W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szczecin. 140 mln euro na połączenia kolejowe

Z udziałem wicemarszałka Sejmu Joachima Brudzińskiego, posła Artura Szałabawki, wiceministra rozwoju Jerzego Kwiecińskiego, wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorza Witkowskiego, wojewody Krzysztofa Kozłowskiego odbyło się uroczyste podpisanie umowy „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”.

- Ta inwestycja jest kamieniem milowym – kolejnym krokiem dzięki któremu będziemy mogli zwiększyć wolumen przeładunków w naszych portach na Pomorzu Zachodnim – zaznaczył witając uczestników uroczystości wojewoda Krzysztof Kozłowski.

Projekt o wartości ponad 141 mln euro uzyskał dofinansowanie ze środków Programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF) w wysokości prawie 120 mln euro. Obejmuje modernizację infrastruktury kolejowej w obrębie stacji Świnoujście i stacji Szczecin Port Centralny oraz odcinków, z grupy terminala kontenerowego Ostrów Grabowski.

- Nie traktujemy Pomorza Zachodniego, jako jakiegoś specjalnego punktu na mapie, tylko patrzymy na rozwój kraju przez pryzmat interesów całej naszej gospodarki narodowej. Dowodem jest ta inwestycja, która jest jednym z elementów wpisujących się w korytarze transportowe na południe Europy - powiedział wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński.

Głównymi celami inwestycji jest likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii kolejowych, skrócenie czasu transportu ładunków, a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych.

- Dzisiejszy projekt ma służyć gospodarce. Po podpisaniu tej umowy będziemy mieli ponad 2,5 mld zł wsparcia finansowego z poziomu centralnego – pieniędzy krajowych i unijnych, na 49 projektów. Tym samym zapełniamy lukę rozwojową, która w tym województwie występowała. Oprócz poprawy dostępu lądowego - drogowego i kolejowego, razem z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracujemy nad udrożnieniem szlaków wodnych – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.

Dzięki inwestycji nastąpi znaczący wzrost jakości oferowanych przez porty usług oraz podniesienie konkurencyjności Zespołu Portowego Szczecin i Świnoujście na rynku usług morskich.

- To bardzo dobry dzień dla naszej gospodarki morskiej. O sile ekonomicznej państw świadczy ich dostępność do szlaków komunikacyjnych, do wymiany handlowej i towarowej. Posiadanie dostępu do morza daje nam wielkie możliwości, a każda złotówka zainwestowana w gospodarkę morską przynosi plon stukrotny – powiedział wiceminister Grzegorz Witkowski.

Umowę popisali: dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel i członek zarządu, dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Włodzimierz Żmuda.

Zakres projektu w porcie w Szczecinie obejmuje:

  • budowę wiaduktu nad ulicą Gdańską,
  • przebudowa mostu kolejowego nad rzeką Parnicą,
  • elektryfikację dojazdu do Parku Wrocławskiego (skrócenie czasu przejazdu pociągu nawet o 2 godz.),
  • modernizację układu kolejowego w rejonie Parku Wrocławskiego (tory, urządzenia sterowania ruchem kolejnowym) i terminalu kontenerowego w sposób umożliwiający bezpośredni wjazd i wyjazd trakcją elektryczną,
  • modernizacja torów kolejowych pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny,
  • a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych w porcie w Szczecinie (SpA, SpB i SpC).

Zakres projektu w porcie w Świnoujściu obejmuje:

  • dobudowę drugiego toru szlakowego na odcinku ok. 1,5 km, między stacjami Świnoujście SiA - Świnoujście SiB, w celu zwiększenia zdolności przepustowej między stacją osobową i towarową,
  • poprawę stanu infrastruktury kolejowej w rejonie stacji towarowej Świnoujście SIB (m.in. modernizacja układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
  • w celu skrócenia czasu obsługi wagonów kolejowych,
  • budowę torów zdawczo odbiorczych na terenie TPŚ.

Źródło: ZUW Szczecin

Zdjęcia (3)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.01.2018 08:37 Joanna Lis-Drużyńska
Pierwsza publikacja:
22.01.2018 08:37 Joanna Lis-Drużyńska
{"register":{"columns":[]}}