12 miesięcy spadła o 46% w stosunku do poziomu z początku roku i wynosi 7 500 USD za dzień.  Stosunkowo lepiej dzieje się w sektorze feederów.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Na rynku kupna i sprzedaży tankowców kolejny spokojny tydzień. Indeks cen używanych tankowców spadł o 8% od końca kwietnia. Torm sprzedał dla nieujawnionych nabywców jednostkę „TORM KRISTINA" (105 002 DWT, zbudowaną w 1999 r. przez Halla Engineering and Heavy Industries) za 10 milionów dolarów.  Jest to dobra cena w porównaniu do sprzedaży o rok młodszego statku „BLUE SUN" (105 856 DWT, zbudowanego w 2000 roku przez Hyundai HI (Ulsan), który w kwietniu został sprzedany także za 10 mln dolarów.

W sektorze masowców odnotowano sprzedaż jednostki klasy Post-Panamax „LM SELENE”  (93 258 DWT, zbudowanej w 2009 r. przez Jiangsu New YZJ) za niską cenę 9 mln USD. Dla porównania, w styczniu masowca tej samej klasy wielkościowej „OCEAN SAPPHIRE” (93 029 DWT, zbudowanego w 2012 r. przez COSCO DALIAN SY) sprzedano za około 13 mln USD.

W sektorze masowców klasy wielkościowej Supramax, jednostka projektu Dolphin 57 „BLUE MARLIN I” (57 078 DWT, zbudowana w 2008 r. przez Zhejiang Zhenghe SB, C4x30T) na chińskiej aukcji sądowej została sprzedana chińskim nabywcom za 4,85 mln USD.

Japońscy właściciele jednostki „GLORIOUS FUTURE” (24 781 DWT, zbudowaną w 2006 r. przez Kurinoura Dock, C4x30T) zaprosili do składania ofert na jej zakup, obecne negocjacje cenowe oscylują wokół niskiej ceny 3 mln USD.

 

Rynek masowców

W czwartym tygodniu maja nastąpiła niewielka poprawa zarobków masowców średniej klasy wielkościowej, jednakże średnie zarobki jednostek klasy Kamsarmax pozostają nadal poniżej 6 000 USD/dzień.

Rynek ropy naftowej

Import ropy do Chin rośnie pomimo problemów wywołanych pandemią Covid-19. Według szczegółowych danych o imporcie z Chin, Rosja wyprzedziła Arabię Saudyjską w dostawach ropy do Państwa Środka. Przesyłki ropy z Rosji w kwietniu wzrosły o 6% w ujęciu miesiąc do miesiąca (+18% r/r) do 1,76 mln baryłek dziennie. Przyczyniły się do tego rosnące wskaźniki wykorzystania ropy w chińskich, niezależnych rafineriach „teapot" (niższa kompleksowość i gorsza efektywność energetyczna) i konkurencyjna cenowo ropa URAL. W kwietniu, import ropy z Arabii Saudyjskiej spadł o 26% w ujęciu miesiąc do miesiąca (-18% r/r) do 1,26 mln baryłek dziennie. Oczekuje się, że w maju dostawy ropy z Arabii Saudyjskiej wzrosną w związku z wyższymi dostawami saudyjskiej ropy do Chin w kwietniu.

Handel morski

Coronado Global Resources (jeden z największych na świecie producentów wysokiej jakości węgla metalurgicznego) ogłosiło, że produkcja w kopalniach węgla Buchanan i Logan (znajdujące się odpowiednio w amerykańskich stanach Wirginia i Wirginia Zachodnia) zostanie wznowiona na początku czerwca. Kopalnie te w ostatnich miesiącach były bezczynne w wyniku spadku popytu i cen. Kopalnie te łącznie wytwarzają ok. 7 mln ton rocznie węgla koksowego i ok. 1 mln ton rocznie węgla energetycznego.

W zeszłym roku Argentyna i Paragwaj jako czołowi producenci i eksporterzy soi wyeksportowały 15 mln ton soi, co stanowi 10% światowego eksportu. Jednakże w tym roku najniższy od dziesięcioleci poziom wody w rzece Parana zakłóca transport soi oraz wpływa na rynki eksportowe. Importerzy poszukują innych dostawców, aby wypełnić luki w dostawach.

 

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,424 29-May-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

{"register":{"columns":[]}}