W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowa na opracowanie studium wykonalności zagospodarowania Drogi Wodnej rzeki Wisły podpisana

02.07.2018

2 lipca w Gdańsku została podpisana umowa na studium wykonalności Drogi Wodnej rzeki Wisły. Podpisali ją przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk: prezes Łukasz Greinke i wiceprezes Marcin Osowski, a także Artur Mazurek, reprezentujący wyłonionego w drodze przetargu wykonawcę, brytyjską firmę Halcrow Group Limited. W wydarzeniu wziął udział również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Podpisanie umowy na studium wykonalności zagospodarowania Drogi Wodnej rzeki Wisły

Minister Gróbarczyk podkreślił, że podpisanie umowy jest kolejnym etapem na drodze do użeglownienia Wisły:

„Otwarcie Gdańska i całego Trójmiasta jest otwarciem nowego kierunku – połączenia Bałtyku z Morzem Czarnym. Widzimy, jak wiele jest do zrobienia, by uruchomić ostatnie, z tak wielkim potencjałem, rzeki w Europie”. – powiedział Minister.  Podziękował również Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A za zaangażowanie.

Dodał również, że proces użeglownienia rzek w Polsce dokonywany jest po wzięciu pod uwagę wszystkich obostrzeń ekologicznych, a także po konsultacji idących za nim zagrożeń dla środowiska.

Studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg) będzie składało się z III etapów, obejmujących m. in.: wykonanie niezbędnych analiz oraz inwentaryzacja stanu istniejącego m.in. analizy lokalizacji, głównych interesariuszy, otoczenia prawnego, obszaru oraz źródła finansowania, , inwentaryzacji stanu obecnej infrastruktury, analizy potrzeb i problemów związanych z realizacją programu. Planowany czas realizacji umowy to 18 miesięcy.

Nowa polityka wobec sektora żeglugi śródlądowej spowodowała, że rozwój śródlądowych dróg wodnych i  reaktywacja  idei gospodarczego wykorzystania rzek przy zachowaniu ich przyrodniczych walorów znalazły swoje odzwierciedlenie w strategicznych planach i projektach. Wywiązując się z zapisów ustawy Prawo wodne, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczęło prace nad przygotowaniem studiów wykonalności głównych dróg wodnych w Polsce, w tym dla drogi wodnej rzeki Wisły - cały polski odcinek międzynarodowej drogi wodnej E40. W zakresie E-40 resort współpracuje z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.

{"register":{"columns":[]}}