W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Afganistan

Gospodarka
  • Bezpieczeństwo

Ministerstwo Spraw Zagranicznych odradza wszelkie podróże do Afganistanu, w tym do stolicy, Kabulu. Obywatele polscy przebywający w Afganistanie powinni go niezwłocznie opuścić. Więcej na temat sytuacji bezpieczeństwa: https://www.gov.pl/web/indie/afganistan-idp

  • System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Kluczowymi elementami administracji gospodarczej Afganistanu są Ministerstwo Handlu i Przemysłu (http://moci.gov.af/en), Ministerstwo Gospodarki (http://moec.gov.af/en), Ministerstwo Finansów (http://mof.gov.af/en) i Centralny Bank Afganistanu (http://dab.gov.af/en). Istotną rolę pełni agencja ds. standaryzacji (www.ansa.gov.af) i ds. wsparcia inwestycji (www.aisa.org.af).

Obecnie jedynym wyspecjalizowanym sądem gospodarczym jest sąd arbitrażowy przy Afgańskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej (http://www.acci.org.af/). W kwestiach własności odpowiednim jest sąd ds. własnościowych.

Afganistan należy do najsłabiej rozwiniętych gospodarczo państw świata. Rozwój hamowany jest przede wszystkim przez kwestie związane z bezpieczeństwem, co przekłada się bezpośrednio na niedorozwój infrastruktury, ubóstwo mieszkańców, ograniczony dostęp do podstawowych mediów, takich jak woda czy elektryczność oraz podstawowych usług, w tym opieki zdrowotnej. Niestabilność sytuacji politycznej w Afganistanie sprawia, że wymiana gospodarcza z tym krajem obarczona jest istotnym ryzykiem. Rynek afgański posiada jednak duży potencjał w szczególności w zakresie inwestycji w energetykę, telekomunikację, infrastrukturę, przemysł spożywczy, kosmetyczny, a także wydobywczy. Dotychczas zasoby surowców mineralnych Afganistanu były wykorzystywane w niewielkim stopniu.

Obecnie w Afganistanie realizowany jest „Afghanistan National Peace and Development Framework (ANPDF II) 2021 to 2025”. Realizowany plan bazuje na osiągnięciach pierwszego projektu „Afghanistan National Peace and Development Framework (2017-2021)” i ma na celu poprawę bezpieczeństwa żywnościowego, eliminację ubóstwa, rozwój Afganistanu w samowystarczalną i produktywną gospodarkę powiązaną z regionem Azji Środkowej i Południowej opartą na silnych instytucjach państwowych i społeczeństwie obywatelskim.

Wzrost PKB w 2023 r. wyniósł 2,7%. Dochody per capita w 2023 r. wyniosły 410,93 USD. Afganistan uzależniony jest od importu – deficyt handlowy w 2024 r. wyniósł 8,8 mld USD – jest podatny na wahania cen towarów na rynkach światowych, co wpływa na wahania inflacji (obecnie wynosi 14,4%). Wszelkie dane statystyczne pochodzą z oficjalnych źródeł, których weryfikacja w warunkach afgańskich jest trudna.

  • Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

Około 50% afgańskiego PKB wytwarzane jest w sektorze usług, za 25% odpowiada rolnictwo, a nieco ponad 20% pochodzi z przemysłu. Sektor usług rozwinął się w dużej mierze za sprawą obecności wojsk NATO, które generowały istotną część popytu. Szacuje się, że ok. 75% mieszkańców Afganistanu zamieszkuje tereny wiejskie, gdzie działalność rolnicza jest głównym zajęciem. W rolnictwie stosuje się jednak przestarzałe metody uprawy, występuje również problem dostępu do ziemi nadającej się pod uprawę i braku nawodnienia. W efekcie udział rolnictwa w PKB nie odzwierciedla udziału ludności zamieszkującej tereny wiejskie w całej populacji. Na przemysł składa się aktywność w sektorze paliwowym, wydobywczym, cementowym, tekstylnym, obuwniczym, meblarskim i materiałów dekoracyjnych. Najbardziej znanym produktem eksportowym są ręcznie tkane dywany, a także repliki antycznych rzeźb oraz wyroby ze skóry i futer.

Sektor gospodarki

Udział % w tworzeniu PKB

% siły roboczej pracujący w danym sektorze

Rolnictwo

34,5%

42,5

Przemysł

13,5%

18,5

Usługi

46,5%

39,0

 

  • Polityka kursowa

Oficjalną walutą jest Afgani (AFN) = 100 Pul. Kurs wymiany jest płynny. Oficjalne kursy publikowane są codziennie przez Centralny Bank Afganistanu. Kurs AFN do USD wg Banku Centralnego Afganistanu (http://dab.gov.af) na dzień 24.01.2025 r. wynosił 75, 62. Nie ma ograniczeń w dokonywaniu wymian walut. Można ich dokonywać w bankach lub u licencjonowanych przez Bank Centralny kantorach wymiany waluty zagranicznej. Należy zwrócić uwagę na fakt, że w Afganistanie dominuje obrót gotówkowy (ponad 80%). W niektórych przypadkach (szczególnie w regionach przygranicznych) w obrocie stosowane są inne waluty – USD, PKR lub IRR.

  • Surowce i technologie krytyczne

W Afganistanie występują złoża ropy naftowej i gazu ziemnego (głównie na północy kraju), węgla kamiennego, rudy żelaza, miedzi i ołowiu, cynku, berylu, chromu, litu, złota, srebra, lapisu lazuli (lazurytu) i siarki. Zasadnicza część złóż do niedawna nie była eksploatowana. Dopiero w ostatnich latach władze afgańskie rozpoczęły realizację przetargów na przeprowadzenie projektów wydobywczych.

Afganistan nie posiada technologii krytycznych.

  • Stan infrastruktury

Infrastruktura lotnicza

W Afganistanie istnieje 9 lotnisk, z czego 4 są lotniskami międzynarodowymi: Kabul International Airport, Herat - Khwaja Abdullah Ansari International Airport w Guzara, Mazar-i-Sharif International Airport oraz Ahmad Shah Baba International Airport w Kandaharze.

Infrastruktura drogowa

Sieć dróg i autostrad ma łączną długość 34.903 km. 17.903 km to drogi asfaltowe.

Linie kolejowe

W Afganistanie istnieją 4 linie kolejowe, a ich długość wynosi 225 km.

Infrastruktura morska

Afganistan nie ma dostępu do morza. Długość dróg wodnych wynosi 1.200 km.

  • Kalendarz dni wolnych od pracy

-Nowy Rok – 20 lub 21 marca,

-Dzień Zwycięstwa Mudżahedinów – 28 kwietnia,

-Międzynarodowy Dzień Pracy – 1 maja,

-Dzień Niepodległości – 19 sierpnia (1919).

Pozostałe dni świąteczne (Święto Ofiarowania, Islamski Nowy Rok, Urodziny Proroka, Zakończenie Ramadanu) to święta ruchome, uzależnione są od kalendarza lunarnego.

Ponadto urzędy afgańskie pracują krócej w czasie głównych świąt muzułmańskich: Eid ul-Adha, Ashura, Maulid an-Nabi oraz Świętego Miesiąca Ramadan. W tygodniu dniami wolnymi od pracy są piątek i sobota.

Podstawowe dane makroekonomiczne

Tymczasowy rząd talibów w maju 2024 r. zatwierdził trzeci roczny budżet dla Afganistanu. Jednakże, problemem pozostawał brak jakichkolwiek oficjalnych danych dotyczących ustawy budżetowej – opinia publiczna nie została poinformowana o jego jakichkolwiek założeniach, co budzi obawy o rzeczywisty stan finansów państwa i gospodarki kraju. Potwierdzać to mogą widoczne problemy sektora bankowego, w tym problemy z płynnością kilku banków.

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (ceny bieżące, mld USD)

86,0

176,8

183,0

PKB (PPP, mld USD)

148,9

152,9

155,0

Stopa wzrostu PKB (realna; %)

2,6

2,7

1,4

PKB per capita (nominalne, USD)

410,93

421,6

427,5

PKB per capita (PPP, USD)

2170

1904

2050

Stopa inflacji (CPI, %)

7,7

14,4

4,0

Stopa bezrobocia

14,4

14,7

15,0

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

b. d.

b. d.

b. d.

Deficyt i nadwyżki budżetowe (mln USD)

4.128

500

b. d.

Dług publiczny (% PKB)

14,0

b. d.

b. d.

Dane demograficzne

Liczba ludności (w mln)

42,17

Siła robocza (w mln, dane krajowe)

8,7

Rozmiar klasy średniej (w tys.)

b. d.

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

85,0

Współczynnik Giniego

b. d.

Współczynnik HDI

0,462

Dane międzynarodowe wskazują na rosnącą skalę ubóstwa w Afganistanie. Według UNDP 85% Afgańczyków żyje za mniej niż jednego dolara dziennie, spadek realnego PKB Afganistanu o 29% od 2020 r., a same ograniczenia praw kobiet i możliwości ich zatrudnienia spowodowały straty gospodarcze w wysokości od 600 mln USD do nawet 1 mld USD.

Handel zagraniczny i inwestycje
  • Najważniejsi partnerzy handlowi

Wg danych Banku Światowego w roku 2023 eksport Afganistanu wyniósł 1,9 mld USD (wzrost w porównaniu z rokiem 2022 o 0,4%). Najważniejszymi odbiorcami eksportu Afganistanu są: Pakistan (46,0% całości eksportu), Indie (21,8%), Chiny (2,2%), ZEA (1,9%) oraz Turcja (1,5%).

Import do Afganistanu wyniósł 7,8 mld USD i pochodził głównie z Iranu (23%), Pakistanu (19%), Chin (15%), ZEA (15%), Kazachstanu (12,%) oraz Uzbekistanu (8%).

  • Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe

Głównymi produktami eksportowymi były: brykiety węgla (17,7% całości eksportu), bawełna (10,2%), winogrona (8,2%), rodzynki (6,6%) oraz orzechy (5,9%).

Afganistan importuje głównie mąkę pszenną (10,8% całości importu), olej palmowy (4,8%), tytoń (4,5%), pszenicę (2,7%) oraz farmaceutyki (2,4%).

  • Główni inwestorzy

Napływ BIZ do Afganistanu w roku 2023 wyniósł 200 mln USD i pochodził głównie z Chin. Podstawowe sektory BIZ do Afganistanu to inwestycje w kopalnie złota, węgla, rudy żelaza oraz cementownie. Skumulowane BIZ w Pakistanie na koniec 2022 r. wynosiły 1,9 mld USD.

  • Główne kierunki inwestycji zagranicznych

Wg oświadczenia pełniącego obowiązki Ministra Przemysłu i Handlu Afganistanu z grudnia 2023 r. kraj ten zainwestował ponad 150 mld USD, głównie w Turcji (95 mld USD), ZEA (55 mld USD oraz Turcji (3 mld USD).

Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym

Pozycja Afganistanu jako uczestnika w wielostronnych porozumieniach gospodarczych nie jest dokładnie określona. Z uwagi na niestabilną sytuację w państwie, zdefiniowanie zasad członkostwa Afganistanu może być problematyczne. Pomimo braku oficjalnych stanowisk państw odnośnie do prawomocności uczestnictwa państwa w tychże organizacjach, Afganistan de facto pozostaje stroną szeregu wielostronnych porozumieniach gospodarczych.

Od 1992 r. Afganistan jest członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej (Economic Cooperation Organization – ECO) (http://www.eco.int/). ECO założona została w 1985 r. przez Iran, Pakistan i Turcję, zaś w 1992 r. przyjęto do organizacji środkowoazjatyckie republiki b. ZSRR i Afganistan. Od 2003 r. Afganistan jest stroną porozumienia o wolnym handlu o nazwie ECO Trade Agreement – ECOTA. Pozostałym członkami są Iran, Pakistan, Tadżykistan, Azerbejdżan, Kazachstan, Kirgistan, Turkmenistan, Uzbekistan i Turcja.

Afganistan przystąpił w 2007 r. do Południowoazjatyckiego Stowarzyszenia Współpracy Regionalnej (South Asian Association for Regional Cooperation – SAARC http://www.saarc-sec.org/). Obecnie członkami organizacji są jeszcze: Bangladesz, Bhutan, Indie, Malediwy, Nepal, Pakistan i Sri Lanka. W ramach tego ugrupowania zawarto porozumienie o Strefie Wolnego Handlu Azji Południowej (South Asia Free Trade Area – SAFTA), które Afganistan ratyfikował w 2011 r. Zgodnie z dokumentem do 2016 r. uczestnicy porozumienia mieli obniżyć taryfy celne do poziomu zerowego. Porozumienie skonstruowano w taki sposób, że kraje rozwijające się (Indie, Malediwy, Pakistan i Sri Lanka) są zobowiązane do szybszego obniżania swych ceł, niż kraje najmniej rozwinięte (Afganistan, Bangladesz, Bhutan, Nepal).

Afganistan ma status obserwatora w Szanghajskiej Organizacji Współpracy (Shanghai Cooperation Organisation – SCO www.sectsco.org). Jest również uczestnikiem inicjatywy Azjatyckiego Banku Rozwoju – Centralnoazjatycka Regionalna Współpraca Ekonomiczna (Central Asia Regional Economic Cooperation – CAREC http://www.carecprogram.org/), której zadaniem jest wspieranie rozbudowy połączeń transportowych i logistycznych między partnerami oraz współpraca w zakresie energetyki. Partnerami projektu są: Afganistan, Azerbejdżan, ChRL, Kazachstan, Kirgizja, Mongolia, Pakistan, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan. Projekt wspierany jest przez EBOiR, MFW, UNDP, BŚ oraz Islamski Bank Rozwoju.

W listopadzie 2004 r. Afganistan złożył aplikację o członkostwo w Światowej Organizacji Handlu. W tym samym roku w WTO utworzono grupę roboczą ds. Afganistanu. 26 lipca 2016 r. Afganistan został 164 członkiem WTO.

Pozycja kraju w rankingach

 

 pkt

 pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

20

162

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

b. d.

b. d.

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

b. d.

b. d.

Relacje dwustronne

Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Obroty handlowe w 2024 r. (dane za 11 miesięcy 2024 r.) wyniosły ponad 8,8 mln EUR, w tym eksport wyniósł ponad 7,8 mln EUR, a import 968 tys. EUR. Największą część eksportu stanowiły pojazdy nieszynowe oraz części (34,27% całości polskiego eksportu do Afganistanu), maszyny i urządzenia elektryczne (16,87%), produkty mleczarskie, miód naturalny, jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego (14,18%) oraz kauczuk i wyroby z kauczuku (12,08%). W imporcie największy udział miały kawa, herbata oraz przyprawy (32,3% całości importu z Afganistanu), maszyny i urządzenia elektryczne (20,39%), owoce i orzechy (13,06%) oraz odzież i obuwie (13,08%).

Rok

2022

2023

2024*

Eksport (mln EUR)

8,868

6,881

7,874

Import (mln EUR)

0,505

0,468

0,968

Saldo (mln EUR)

9,373

7,349

8,842

*dane GUS za 11 miesięcy 2024 r.

 

Wzajemne inwestycje

Dane Narodowego Banku Polskiego nie odnotowują, by firmy zarejestrowane w Afganistanie  dokonywały bezpośrednich inwestycji w Polsce. Podobnie dane NBP nie wykazują inwestycji polskich podmiotów gospodarczych w Afganistanie.

Relacje z UE

Zgodnie z konkluzjami Rady UE z września 2021 r. i marca 2023 r. Unia Europejska podtrzymuje swoje zaangażowanie we wspieraniu narodu afgańskiego, jednakże współpraca rozwojowa z Afganistanem jest tymczasowo zawieszona.

Według bazy danych ONZ COMTRADE dotyczącej handlu międzynarodowego eksport z Unii Europejskiej do Afganistanu w 2022 r. wyniósł 282,48 mln USD. Głównymi towarami eksportowymi były: farmaceutyki (41,8% całości eksportu krajów UE do Afganistanu), artykuły spożywcze (30,3%), pojazdy mechaniczne (10,3%), maszyny i urządzenia mechaniczne (3,3%) oraz maszyny i urządzenia elektryczne (3,2%).

W tym samym roku import krajów UE z Afganistanu wyniósł 33,0 mln USD. Głównymi towarami w imporcie były: owoce i orzechy (33,0% całości importu krajów UE z Afganistanu), dywany (22,7%), kawa i herbata (8,5%) oraz wełna (7,9%).

Baza traktatowa (między Afganistanem a Polską i UE).

Wśród umów o charakterze gospodarczym status obowiązujący posiada Umowa pomiędzy Rządem PRL a Rządem Królestwa Afganistanu o międzynarodowej cywilnej komunikacji lotniczej z dnia 26 czerwca 1986 r. Jej treść oraz wszystkich pozostałych umów RP z Afganistanem dostępna jest w bazie traktatowej MSZ (https://www.gov.pl/web/dyplomacja/baza-traktatowa).

W dniu 15 grudnia 2012 r. w Kabulu podpisano Umowę ramową o współpracy między Rzeczpospolitą Polską a Islamską Republiką Afganistanu, która ma stanowić podstawę wzajemnych relacji politycznych i gospodarczych. Dokument w preambule zawiera odwołanie do zasad WTO we wzajemnej współpracy gospodarczej. Zawarto w nim także oddzielny artykuł poświęcony współpracy gospodarczej. Tekst umowy – http://traktaty.msz.gov.pl/umowa-1). Umowa została ratyfikowana w październiku 2018 r.

W 2014 r. podpisano umowę o wzajemnej współpracy pomiędzy Krajową Izbą Gospodarczą, a jej afgańskim odpowiednikiem, Afgańską Izbą Handlowo-Przemysłową (Afghanistan Chamber of Commerce and Industry).

W 2017 r. została podpisana Umowa o współpracy między UE a Afganistanem „EU-Afghanistan Cooperation Agreement on Partnership and Development (CAPD)”.


Data aktualizacji: 6 lutego 2025 r.

{"register":{"columns":[]}}