W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Kultura potrzebuje dostrzeżenia, jasnych zasad i szacunku dla ludzi, którzy ją współtworzą” - Hanna Wróblewska kończy misję w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego

24.07.2025

To była kadencja dialogu i pracy u podstaw. Hanna Wróblewska otworzyła resort kultury dla wszystkich środowisk twórczych i w dialogu z nimi wdrażała zmiany, na które polska kultura i sztuka czekały od lat. W centrum tych zmian znalazły się niezbędne regulacje zasad organizacji życia kulturalnego oraz kluczowe inicjatywy ustawodawcze.

„Kultura potrzebuje dostrzeżenia, jasnych zasad i szacunku dla ludzi, którzy ją współtworzą” - Hanna Wróblewska kończy misję w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Hanna Wróblewska na urząd Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołana została 13 maja 2024 r.

Znam z doświadczenia problemy i wyzwania, z którymi mierzą się zarówno artyści, jak i menadżerowie kultury, bo przez ponad 30 lat pracowałam w kulturze, tworzyłam lub współtworzyłam różne instytucje. Objęcie przeze mnie teki ministra to sygnał dla całego środowiska kultury, że będzie współpracować z kimś, kto je doskonale rozumie – mówiła Hanna Wróblewska prezentując swój plan na kulturę podczas pierwszej konferencji prasowej w roli ministry.

DIALOG

Rozumiejąc potrzeby środowisk artystycznych Hanna Wróblewska od początku postawiła na dialog i wsparcie poszczególnych segmentów kultury. Za jej kadencji powołano Zespół ds. pola literackiego, którego zadaniem jest systemowe rozpoznanie potrzeb pisarek, pisarzy, wydawców i tłumaczy. Również dzięki zaangażowaniu Zespołu uzyskano zgodę na podniesienie wynagrodzenia wynikającego z zakupów bibliotecznych z 5 do 10% wartości zakupów. Po 9. latach przerwy przywrócono Forum Prawa Autorskiego – platformę dialogu twórców, wydawców, wykonawców i producentów. Reaktywowano również Zespół do Zwalczania Naruszeń Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych, który monitoruje przypadki naruszeń praw autorskich i opracowuje modele rozwiązań, które zapewnią twórcom realną ochronę w środowisku cyfrowym i analogowym.

Po 8 latach przerwy, w listopadzie 2024 roku, odbył się też współKongres Kultury – największa platforma dialogu środowiskowego. Po raz pierwszy w historii większa część programu przygotowana była przez stronę społeczną – propozycje paneli i debat zgłaszane były przez przedstawicieli środowiska oraz wybierane w drodze otwartego głosowania. WspółKongres stał się przestrzenią mapowania potrzeb ludzi kultury, które pozwoliły doprecyzować plan działań Ministerstwa.

PRACA U PODSTAW

Od początku kadencji jednym z priorytetów Hanny Wróblewskiej było unormowanie zasad rządzących życiem kulturalnym w Polsce. Jednym z postulatów od lat zgłaszanych przez środowiska artystyczne była potrzeba transparentnych konkursów na stanowiska dyrektorów instytucji kultury. Od maja 2024 do końca czerwca 2025 przeprowadzono 35 konkursów na stanowiska dyrektorów, a do końca roku zaplanowanych jest kolejnych 11.

Za jej kadencji wprowadzona została unijna dyrektywa, zapewniająca twórcom i twórczyniom prawo do wynagrodzenia z tytułu tantiem z internetu. Dyrektywa blokowana przez poprzedni rząd przez lata weszła w życie 19 lutego 2025 r.

Kadencja Hanny Wróblewskiej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego to prace nad kluczowymi dla środowisk kultury projektami ustaw:

  • Ustawa o zabezpieczeniu socjalnym osób wykonujących zawód artystyczny – nowa, postulowana od lat ustawa, dzięki której najmniej zarabiający artyści staną się w końcu widoczni dla systemu ubezpieczeń społecznych. Zakończył się etap konsultacji publicznych projektu ustawy.
  • Nowelizacja ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – tak zwana „ustawa matka”, regulująca kluczowe obszary działalności instytucji kultury i samego Ministerstwa. Zakończył się etap zbierania uwag do obowiązującej ustawy, publiczne konsultacje projektu nowelizacji zaplanowano na jesień 2025 roku.
  • Nowelizacja ustawy medialnej – w czerwcu 2024 roku Ministerstwo opublikowało koncepcję wdrożenia Europejskiego Aktu o Wolności Mediów, w której zaproponowano główne założenia nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, w tym modyfikację systemu ich finansowania. Nowelizacja ustawy trafiła do Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu 7 lipca 2025 roku.
  • Nowelizacja rozporządzenia w sprawie opłat reprograficznych – aktualizacja listy „czystych nośników” trafiła do konsultacji publicznych 23 lipca 2025 r. Lista nie była aktualizowana od 2008 roku, do dziś uwzględnia takie nośniki, jak VHS, mp3, faks czy nagrywarki DVD. Dzięki aktualizacji listy do artystów trafi dodatkowych 150-200 mln złotych rocznie.

PROMOCJA POLSKIEJ KULTURY

Hanna Wróblewska przez całą kadencją pracowała systemowo nad budowaniem rozpoznawalności polskiej kultury za granicą i zawiązywaniem długofalowych, międzynarodowych relacji w polu kultury.

Kadencja Hanny Wróblewskiej to 6-miesięczny okres polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Polska w tym czasie pokazała się jako ważny partner kulturalny na arenie międzynarodowej – nie tylko dla krajów Unii Europejskiej, ale także państw kandydujących, które zostały włączone do programu prezydencji. Dzięki programowi kulturalnemu za granicą, polska sztuka, muzyka, teatr i literatura stały się wizytówką kraju i budowały kapitał zaufania na przyszłość. Poprzez liczne działania w Polsce, od większych festiwali po lokalne inicjatywy w ramach programu SYNERGIE, prezydencja była okazją do szerzenia idei europejskich wśród polskich społeczności, pokazywania siły współpracy oraz budowania wspólnoty opartej na kulturze. To właśnie ta równoległa praca dyplomatyczna, artystyczna i społeczna stała się powodem, dla którego program zyskał uznanie w całej Europie jako przykład spójnej, skutecznej oraz partnerskiej polityki kulturalnej.

Ta prezydencja była dowodem na to, że polska administracja kulturalna potrafi działać strategicznie, konsekwentnie i z realnym wpływem na przyszłość wspólnej Europy. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy zorganizowaliśmy setki wydarzeń w kraju i za granicą. Zainicjowaliśmy procesy, które będą kontynuowane przez kolejne lata – mówiła Hanna Wróblewska podsumowując prezydencję.

W czasie jej kadencji polska kultura wybrzmiewała głośniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Sam program prezydencji to ponad 550 wydarzeń kulturalnych w kraju i za granicą, ponad 3 000 zaangażowanych artystek i artystów i blisko 500 000 uczestników i uczestniczek. Ale prezydencja to tylko część promocji polskiej kultury za granicą. Na 2025 rok zaplanowano ponad 1000 wydarzeń kulturalnych z udziałem Polski za granicą. Dla porównania w roku 2024 było ich 404, a rok wcześniej, w 2023 – 373.

Zwrócenie uwagi na to, że kultura dzieje się w regionach i lokalnie. Jej priorytetem było upowszechnianie i udostępnianie kultury, szczególnie w mniejszych ośrodkach kultury. Liczne wizyty Hanny Wróblewskiej w instytucjach kultury całej Polsce nie tylko zapewniły widoczność instytucjom oraz artystom i artystkom lokalnym, ale także pozwoliły przekierować uwagę inwestycyjną z największych ośrodków do tych mniejszych – lokalnych i regionalnych.

» Podsumowanie roku kadencji Hanny Wróblewskiej na stanowisku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

{"register":{"columns":[]}}