Zakończono tyczenie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Minister Gróbarczyk: To niezwykle ważny dzień

Przekop2

We wtorek 16 października na miejscu realizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego oraz posła Jerzego Wilka.

Podczas wydarzenia wkopano ostatni słupek w ramach geodezyjnego tyczenia granic inwestycji. Obecnie na Mierzei Wiślanej trwają badania geologiczne i geodezyjne, natomiast na Zalewie Wiślanym trwają badania ferromagnetyczne. Są to prace przygotowawcze. Wkrótce zostaną wydane decyzja środowiskowa oraz pozwolenie na realizację inwestycji, następnie zostanie wyłoniony wykonawca. Zakończenie budowy i otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję planowane jest na rok 2022.

– Trzy lata temu, gdy na nowo tworzył się rząd Prawa i Sprawiedliwości w Elblągu podjęliśmy decyzję o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną – mówił podczas konferencji minister Gróbarczyk. Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej dodał, że „mozolne pozyskiwanie zgód doprowadziło nas do dnia dzisiejszego”. – To niezwykle ważny moment. Wbity zostaje ostatni słupek geodezyjny, który wyznacza przebieg kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – dodał minister Marek Gróbarczyk.

– Mamy pełne prawo zakończyć proces tyczenia, a pozwolenie na budowę wydaje się być kwestią czasu. Kanał powstanie. Elbląg powinien być portem uzupełniającym dla portów w Gdańsku i Gdyni, ale znaczącym. Przyczyni się to do rozwoju miasta – mówił z kolei Jarosław Kaczyński. Prezes PiS podkreślał, że dzięki realizacji tej inwestycji Polska udowadnia swoją suwerenność.

Poseł Jerzy Wilk podkreślał natomiast zalety inwestycji dla rozwoju nie tylko samego Elbląga, ale dla wszystkich miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym. Według niego budowa kanału żeglugowego to ok. 2500 dodatkowych miejsc pracy.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału rozpocznie się w IV kwartale 2018 roku i potrwa do 2022 roku. Koszt inwestycji wyniesie 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.

Przekop4
Przekop3
Przekop1
Zobacz więcej

Navigation Menu

Metrics

Informacje o publikacji dokumentu
Opublikowano: 16.10.2018 18:19
Osoba publikująca: Michał Kania
Zmodyfikowano: 16.10.2018 18:19
Osoba modyfikująca: Michał Kania