W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie ministra Gróbarczyka z marszałkiem Strukiem nt. Przekopu Mierzei Wiślanej

12.12.2018

W środę 12 grudnia w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się spotkanie nt. Przekopu Mierzei Wiślanej z udziałem ministra Marka Gróbarczyka oraz Mieczysława Struka, marszałka Województwa Pomorskiego.

Minister Marek Gróbarczyk przy stole z marszałkiem Mieczysławem Strukiem

Marszałek Struk jest jedną z osób, które krytycznie odnosiły się do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W związku z tym minister Gróbarczyk zaprosił marszałka na spotkanie, na którym zaprezentował wszystkie aspekty budowy i przedstawił jej strategiczny charakter dla państwa polskiego. Z kolei Marszałek Struk przedstawił tematy, które nurtują władze samorządowe województwa pomorskiego.

– Spotkanie przebiegało w konstruktywnej atmosferze sprzyjającej kompromisom. Wymieniliśmy się swoimi opiniami nt. realizacji tej inwestycji i przedyskutowaliśmy wzajemne obiekcje – mówił minister Gróbarczyk po spotkaniu.

Obecni podczas spotkania przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni zaprezentowali aspekty techniczne budowy kanału, aktualne działania oraz harmonogram prac w 2019 roku.

5 grudnia Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji "Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie".

To otwiera drogę do wydania pozwolenia na budowę na podstawie specustawy o Przekopie oraz do rozpoczęcia procedury wyłonienia wykonawcy inwestycji.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie.

Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału zakończy się do 2022 roku. Koszt inwestycji wyniesie 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.

{"register":{"columns":[]}}