W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sejmowa debata: O degradacji gospodarki morskiej za czasów koalicji PO-PSL

W Sejmie odbyła się debata o stanie spraw publicznych i instytucji państwowych na dzień zakończenia rządów koalicji PO-PSL (2007-2015). Ministrowie prezentowali wyniki audytów sporządzonych przez poszczególne resorty.

– Rok 2008 i początek rządów PO-PSL to początek degradacji polskiej gospodarki morskiej – rozpoczął przemówienie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, odwołując się do raportu resortu.

Przypomniał, iż w 2008 r. zlikwidowano Ministerstwo Gospodarki Morskiej. W tym samym roku przyjęto ustawę likwidującą polskie stocznie. Bezkrytyczne wykonanie decyzji Komisji Europejskiej, od której się nie odwołano, z dnia na dzień skutkowało zwolnieniem około 9 tysięcy osób, bezpośrednio zaangażowanych w produkcję statków. Pośrednio likwidacji uległo około 63 tysięcy miejsc pracy (1 zlikwidowane miejsce pracy w stoczni skutkuje zniknięciem 7 miejsc pracy na rynku).

Szef MGMiŻŚ podkreślił, że zaniechanie produkcji statków, najbardziej zawansowanych technologicznie produktów polskiej gospodarki, spowodowało negatywne zmiany w przemyśle okołostoczniowym. Poszkodowane zostały huty, fabryki silników, wyposażenia i zakłady dostarczające podzespoły do produkcji statków (m.in. Zakłady Cegielskiego w Poznaniu, Huta Częstochowa, producent napędów okrętowych w Elblągu). Związki pracodawców szacują, że zniknęło około 60 % dotychczasowych kooperantów zakładów stoczniowych.

Minister przytoczył alarmujące dane Głównego Urzędu Statystycznego. W 2007 r. w polskich stoczniach zbudowano 30 statków (531 tys. ton stali), w 2014 r. jedynie 8 (26 tys. ton, a więc 20-krotne mniej!) Wycofując zlecenia na budowę statków z upadłych polskich stoczni, Polscy armatorzy zmuszeni zostali do składania zamówień w stoczniach zachodnich i azjatyckich. Nasza gospodarka straciła zamówienia wartości 6 mld zł! Likwidacja stoczni szczecińskiej doprowadziła do wywozu majątku stoczniowego na złom. W 2008 r., jedną decyzją rządu Platformy, przekreślono dorobek produkcyjny 653 statków. W 2014 r. na Pomorzu Zachodnim nie rozpoczęto ani jednej budowy nowego statku!

– Pomimo dynamicznie rosnącego rynku przewozów bałtyckich - kontynuował Marek Gróbarczyk - rząd PO-PSL zdecydował o prywatyzacji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej za wartość jednorocznego zysku tej spółki. Twarda postawa związków zawodowych i kilkukrotne skierowanie sprawy do prokuratury zahamowało proces prywatyzacji. Obecnie PŻB jest jedną z lepiej rokujących firm kontrolowanych przez Skarb Państwa.

Z raportu wynika, iż rząd PO-PSL doprowadził żeglugę śródlądową do katastrofalnej sytuacji. Według raportu NIK, nakłady inwestycyjne w latach 2007-2013 wyniosły zaledwie 0,44% funduszy przeznaczonych na projekty transportowe. W rezultacie, wiele budowli hydrotechnicznych znalazło się w katastrofalnym stanie. W 2015 r. zamknięto śluzę w Brzegu Dolnym, co zablokowało transport na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Zaniechano budowy stopni wodnych, a realizowane inwestycje nie uzyskały finansowania na kolejne lata. Straty sięgnęły kilkudziesięciu mln zł. Rząd PO-PSL podpisał z rządem niemieckim bardzo niekorzystną umowę o Odrze granicznej, blokującą użeglowienie Odry i rozwój polskich portów.

– W wyniku fatalnej polityki poprzedniego rządu ucierpiało też rybołówstwo – mówił minister. – Brak reakcji rządu PO-PSL na zapaść zasobów dorsza na Morzu Bałtyckim oraz nieprawidłowości w wydatkowaniu funduszy UE na rybołówstwo, potwierdzone raportem NIK, spowodowały zagrożenie dla funkcjonowania polskiego rybołówstwa. W programie operacyjnym „Rybactwo i Morze” poprzedni rząd nie uwzględnił rekompensat za czasowe wyłączenia połowowe dla łodzi poniżej 12 metrów. Ponad 600 właścicieli jednostek (80% polskiej floty rybackiej na Bałtyku) pozostało bez wsparcia. Polskie rybołówstwo jest obecnie na krawędzi wytrzymałości finansowej i organizacyjnej.

Zdjęcia (2)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
25.01.2018 17:37 Joanna Lis-Drużyńska
Pierwsza publikacja:
25.01.2018 17:37 Joanna Lis-Drużyńska
{"register":{"columns":[]}}