W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Bhutan

Gospodarka
  • System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Gospodarka Butanu opiera się na tzw. Planach Pięcioletnich. Obecnie Butan realizuje trzynasty (2024-2029) z kolei plan, którego strategiczne cele do 2029 r. są następujące: 1) Bhutan stanie krajem o wysokich dochodach, którego motorem napędowym będą innowacje i zrównoważony rozwój (z PKB wynoszącym 5 mld USD); 2) Zdrowe i produktywne społeczeństwo oparte na godziwej i wysokiej jakości służbie zdrowia, edukacji i ochronie socjalnej; 3) Ochrona i wzmacnianie suwerenności, integralności terytorialnej, bezpieczeństwa, jedności, dobrobytu, wzrostu gospodarczego; 4) Odpowiedzialny i sprawny system zarządzania pozwalający na przyspieszony wzrost gospodarczy i poprawię jakości życia ludności.

Gospodarka kraju jest ściśle powiązana i zależna od gospodarki Indii poprzez partnerstwo handlowe i monetarne oraz w zakresie pomocy finansowej i pracowników migrujących w projektach rozwojowych, zwłaszcza w zakresie budowy dróg.

W Bhutanie działa jedna Izba Handlowa - Bhutan Chamber of Commerce & Industry (BCCI) (https://www.bcci.org.bt/).

• Ministerstwo Rolnictwa i Leśnictwa: https://www.rcsc.gov.bt/en/moaf/

• Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Zatrudnienia: http://mosic.moea.gov.bt/mosic/defaulthomepage.do

• Ministerstwo Finansów: https://www.mof.gov.bt/content/

Bhutan zajmuje wysokie miejsce w rankingu Banku Światowego w zakresie egzekucji wykonania postanowień umów handlowych, oceniane na 70 pkt. w skali 100 pkt. Średnio egzekucja zajmuje 225 dni, co jest wynikiem znacznie wyższym iż średnia regionu dla Azji Południowej, która wynosi 1.101 dni. Pierwsza ustawa o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów została uchwalona w 2013 r. (ustawa Alternative Dispute Resolution ADR z 2013 r.). W 2018 r. utworzono Bhutan Alternative Dispute Resolution Centre, który jako niezależny organ posiadający odrębną osobowość prawną jest upoważniony do prowadzenia wszelkich sporów związanych z handlem w drodze arbitrażu i negocjacji.

13 grudnia 2023 r. Bhutan stał się siódmym krajem, który awansował z listy ONZ krajów najsłabiej rozwiniętych (LDC).

  • Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

Sektor gospodarki

Udział % w tworzeniu PKB

% siły roboczej pracujący w danym sektorze

Rolnictwo

14,7

51,1

Przemysł

31,8

15,2

Usługi

53,5

33,7

 

  • Polityka kursowa

Oficjalną jednostką płatniczą jest ngultrum bhutański (BTN) dzielący się na 100 chhertum, powiązany kursem sztywnym 1:1 z rupią indyjską. Rupia indyjska jest powszechnie używana na terenie Bhutanu.

  • Surowce i technologie krytyczne

Bhutan nie posiada znaczącej bazy surowców mineralnych. Te, które występują nie są zaliczane do krytycznych surowców. W Bhutanie wydobywany jest dolomit, kwarc, węgiel kamienny. Górnictwo ma niewielkie znaczenie dla gospodarki kraju (5% PKB).

Z uwagi na niskie wydatki budżetowe na badania i ogólną charakterystykę kraju Bhutan nie rozwinął technologii krytycznych.

  • Stan infrastruktury

Infrastruktura lotnicza

Na terenie Bhutanu znajdują się cztery lotniska. Jedyny port lotniczy obsługujący połączenia międzynarodowe znajduje się w Paro (odległym o około 50 km na zachód od Thimphu).

Infrastruktura drogowa

Sieć drogowa ma łączną długość 8050 km (z czego 4991 km ma utwardzoną powierzchnię).

Wzdłuż granicy indyjsko-bhutańskiej znajdują się trzy lądowe przejścia graniczne. Znajdują się one w miejscowościach: Phuentsholing (w części zachodniej), Gelephu (na środkowym odcinku granicy) oraz w dystrykcie Samdrup Jongkhar (w części wschodniej). Nie ma możliwości wjazdu do Bhutanu od strony chińskiej. (http://www.tourism.gov.bt/)

Na terenie Bhutanu nie ma linii kolejowych ani portów rzecznych. Bhutan nie posiada dostępu do morza.

  • Kalendarz dni wolnych od pracy

W Bhutanie obchodzi się łącznie 16 ogólnopaństwowych świąt. Najważniejsze z nich, Święto Narodu, obchodzone 17 grudnia. Ponadto obchodzonych jest wiele świąt lokalnych (tzw. tshechu). Część świąt (zwłaszcza lokalnych) ma charakter ruchomy ze względu na stosowanie tybetańskiego kalendarza księżycowego.

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (ceny bieżące, mld USD)

2,91

3,15

3,52

PKB (PPP, mld USD)

9,2

10,1

11,0

Stopa wzrostu PKB (realna; %)

4,9

5,2

6,5

PKB per capita (nominalne, USD)

3833

3919

4070

PKB per capita (PPP, USD)

15063

15300

15750

Stopa inflacji (CPI, %)

4,2

4,6

4,5

Stopa bezrobocia

3,9

3,7

3,6

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

b. d.

b. d.

b. d.

Deficyt i nadwyżki budżetowe (mln USD)

-128,9

-112,9

-182,7

Dług publiczny (% PKB)

114,36

106,90

106,27

Dane demograficzne

Liczba ludności (w tys.)

777,2

Siła robocza (w tys., dane krajowe)

563,3

Rozmiar klasy średniej (w tys.)

310,0

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

1,7%

Współczynnik Giniego

28,5

Współczynnik HDI

0,681

Handel zagraniczny i inwestycje
  • Najważniejsi partnerzy handlowi

W roku budżetowym 2022-2023 eksport Bhutanu 909,4 mln USD. Najważniejszymi odbiorcami eksportu Bhutany są: Indie (855,0 mln USD), Indonezja (16,9 mln USD), Włochy (12,3 mln USD) oraz Bangladesz (7,4 mln USD).

Import do Bhutanu wyniósł 3.856,8 mln USD i pochodził głównie z Indii (3.479,0 mln USD), Singapuru (115,6 mln USD, Chin (99,5 mln USD) oraz Nepalu (30,8 mln USD).

  • Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe

Głównymi produktami eksportowymi są żelazo i żelazostopy, półwyroby z żelaza, cement, karbid, gips, gałka muszkatołowa oraz kardamon.

Bhutan importuje gł. produkty petrochemiczne, maszyny i urządzenia mechaniczne, maszyny i urządzenia elektryczne, pojazdy osobowe i transportowe, koks i półkoks.

  • Główni inwestorzy

Rząd Butanu dążąc do przyciągnięcia zagranicznych inwestorów przeprowadził w 2010 r., w 2014 r. oraz w 2019 r. reformy liberalizujące reżim BIZ (Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych) oraz reformę polityki zagranicznej. Mimo to, napływ BIZ do Butanu jest niewielki, średnio ok. 10-20 mln USD rocznie. Największym inwestorem (głównie w przemyśle wytwórczym) są Indie, następnie Singapur (15%) i Tajlandia (13%), które inwestowały głównie w sektorze usług. Ogółem 65% BIZ pochodziło z Azji, 25% z Europy, 9% z Ameryki i około 1% z regionu Oceanii. Większość BIZ zlokalizowanych jest w stolicy Thimphu.

  • Główne kierunki inwestycji zagranicznych

Brak danych na temat BIZ Bhutanu za granicą.

Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym

Butan jest członkiem szeregu organizacji: Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) od 1971 roku,  Komisji Gospodarczej i Społecznej ds. Azji i Pacyfiku (ESCAP), IFAD, World Bank. Bhutan formalnie rozpoczął procedurę przystąpienia do WTO w 1999 r., ale do chwili obecnej nie ratyfikował dokumentów akcesyjnych.

Pozycja kraju w rankingach

 

 pkt

pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

68

26

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

b. d.

b. d.

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

55,4

108

Relacje dwustronne

Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Obroty handlowe w 2023 r. wyniosły ponad 5,6 mln USD, w tym eksport wyniósł ponad 5,3 mln USD, a import ponad 270 tys. USD. Największą część eksportu, bo ponad 5,2 mln USD stanowiły produkty farmaceutyczne. Jeśli zaś chodzi o import, to największy udział stanowiły żeliwo i stal.

Za 10 miesięcy 2024 r. obroty handlowe wyniosły ponad 63 tys. EUR. Eksport – 60 tys. EUR, import 3 tys. EUR.

Rok

2022

2023

2024*

Eksport (mln EUR)

0,296

4.993

0,060

Import (mln EUR)

0,044

0,253

0,003

Saldo (mln EUR)

0,252

4,740

0,057

*dane GUS za 10 miesięcy 2024 r.

Od 2023 r. Ministerstwo Finansów realizuje program pomocowy dla Królestwa Bhutanu. W ramach projektu realizowanego w ramach Tax Inspectors Without Borders (TIWB) polscy eksperci wspierają administrację podatkową Bhutanu w kontrolach podatkowych przedsiębiorstw międzynarodowych. Współpraca dotyczy międzynarodowego prawa podatkowego oraz cen transferowych. W ramach projektu polscy eksperci dzielą się wiedzą, prowadzą szkolenia i konsultacje.

Wzajemne inwestycje

Dane Narodowego Banku Polskiego nie odnotowują, by firmy zarejestrowane w Bangladeszu dokonywały bezpośrednich inwestycji w Polsce. Podobnie dane NBP nie wykazują inwestycji polskich podmiotów gospodarczych w Bangladeszu.

Relacje z UE

Stosunki dyplomatyczne między Unią Europejską, a Bhutanem nawiązane zostały w 1982 r. Pierwsze wspólne spotkanie w sprawie współpracy gospodarczej odbyło się w 1985 r. Głównymi dziedzinami współpracy UE z Bhutanem są: przestrzeganie zasad „dobrych rządów” („good governance”), budowa zdolności gospodarczych i handlowych oraz rozwój odnawialnych źródeł energii.

Projekt wsparcia handlu UE–Bhutan (The EU – Bhutan Trade Support Project) ma na celu dywersyfikację eksportu poprzez poprawę krajowych ram regulacyjnych w zakresie handlu i inwestycji oraz zwiększenie eksportu produktów rolnych i rękodzieła tekstylnego. Ostatecznym celem projektu jest zwiększenie dochodów ludności, wzrost gospodarczy Bhutanu i ograniczenie ubóstwa.

Bhutan jest beneficjentem unijnego programu „Wszystko oprócz broni” (EBA) dla krajów najsłabiej rozwiniętych. Import na rynek europejski korzystający z preferencyjnego dostępu wyniósł w 2022 r. około 2,2 mln EUR. Według danych UE GSP Hub całkowita wartość handlu z UE w 2023 r. wyniosła 38 mln EUR (spadek o 22,5% w porównaniu z rokiem 2022). Z niewielkim udziałem wynoszącym 0,9% UE jest czwartym najważniejszym partnerem handlowym Bhutanu (eksport – 17 mln EUR, import 21 mln EUR). Do UE importowano głównie żelazo i stal )98,4% całości importu UE z Bhutanu). Z EU eksportowano do Bhutanu zaś do tego kraju przede wszystkim farmaceutyki (34,9% całości eksportu), maszyny i sprzęt transportowy (35,1%),  maszyny i urządzenia elektryczne (11,2%) oraz instrumenty laboratoryjne ora kontrolne (10,6%).

Baza traktatowa

Polska nie ma podpisanych dwustronnych umów gospodarczych z Bhutanem. Specyfiką Bhutanu jest to, że specjalny traktat upoważnia Indie do reprezentowania Bhutanu w wielu sprawach międzynarodowych.


Data aktualizacji: 6 lutego 2025 r.

{"register":{"columns":[]}}