"Lary i penaty" - inauguracja Pawilonu Polskiego na Biennale Architektury w Wenecji
08.05.2025
Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, zainaugurowała otwarcie Pawilonu Polskiego na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury - La Biennale di Venezia. W tej edycji Polskę reprezentuje interdyscyplinarny zespół w składzie: architekt Maciej Siuda, artyści - Krzysztof Maniak i Katarzyna Przezwańska oraz historyczka sztuki Aleksandra Kędziorek. Ekspozycję "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" będzie można oglądać między 10 maja a 23 listopada 2025 roku.
Podczas inauguracji ministra Hanna Wróblewska uhonorowała twórców wystawy Brązowymi Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Tegoroczny projekt na Biennale Architektury w Wenecji trafia w samo sedno współczesnych pytań i niepokojów. Twórcy ekspozycji przypominają, że nie tylko mury i przepisy zapewniają nam bezpieczeństwo. Również gesty, rytuały, przesądy mają moc przekształcania zwykłej przestrzeni w miejsce opiekuńcze. Opowieść o domowych bóstwach – larach i penatach – to nie tylko poetycki symbol, ale uniwersalny kod, głęboko osadzony w ludzkiej potrzebie sprawczości i sensu. Projekt powstał dzięki pracy czwórki wyjątkowych twórców: Macieja Siudy, Aleksandry Kędziorek, Krzysztofa Maniaka i Katarzyny Przezwańskiej. Zespół pracował bez sztywnego podziału ról, uzupełniając się wzajemnie, wymieniając kompetencjami. Ta kolektywna, otwarta postawa, która sama w sobie stała się artystyczną wypowiedzią, pozwoliła stworzyć wystawę wyjątkową – mówiła Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego podczas wernisażu w Pawilonie Polskim.
Wystawa „Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze”
Ekspozycja prezentowana na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji nawiązuje do roli architektury jako schronienia przed zagrożeniami: żywiołami, katastrofami czy wojnami. Odnosi się do praktyk i rytuałów związanych z zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa w architekturze, które są osadzone w lokalnej, polskiej tradycji. Widzi w nich praktyczną i powszechną odpowiedź na lęki, zarówno te, które towarzyszą ludziom od wieków, jak i współczesne. Pokazuje, że w wysoko stechnicyzowanym świecie prostota i dostępność rozwiązań daje potrzebne ludzkiej psychice poczucie sprawczości.
Wystawa zestawia ze sobą dwa porządki: bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa, która się wzajemnie łączą i przenikają.
Komisarzem Pawilonu Polskiego w Wenecji jest Agnieszka Pindera, dyrektorka Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki.
» Więcej informacji o wystawie: www.gov.pl/web/kultura/lary-i-penaty-na-biennale-architektury-w-wenecji
Odznaczeni Brązowymi Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
-
Maciej Siuda - architekt i projektant. Absolwent Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej. Działa na styku architektury, nauk humanistycznych i sztuki. Interesuje go łączenie badań z praktyką. Tworzy przedmioty, małe obiekty, instalacje, wystawy i budynki. Współautor m.in. polskiego pawilonu MYCOsystem na XXII Triennale di Milano (2019) i pawilonu Devebere na Biennale Architettura 2012 w Wenecji. Autor architektury wystawy „Spór o odbudowę” na 7. Festiwalu Warszawa w Budowie (2015), drewnianej płaskorzeźby w ramach instalacji „Polski stół” na Expo w Dubaju (2020), a także wystawy „Formy podstawowe” w Chiang Rai podczas Biennale Sztuki w Tajlandii (2024). Projektował wystawy dla m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki w Łodzi, Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Obecnie współtworzy wystawę na London Design Biennale 2025.
-
Krzysztof Maniak - absolwent Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Obecnie pracuje w Katedrze Zjawisk Sztuki Intermediów tej uczelni. Jego praktyka artystyczna opiera się na działaniach w krajobrazie. Laureat m.in. 14. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix V Salonu Wiosennego w BWA w Tarnowie, X edycji konkursu Spojrzenia w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki. Jego prace można było zobaczyć m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, SALT Ulus w Ankarze, BWA w Katowicach, BWA w Tarnowie, Galerii Bielskiej BWA, Galerii Miejskiej BWA Bydgoszcz, BWA Warszawa, ABC Gallery, Galerii Białej w Lublinie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Centrum Sztuki Galeria El w Elblągu, Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK oraz w ramach Kongresu Postartystycznego w Sokołowsku.
- Katarzyna Przezwańska - absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka rzeźb, interwencji architektonicznych, instalacji, obrazów, w których często wykorzystuje naturalne materiały, takie jak: skały, minerały i rośliny. W swoich pracach odnosi się do przyrody i do architektury, łącząc oba te obszary. Inspiruje ją zarówno architektura wernakularna, jak i klasycy XX wieku. Zaprojektowała m.in. plac zabaw w Lublinie i plac dla studentów na terenie Uniwersytetu Warszawskiego. Brała udział w wielu wystawach sztuki w instytucjach takich, jak m.in. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthalle w Tallinie, Museum Abteiberg w Mönchengladbach, Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej w Rydze.
- Aleksandra Kędziorek - historyczka sztuki, kuratorka i redaktorka. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i CuratorLab na Konstfack University of Arts, Crafts and Design w Sztokholmie. Pracuje na pograniczu architektury, designu i sztuk wizualnych. W latach 2013 - 2017 koordynowała międzynarodowy projekt badawczy i wystawienniczy dotyczący Oskara i Zofii Hansenów w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Ostatnio wśród jej zainteresowań znalazło się wykorzystanie tkanin we wnętrzach przed upowszechnieniem się elektryczności (wystawa „Dom odziany”, przygotowana z Alicją Bielawską i grupą projektową Centrala na London Design Biennale, 2021) oraz rola roślin wodnych w architekturze modernistycznej (interwencja artystyczna Centrali Nenúfars blancs w Pawilonie Miesa van der Rohe w Barcelonie, 2022).
Pawilon Polski w Wenecji
Budowa Pawilonu Polskiego w Wenecji została sfinansowana przez polski rząd w latach 30. XX wieku i do dziś jest on jego własnością. Misją Pawilonu Polskiego jest promocja sztuki współczesnej, wymiana idei artystycznych i zwracanie uwagi na problemy współczesności.
Pawilonem Polskim od 70 lat opiekuje się Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Polska uczestniczy w Biennale Sztuki z wystawą we własnym pawilonie od 1932 roku, zaś w Biennale Architektury - od 1991 roku.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
» Odwiedź stronę Pawilonu Polskiego w Wenecji: labiennale.art.pl